دانشمندان اعلام کرده‌اند که سیگنال‌های رادیویی عجیبی در ابر‌های گازی نزدیک اجسام فشرده ظاهر می‌شوند.

یک تیم بین‌المللی از اخترفیزیکدانان شواهدی را کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد سیگنال‌های رادیویی عجیب و تکرارشونده از برهم‌کنش ابر‌های داغ گاز و اجرام فشرده تولید می‌شوند.

دفتر اطلاعات موسسه ملی تحقیقات فضایی (INAF) توضیح داده است که به نظر می‌رسد این اجرام ستاره‌های نوترونی مغناطیسی و ستاره‌های پرتوی ایکس دوتایی هستند.

گابریل برونی، محقق علمی در این مؤسسه، می‌گوید: «ما شواهدی به دست آورده‌ایم که نشان می‌دهد منابع پیوسته جریان‌های سیگنال رادیویی عجیب، همان طور که توسط تئوری پیش‌بینی می‌شود، رفتار می‌کنند، به گونه‌ای که این سیگنال‌ها از درون یک «حباب» گاز یونیزه شده که جسمی فشرده‌شده را احاطه کرده است، منشأ می‌گیرند. ما توانستیم سیگنال‌های رادیویی ضعیفی را دریافت کنیم که دائماً از اشیاء مشابه در منبع تکرار فلاش‌های انفجاری سریع رادیویی در نزدیک‌ترین نقطه به ما تولید می‌شوند.

برونی این کشف را هنگام مشاهده منبع سیگنال‌های رادیویی عجیب FRB۲۰۲۰۱۱۲۴A انجام داد که در نوامبر ۲۰۲۰ در صورت فلکی ثور کشف شد و در کهکشانی نزدیک به کهکشان راه شیری قرار دارد که امکان نظارت بر آن را با استفاده از تلسکوپ زمین و فضا فراهم می‌کند.

پس از رصد طولانی مدت این جسم با استفاده از تلسکوپ رادیویی زمینی VLA، برای محققان مشخص شد که اطلاعات جمع‌آوری‌شده حاکی از وجود یک جسم بسیار کوچک در مرکز منبع FRB۲۰۲۰۱۱۲۴A است که دائماً در حال تولید امواج رادیویی در فرکانس ۱۵ گیگاهرتز است. این کشف دانشمندان را مجبور کرد تا با استفاده از تلسکوپ نوری GTC این شی را ردیابی و طیف گسیل رادیویی آن را در فرکانس‌های مختلف مطالعه کنند.

پیگیری‌های بعدی این موضوع را رد کرد که انتشار ضعیف رادیویی که آنها ثبت کرده‌اند از منابع مجاور مناطقی که ستاره‌های جدید در آن شکل می‌گیرند سرچشمه می‌گیرد. پس از تجزیه و تحلیل سطح قطبش امواج رادیویی، مشخص شد که منبع نوسانات، یک ابر غول پیکر از گاز داغ است که منبع بسیار کوچکی از امواج رادیویی را احاطه کرده است: یک ستاره نوترونی مغناطیسی و یک ستاره دوتایی پرتو ایکس.

منبع: تاس