سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد آینده مذاکرات درباره آتش‌بس غزه و تبادل اسیران تنها با فشار بر طرف صهیونیستی تضمین می‌شود.

سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد که رژیم اشغالگر می‌خواهد از مذاکرات به عنوان پوششی برای انجام کشتار‌های خود استفاده کند و آینده مذاکرات درباره آتش بس و تبادل اسیران تنها با فشار بر طرف صهیونیستی تضمین می‌شود.

 «جهاد طه» سخنگوی جنبش حماس امروز سه شنبه در گفتگو با عربی ۲۱ اظهار داشت: جنبش حماس به طور مثبت و با انعطاف زیاد با تمام پیشنهادات مطرح شده برای پایان تجاوزگری رژیم صهیونیستی از جمله پیشنهاد مشترک مصر و قطر که در ششم ماه می ۲۰۲۴ مطرح شد، تعامل کرد و فورا از موافقت خود با این پیشنهاد سخن گفت، اما اشغالگران آن را نپذیرفتند.

وی تاکید کرد: ما خواستار طرحی برای اجرای این پیشنهاد شدیم، اما کسی که مانع اجرای آن شد و همچنان می‌شود رژیم اشغالگر است. این رژیم همواره تلاش می‌کند با تحمیل شروط بیشتر و ارتکاب جنایت‌های بیشتر فرار رو به جلو انجام دهد، هدف تل آویو برهم زدن هرگونه مذاکراتی است که ممکن است به توافق منجر شود.

این مقام حماس افزود: رژیم اشغالگر تنها خواهان تداوم مذاکرات توخالی است تا از آن به عنوان پوششی برای تداوم جنایت‌های خود علیه ملت فلسطین استفاده کند. اشغالگران می‌خواهند ما را وارد این چرخه کنند، اما ما این فرصت را به آنها نمی‌دهیم و چیزی که امروز می‌خواهیم این است که به معاهدات قبلی پایبند باشند و به اشغالگران اجازه داده نشود که از مسئولیت‌های قبلی خود فرار کنند و یک طرح عملیاتی برای اجرایی شدن پیشنهاد اخیر ارائه شود.

جهاد طه گفت: امیدواریم پیشنهاد اخیر که جنبش حماس در دوم ماه جولای با آن موافقت کرد، همان چارچوب تایید شده برای پایان تجاوز صهیونیستی باشد. ما درمورد مکانیزم مذاکرات صحبت می‌کنیم و دلیلی ندارد که به اشغالگران فرصت فرار و طفره رفتن از پیشنهاداتی داده شود که مورد تایید مصر و قطر و حتی آمریکایی‌ها است؛ بنابراین نباید به اشغالگران اجازه داد که به طرح‌های خبیثانه خود ادامه دهند و باید راه را به روی تداوم این بازی شیطانی بست.

سخنگوی جنبش حماس افزود: حتی اگر با شروط جدید «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی موافقت کنیم بار دیگر شروط جدیدی وضع خواهد کرد و این کار را ادامه خواهد داد، زیرا او عملا به خاطر منافع سیاسی ویژه خود به دنبال رسیدن به توافق آتش بس و تبادل اسیران نیست.

وی در پایان تاکید کرد: تضمین آینده مذاکرات و اجرایی کردن مسائل مورد توافق تنها از طریق فشار بر رژیم صهیونیستی انجام خواهد شد. این رژیم همچنان درحال برهم زدن تمام تلاش‌ها و میانجیگری‌ها به ویژه پیشنهاد اخیر برای برقراری آتش بس و تبادل اسیران است بنابراین تل آویو می‌خواهد از مذاکرات به عنوان پوششی برای انجام کشتار‌های خود استفاده کند؛ بدون اینکه به مسائل مورد توافق پایبند باشد.

مصر، قطر و آمریکا به عنوان میانجی مذاکرات غیرمستقیم بین جنبش حماس و رژیم اسرائیل اخیرا در بیانیه‌ای از رژیم اسرائیل و جنبش حماس دعوت کردند تا مذاکرات برقراری آتش بس را در ۱۵ اوت (۲۵ مرداد) در دوحه یا قاهره از سر بگیرند.

جنبش حماس یکشنبه شب در بیانیه‌ای تاکید کرد که به جای آغاز مذاکرات جدیدی برای آتش‌بس در نوار غزه، مفاد مورد توافق مذاکرات قبلی اجرایی شود.حماس در این بیانیه از میانجی‌ها خواست تا طرحی ارائه کنند که مبتنی بر مذاکرات قبلی باشد.

تاکنون مذاکرات میان حماس و رژیم صهیونیستی با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.رسانه‌های رژیم صهیونیستی بار‌ها از قول مقام‌های امنیتی این رژیم، بنیامین نتانیاهو را به دلیل تعلل در مذاکرات و افزودن پیش شرط‌های جدید در مذاکرات علت ناکامی در اجرای این توافق می‌دانند.

پیش از این رسانه‌های رژیم صهیونیستی فاش کردند که تیم مذاکره کننده با نتانیاهو دچار اختلاف است، زیرا هر بار که این تیم با دستور العمل تعیین شده برای مذاکرات اعزام می‌شود، نتانیاهو با مطرح کردن خواسته‌ها و شرط و شروط جدید در حین مذاکرات، دستورالعمل را به هم می‌ریزد و آنها دست خالی از مذاکرات برمی گردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار