آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت در پی حمله هواپیما‌های بدون سرنشین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، خطری رآکتور این تأسیسات را تهدید نمی‌کند.

حمله پهپادی و اصابت چند هواپیمای بدون سرنشین به محوطه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب شرقی اوکراین، با واکنش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواجه شد.آژانس اتمی روز دوشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «رافائل گروسی» مدیرکل این سازمان، پس از حمله پهپاد هیچ تهدیدی برای ایمنی هسته‌ای نیروگاه زاپروژیا مشاهده نکرده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است: «تیم کارشناسان ما مطلع شدند که امروز یک پهپاد مشکوک به یکی از برج‌های خنک‌کننده این نیروگاه اصابت کرد. مدیرکل آژانس اتمی تایید کرد که این موضوع بر ایمنی هسته‌ای تأثیری نخواهد گذاشت».

گروسی تاکید کرد که هرگونه اقدام نظامی علیه این نیروگاه اتمی به منزله نقض آشکار پنج اصل خاص برای حفاظت از این تاسیسات است که توسط شورای امنیت سازمان ملل در ماه می‌سال ۲۰۲۳ تصویب شد.

در بیانیه آژانس اتمی آمده است: «این حملات بی‌پروا، ایمنی هسته‌ای در نیروگاه زاپروژیا را تهدید می‌کند و خطر یک حادثه هسته‌ای را افزایش می‌دهد. این حملات باید اکنون متوقف شوند».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار