ظاهراً دو گوشی تاشدنی جدید سامسونگ حالا میزبان هوش مصنوعی جمنای نانو هستند.

در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ دنیا تحت‌تأثیر معرفی تعداد زیادی از مدل‌های هوش مصنوعی مولد قرار گرفت و گوگل نیز هوش مصنوعی جمنای را رونمایی کرد. درحقیقت، جمنای خانواده‌ای از مدل‌های بزرگ زبانی (LLM) و چت‌بات هوش مصنوعی گوگل است.

جمنای نانو سبک‌ترین نسخه‌ی هوش مصنوعی گوگل محسوب می‌شود که برای اجرا روی گوشی‌های موبایل بهینه‌سازی شده است. این نسخه از جمنای در اواخر سال ۲۰۲۳ روی گوشی پیکسل ۸ گوگل معرفی شد و سپس به پیکسل ۸ و پیکسل ۸a راه پیدا کرد. حالا گوگل جمنای نانو را برای گوشی‌های تاشدنی زد فلیپ ۶ و زد فولد ۶ سامسونگ منتشر کرده است.

گوشی‌های تاشدنی جدید سامسونگ از هوش مصنوعی گلکسی AI نیز بهره می‌برد؛ اما این موضوع ربطی به هوش مصنوعی جمنای گوگل ندارد. درحقیقت پیش از راه‌اندازی جمنای نانو در گوشی سامسونگ، تمامی ویژگی‌های مرتبط با هوش مصنوعی گلکسی سامسونگ به‌صورت کاملاً مستقل و صحیح کار می‌کنند.

سامسونگ و گوگل هیچ‌کدام تأیید نکرده‌اند که گوشی‌های زد فلیپ ۶ و زد فولد ۶ از جمنای نانو پشتیبانی می‌کنند. بااین‌حال، هر دو گوشی با سرویس AICore ازپیش‌نصب‌شده عرضه شده‌اند و از نسخه‌ی Magic Compose اپلیکیشن گوگل مسیج استفاده می‌کنند. AICore یکی از سرویس‌های سیستم اندروید است که وظیفه‌ی دانلود و به‌روزرسانی و ارائه‌ی API برای مدل جمنای نانو را برعهده دارد.

با بررسی جزئیات اپلیکیشن AICore در تنظیمات، می‌توان متوجه شد که جمنای نانو دانلود شده است یا نه. اگر حجم اپلیکیشن حدود ۵۰ مگابایت باشد، هوش مصنوعی گوگل هنوز دانلود نشده؛ اما اگر حجم این اپلیکیشن بیش از ۱ گیگابایت باشد جمنای نانو دانلود شده است.

دو گوشی تاشدنی سامسونگ

هوش مصنوعی جمنای نانو قابلیت Magic Compose را به گوگل مسنجر می‌آورد. Magic Compose قابلیتی در اپلیکیشن گوگل مسنجر است که مجموعه‌ای از پاسخ‌های ازپیش‌تعریف‌شده‌ی پیشنهادی را برای ارسال به مخاطب ارائه می‌دهد. برای ارائه‌ی پاسخ‌های شخصی‌تر، Magic Compose از ۲۰ پیام آخر در مکالمات شما به عنوان زمینه استفاده می‌کند.

دو ویژگی هوش مصنوعی دیگر نیز وجود دارند که به جمنای نانو وابسته هستند؛ اما هیچ‌کدام از آنها در گلکسی زد فولد ۶ و زد فلیپ ۶ یا گلکسی S۲۴ دردسترس نیستند. دستگاه‌های سامسونگ اپلیکیشن Pixel Recorder را ندارند؛ بنابراین، نمی‌توانند از ویژگی خلاصه‌سازی درون‌دستگاهی این اپلیکیشن بهره ببرند.

قاعدتاً دستگاه‌های سامسونگ مجهز به جمنای نانو باید ویژگی پاسخ‌های هوشمند Gboard را داشته باشند؛ اما دسترسی به این ویژگی در این گوشی‌ها امکان‌پذیر نیست. عملی‌نشدن این قابلیت در گوشی‌های سامسونگ احتمالاً بدین‌دلیل است که این قابلیت نیاز دارد تا سرویس AICore به‌طور مداوم در حافظه اجرا شود؛ اما این امکان در گوشی‌های سامسونگ وجود ندارد.

اگرچه استفاده از جمنای نانو در‌حال‌حاضر در سری گلکسی S۲۴ و گلکسی زد فولد ۶ و زد فلیپ ۶ بسیار محدود است، احتمال دارد در آینده این وضعیت تغییر کند؛ زیرا اپلیکیشن‌های زیادی در حال آماده‌شدن برای استفاده از جمنای نانو هستند.

ادوبی آکروبات از جمنای نانو برای خلاصه‌سازی اسناد و Grammarly از این مدل هوش مصنوعی برای ارائه‌ی پیشنهاد‌های گرامری بهره خواهد برد. ظاهراً برنامه‌ی پاترون نیز برای خلاصه‌سازی پیام‌ها از این هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد و گوگل هم در حال توسعه‌ی ویژگی‌های هوش مصنوعی بیشتری با پشتیبانی از جمنای نانو در اپلیکیشن‌های خود است.

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که اگر سامسونگ از جمنای نانو برای ویژگی‌های هوش مصنوعی درون دستگاهی خود استفاده نمی‌کند، دقیقاً از چه چیزی استفاده می‌کند؟ در جواب باید گفت که ظاهراً هوش مصنوعی سامسونگ از خانواده‌ی هوش مصنوعی مولد سامسونگ Gauss استفاده می‌کند که شامل مدل‌های زبانی و کدنویسی و ساخت عکس می‌شود.

منبع: زومیت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار