وزارت دفاع هند با انتشار گزارشی اعلام کرد: صادرات دفاعی هند در سه ماهه اول سال مالی ۲۵-۲۰۲۴، نزدیک به ۷۸ درصد افزایش یافته است.

به نقل از خبرگزاری اکونومیک تایمز، بخش دفاعی هند در سه ماهه اول سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۵ رشد قابل توجهی در صادرات داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. داده‌های منتشر شده توسط وزارت دفاع هند نشان می‌دهد صادرات بین آوریل تا ژوئن ۲۰۲۴ به ۶۹۱۵ کرور روپیه (نزدیک به ۸۳۳ هزار دلار) رسیده است که این رقم در سه ماهه اول سال مالی ۲۰۲۳-۲۴ به ۳۸۸۵ کرور رسیده بود. آخرین ارقام بر حضور رو به رشد هند در بازار جهانی تسلیحات تاکید می‌کند که ناشی از تولید داخلی قوی و اصلاحات استراتژیک سیاست است.

بررسی اقتصادی ۲۰۲۳-۲۰۲۴، که در ماه گذشته میلادی در مجلس عوام (لوک سابا) ارائه شد، تجزیه و تحلیل مفصلی از دستاورد‌های صادرات دفاعی هند ارائه می‌دهد. بر اساس این گزارش، هند بالاترین میزان صادرات دفاعی خود را در سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ با مجموع ۲.۵ میلیارد دلار (۲۰۹۱۵ کرور) ثبت کرد، این موضوع نشان دهنده افزایش ۲۵ درصدی از ۲ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ است که یک سیر صعودی ثابت در سال‌های اخیر را نمایان می‌کند.

در این گزارش آمده است: صادرات دفاعی هند از سال مالی ۲۰۱۷ تاکنون بیش از ۱۲ برابر رشد کرده است که نشان‌دهنده تعهد این کشور برای تبدیل شدن به یک بازیگر مهم در بازار دفاعی جهانی است. این رشد چشمگیر به دلیل افزایش تعداد مجوز‌های صادراتی اعطا شده به تولیدکنندگان دفاعی است که از یک‌هزار و ۴۱۴ مورد در سال مالی ۲۰۲۳ به یک‌هزار و ۵۰۷ مجوز در سال مالی ۲۰۲۴ افزایش یافت.

تولیدات دفاعی داخلی هند

 

افزایش تولیدات دفاعی داخلی

هم‌زمان با افزایش صادرات، تولیدات دفاعی داخلی هند نیز شاهد رشد قابل توجهی بود. وزارت دفاع هند گزارش داد تولید داخلی در سال مالی ۲۰۲۴ به نزدیک ۱.۲۷ تریلیون روپیه رسیده است که از ۱.۰۹ تریلیون روپیه در سال مالی قبل افزایش یافته است و افزایش ۱۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد. افزایش تولید با تاکید دولت بر تقویت اکوسیستم تولید دفاعی بومی که در کاهش وابستگی به واردات موثر بوده، تقویت شده است.

مشارکت کنندگان کلیدی در رشد صادرات

حدود ۱۰۰ شرکت داخلی نقش مهمی در پیشبرد صادرات دفاعی هند ایفا کرده اند. این شرکت‌ها طیف گسترده‌ای از محصولات نظامی از جمله هواپیما‌هایی مانند دورنیر-۲۲۸، توپخانه، موشک‌های براهموس، راکت‌ها و پرتابگر‌های پیناکا، رادارها، شبیه‌ساز‌ها و خودرو‌های زرهی را صادر کرده اند. وزارت دفاع هند در این گزارش خاطرنشان کرد: این صادرات به طور قابل توجهی موقعیت هند را در میان ۲۵ کشور صادرکننده تسلیحات برتر تقویت کرده که این امر نشان دهنده خوداتکایی هند و رقابت جهانی است.
وزارت دفاع هند در بیانیه‌ای در شبکه ایکس (توئیتر سابق)، اهمیت استراتژیک این دستاورد‌ها را نشان داد و گفت: این جهش بر تعهد قاطع ما به ایده تولید داخل (آتمانیر بهارت) و تعیین یک معیار جدید در خوداتکایی و نوآوری در دفاع تاکید می‌کند. این بیانیه نشان دهنده تلاش‌های مداوم دولت هند برای ارتقای توان دفاعی کشور از طریق توسعه بومی و همکاری بین المللی است.

در دهه گذشته، صادرات دفاعی هند افزایش چشمگیری داشته است و از سال مالی ۲۰۱۴-۲۰۱۳ نزدیک به ۳۱ برابر رشد کرده است. این کشور در حال حاضر سخت‌افزار نظامی تولید داخل را به حدود ۸۵ کشور صادر می‌کند و شرکت‌های محلی در تولید طیف وسیعی از تجهیزات از جمله موشک، توپخانه، خودرو‌های زرهی، کشتی‌های گشت دریایی، رادارها، سیستم‌های نظارتی و تجهیزات حفاظت فردی مشارکت دارند.

این گزارش، این تحولات را نتیجه مستقیم ابتکارات و اصلاحات سیاستی با هدف تقویت بخش دفاعی بومی و کاهش وابستگی به واردات، می‌داند.

 منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار