بازی‌های المپیک پاریس به عرصه جدیدی برای رقابت بین چین و آمریکا تبدیل شده که نشان دهنده تقابل شدید و فزاینده بین دو کشور در عرصه بین المللی است.  

ورزش جهانی به عرصه دیگری از رقابت ژئوپلیتیکی بین چین و ایالات متحده تبدیل شده است. روزنامه چینی گلوبال تایمز با اشاره به نتایج بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ نوشت: چین و ایالات متحده تقریباً در همه عرصه‌ها وارد رقابت شدیدی شده‌اند، عملکرد این دو کشور در بازی‌های المپیک پاریس قدرت و نحوه رقابت آنها را نشان داد. واشنگتن، برای رسیدن به هدف خود برای تسلط بر رقبا، از قوانین ضد دوپینگ به عنوان سلاح استفاده کرد. در حالی که چینی‌ها با احترام به قوانین ضد دوپینگ، تهمت‌های آمریکا را با نتایج و مدال‌های بالا رد کردند؛ در رشته‌های سنتی مانند شیرجه و تنیس روی میز نتیجه می‌گیرد، اما در زمینه‌هایی که تاکنون نقاط قوت آن نبوده، به پیشرفت‌هایی نیز دست یافته است.

شن یی، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل و عمومی گفت: بازی‌های المپیک در پاریس به عرصه جدیدی برای رقابت بین چین و ایالات متحده تبدیل شده است که نشان دهنده تقابل شدید و فزاینده بین دو کشور در عرصه بین المللی است. 

این کارشناس افزود: ورزش امروزه نه تنها مهارت‌های فنی و بدنی است، بلکه ابزار مهمی برای نشان دادن قدرت نرم کشور‌ها و حفظ وجهه بین المللی است.

وی خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر علیرغم اینکه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) پرونده ورزشکاران چینی را بررسی کرده و هیچ مدرکی دال بر تخلف پیدا نکرده است، به ورزشکاران چینی به دلیل مشکلات دوپینگی مورد تهمت قرار گرفته است. سپس گروهی از قانونگذاران آمریکایی تهدید به قطع بودجه WADA کردند و آن را به «عدم تحقیق درست درباره دوپینگ ادعایی شناگران المپیک چین» متهم کردند.

هفته گذشته، گلوبال تایمز نوشت: «آژانس ضد دوپینگ چین خواستار افزایش آزمایشات در دو و میدانی ایالات متحده و «بازگرداندن اعتماد جهانی به بازی جوانمردانه» شد.

عملکرد چین و آمریکا در بازی‌های المپیک نشان‌دهنده تفاوت اساسی دو کشور در نحوه مشارکت آنها در امور جهانی است: چین با شرکت در مسابقات بین‌المللی و پایبندی به سیستم موجود به دنبال ارتقای جایگاه و توانایی‌های جهانی خود است. برعکس، آمریکا در مواجهه با رقیبی قدرتمند، آماده است تا برای تضمین پیروزی، قوانین را زیر پا بگذارد، مخالفان را تحقیر کند و سازمان‌های بین‌المللی را دستکاری کند. 

این کارشناس در انتها ابراز نگرانی کرد که عادت ایالات متحده به «استفاده از هژمونی و تاکتیک‌های بلند دست برای رسیدن به پیروزی» تا سال ۲۰۲۸، زمانی که بازی‌های المپیک قرار است در لس آنجلس برگزار شود، تشدید شود.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار