رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: سامانه سفارش کتاب درسی برای اصلاح اطلاعات پایه‌های میانی و ثبت سفارش پایه‌های ورودی باز است.

علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت: امسال وزارت آموزش و پرورش زمان‌بندی پروژه مهر را جلوتر انداخته است، بنابراین سیر پیشرفت ثبت سفارش کتب درسی تاکنون از سال گذشته پیشی گرفته است.

وی با بیان این که نسبت به توزیع کتاب برای پایه ورودی دهم نگرانی داریم؛ افزود: مشکلی از نظر توزیع کتاب برای پایه اول ابتدایی وجود ندارد و برای پایه دهم هم باید ثبت‌نام‌ها در مدارس زودتر انجام شود تا مشکلی پیش نیاید.

وی درباره این که آیا تاخیر در اعلام نتایج مدارس سمپاد و نمونه دولتی در توزیع کتاب‌های درسی مشکل ایجاد می‌کند یا خیر، ادامه داد: نمی‌توان در این خصوص پیش داوری کرد، سال گذشته این تاخیر بیشتر بود و اکنون نسبت به سال گذشته جلوتر هستیم، اما به صورت طبیعی هر اقدامی که ثبت‌نام را به تاخیر بیندازد، در ثبت سفارش هم موثر است.

او ادامه داد: سامانه اکنون برای اصلاح اطلاعات پایه‌های میانی و ثبت سفارش پایه‌های ورودی باز است.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد کتاب‌ها چاپ‌سپاری شده و برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای است که تا نیمه اول شهریور توزیع استانی هم کامل شود و همه کتاب‌ها برای توزیع در استان‌ها خواهد بود.

لطیفی گفت: امسال کتاب‌ها را چاپ کردیم، اما بخشی از موانع رفع نشده است. برخی از این مانع‌ها به صورت کیفی است که کیفیت کتاب‌ها باید افزایش یابد و بخش دیگر تامین اعتبار است که این موضوع با تاخیر انجام می‌شود و به فرآیند توزیع کتاب لطمه وارد می‌کند. امسال موانع و مشکلات مرتفع شد و برای مهر مشکلی وجود ندارد.

او ادامه داد: امسال به میزان ۹۰ درصد از کاغذ‌ها ایرانی است، توافقی که با شرکت‌ها داشتیم به این صورت بود که صد در صد کاغذ ایرانی را استفاده کنیم، اما بواسطه تاخیر در تامین اعتبار بخش ۱۰ درصدی از کتاب‌ها را از ذخیره کاغذ خارجی چاپ کردیم.

لطیفی درباره استفاده از کاغذ ایرانی در چاپ کتاب‌های درسی گفت: امسال به میزان ۹۰ درصد از کاغذ‌ها ایرانی است و توافقی که با شرکت‌ها داشتیم به این صورت بود که صد در صد کاغذ ایرانی را استفاده کنیم، اما بواسطه تاخیر در تامین اعتبار بخش ۱۰ درصدی از کتاب‌ها را از ذخیره کاغذ خارجی چاپ کردیم.

وی درباره تغییرات محتوایی در کتاب‌های درسی برای مهر امسال توضیح داد: امسال تغییرات محتوایی اندک است و فقط به مواردی اختصاص یافته که معلمان ارسال کرده‌اند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: چند کتاب اجرای آزمایشی داریم مانند کتاب کار و فناوری پایه ششم و هفتم که سال گذشته اجرای آزمایشی بود، برای پایه ششم امسال گسترده‌تر است و چند استان آن را اجرا خواهند کرد.

وی با بیان این که کتاب (از من تا خدا) که کتاب دینی پایه هفتم است، امسال دامنه اجرای آزمایشی آن گسترده‌تر می‌شود؛ افزود: کتاب (آموزش خط تحریر) برای پایه چهارم هم امسال گسترش دامنه اجرای آزمایشی را دارد.

وی عنوان کرد: برای پایه اول ابتدایی هم کار بسیار محدودی را در دستور داریم که بازنمایی عمومی ندارد و در تعداد محدودی از کلاس‌ها بسته تولیدی اجرای آزمایشی می‌شود.

وی درباره تغییرات اساسی در محتوای کتاب درسی اظهار کرد: اگر امسال بتوانیم اجرای آزمایشی بالینی تغییرات پایه اول را انجام دهیم، سال آینده این اجرا را گسترده‌تر خواهیم کرد. اکنون نسبت به مقاطع متوسطه اول و دوم به دنبال بازبینی ساختار کلی برنامه‌های درسی هستیم و هرگونه تغییر در کتاب‌ها منوط به اصلاح ساختار دوره است، اما در زمینه محتوایی امسال تغییراتی نداریم.

لطیفی در پاسخ به این پرسش که آیا کتاب‌های درسی با توجه به تغییرات امتحانات نهایی تغییر می‌کند یا خیر، توضیح داد: هر تغییری در متوسطه دوم اتفاق بیفتد، نوع اثرگذاری امتحان نهایی در کنکور مورد توجه قرار می‌گیرد. اکنون هیچ جمع بندی در سطح کارشناسی نداریم بنابراین به مصوبه و قانون هم نرسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار