سازمان ملل اعلام کرد ۱۳ میلیون نفر از جمعیت سودان پس از شروع جنگ داخلی بین ارتش و نیرو‌های پیشیبانی سریع آواره شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام سازمان ملل متحد گزارش داد که ۱۰.۷ میلیون نفر در داخل سودان آواره شده اند و ۲.۳ میلیون نفر از مرز‌های این کشور فرار کرده‌اند.

براساس گزارش النشره، رویترز به نقل از یک مقام در صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اشاره کرد که اگر اقدامی نشود، ده‌ها هزار کودک در سودان در ماه‌های آینده با خطر مرگ مواجه خواهند شد.

تام پریلو، فرستاده ویژه آمریکا در سودان روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات با هدف پایان دادن به جنگ ۱۵ ماهه در سودان بین ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع این هفته در ژنو در ۱۴ اوت ادامه خواهد یافت.

پریلو گفت: تمام اتهامات مربوط به نقض قوانین بین المللی بشردوستانه در جریان مذاکرات سوئیس از طریق جریان کمک‌های بشردوستانه و توقف درگیری‌ها مورد بحث قرار خواهد گرفت.

هنوز مشخص نیست که آیا هیاتی از ارتش سودان یا دولت به این مذاکرات خواهند پیوست یا نه. دولت سودان به برخی از دستور کار این مذاکرات که منجر به شکست رایزنی‌های آمریکایی- سودانی در جده عربستان سعودی شد، اعتراض می‌کند.

ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع این کشور از اواسط آوریل ۲۰۲۳ با یکدیگر درگیر شدند.  این جنگ نظم سومین کشور بزرگ آفریقا را با سرعتی خیره‌کننده تغییر داده و خارطوم، پایتخت سودان را که زمانی مرکز مهم تجارت و فرهنگ در رود نیل بود، نابود کرده است.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار