مدیرعامل سازمان انتقال خون در مراسم گشایش طرح «مهربانو» از تشکیل بانک اطلاعاتی داوطلبان اهدای خون با همکاری بسیج، برای مواقع بحران خبر داد.

مصطفی جمالی در مراسم گشایش این پویش با اشاره به آمار پایین مشارکت بانوان در اهدای خون، این موضوع را چالش بیش از دو دهه اخیر در سازمان انتقال خون دانست و گفت: استقبال بانوان در اهدای خون و حمایت از مجروحان دفاع مقدس در دوران دفاع مقدس بالا بود بگونه‌ای که در آن دوران، نیمی از اهدا کنندگان را بانوان تشکیل می‌دادند، اما رفته رفته این آمار کاهش یافت و روحیه بالای ایثار و حمایت گری بانوان نشان دهنده این است که ما به خوبی نتوانسته ایم این فرهنگ اهدای خون را در میان بانوان نهادینه سازیم.

وی به امضای تفاهم نامه با سازمان بسیج مستضعفان و بسیج خواهران اشاره و تاکید کرد: امید است با ظرفیت بالایی که بسیج در فرهنگ سازی و مدیریت اطلاع رسانی در میان بانوان دارد، در پی این همکاری بتوانیم در آینده نزدیک به آمار ۱۵ درصدی اهدای بانوان دست یابیم. برای پایش شرایط مناسب اهدای خون از بانوان داوطلب تست هموگلبین و غلظت خون گرفته می‌شود و آزمایش دقیق تعیین گروه خون نیز صورت خواهد گرفت که قادر به شناسایی گروه‌های فرعی خون نیز هستیم.

وی ضمن تقدیر و تشکر از بسیج جامعه زنان کشور گفت: یکی از مزایای طرح مهربانو استفاده از بانوان داوطلبی است که قادر به اهدای خون نیستند. این افراد که علاقه خود به اهدای خون را نشان داده اند، به عنوان مروج اهدا آماده شده پس از آموزش در ترویج این فرهنگ انسان دوستانه به محافل، دوستان، آشنایان وخانواده در این جریان زندگی بخش کمک خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون همچنین از تشکیل بانک اطلاعاتی شامل داوطلبان اهدای خون واجد شرایط در گروه‌های خونی که بیشتر در مواقع اورژانس و بحران‌ها مورد نیاز است، خبر داد و گفت: در تشکیل این گروه آماده، داوطلبان بسیج نیز همکاری خواهند داشت.

در بخش دیگری از این مراسم دکتر مینا بیابانی مسئول بسیج جامعه زنان کشور گفت: امور نیک توسط انسان‌های نیک انجام می‌شود و سازمان انتقال خون از نیکان دستگاه‌های کشور است. سابقه همکاری بسیج و سازمان انتقال خون در امور خداپسندانه دیرینه است و این تفاهم نامه می‌تواند زمینه ساز حضور مستمر بسیجیان در این امر خدپسندانه باشد.

بیابانی با اشاره به روحیه نوعدوستی و خیرخواهی که خداوند در نهاد زن قرار داده است گفت: با فرهنگسازی و گفتمان سازی در این زمینه می‌توانیم ظرفیت بانوان را در جهت سلامت جامعه به جریان اندازیم. گفتمان سازی و فرهنگ سازی مسئولیتی است که بسیج بانوان با توجه به مخاطبان خود برعهده گرفته است و امیدواریم بتوانیم حضور گسترده بانوان را در این عرصه رقم بزنیم.

وی زنان را محور خانواده و آموزش دهنده و الگو دانست و گفت: امیدوارم شاهد استفاده روز افزون خون پاک بانوان نیک اندیش این سرزمین برای بیماران باشیم و با به عرصه آمدن این عزیزان و حضور همیشگی داوطبان اهدای خون دیگر نیازی به فراخوان نباشد.

گفتنی است طرح مهربانو در قالب یک پویش از صبح امروز ۲۲ مرداد ماه آغاز شد و تا ۱۷ آبان ماه سال جاری در مرکز جامع اهدای خون شهید غلامرضا کریمی واقع در تهرانپارس جنب پارک پلیس ادامه خواهد داشت. این طرح پس از بررسی و رفع موانع و تقویت نقاط قوت به صورت کشوری اجرایی می‌شود.

برچسب ها: اهدای خون ، بانک خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار