معاون استاندار فارس گفت: در حال حاضر پروژه‌های گردشگری رونق ویژه‌ای در استان دارد و علاوه بر حمایت از سرمایه گذاران، بیش از ۱۰۰ پروژه دچار وقفه در حوزه گردشگری با اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در جلسات پنجره واحد رفع موانع شده است، اما داستان عدم همکاری مجموعه‌های دولتی همچنان ادامه دارد.

محمد فرخ زاده با بیان اینکه در دو سال گذشته زمان زیادی برای معرفی کلید واژه اقتصاد گردشگری و معرفی زوایای آن در فارس انجام شد، گفت: در این مدت تلاش زیادی برای جذب بودجه‌های ملی برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری و معرفی فرصت برای جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی انجام گرفت.

او تاکید کرد: طی دو سال اخیر مساحتی به متراژ ۱۵۰ هکتار با همکاری دستگاه‌های مختلف به بخش گردشگری اختصاص یافته که رکورد تاریخی محسوب می‌شود.

معاون استاندار فارس خواستار توجه بیشتر بخش دولتی خصوصاً بانک‌ها به رونق اقتصاد گردشگری شد و بیان داشت: هم اکنون در استان فارس بیش از یکصد پروژه گردشگری با پیشرفت بالای ۵۵ درصد وجود دارد که با پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تسهیلات (معادل یک واحد صنعتی) بهره برداری و بیش از ۲۵۰۰ تا ۳ هزار نفر شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد و نقش نمایندگان مجلس در انجام این هماهنگی در کنار دولت بسیار مفید فایده خواهد بود.

فرخ زاده افزود: اگرچه سهم فارس در پروژه‌های گردشگری نسبت به میانگین کشوری بالاست ولیکن عمدتاً تامین زمین بر عهده سرمایه گذاران است و این نوع مشارکت بعضاً هزینه‌های ساخت و تکمیل در این صنعت شکننده را به شدت بالا می‌برد.

او گفت: این درحالی است که از میان زمین‌های واگذار شده از محل منابع طبیعی، چیزی در حدود یک و نیم درصد به حوزه گردشگری اختصاص یافته و مابقی سهم صنعت و کشاورزی است، در حالی که مزیت رقابتی استان فارس در گردشگری است تا صنعت و کشاورزی با وضعیت بحران‌های آبی موجود.

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس با اشاره به ارزیابی‌هایی که طی ده سال اخیر پیرامون وضعیت سرمایه گذاری در استان انجام شده، افزود: متاسفانه هنوز گردشگری اولویت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نیست و سهم زمین‌های واگذاری به پروژه‌های گردشگری کمتر از ۱/۵ درصد در از کل واگذاری‌ها می‌باشد.

فرخ زاده با بیان اینکه در این ایام بار‌ها و بار‌ها مکاتباتی برای معرفی زمین‌های مستعد برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری با منابع طبیعی انجام گردید اظهار داشت:متاسفانه به هیچ‌یک از مکاتبات و پیگیری کارشناسان پاسخی داده نشده است.

معاون استاندار ادامه داد: همین روند با عدم همکاری جهاد کشاورزی در کارگروه تبصره یک ماده یک و بهانه‌های مختلف از جمله نوع خاک و... همراه بود و البته آخر این راه بی پایان با محیط زیست برای ایست در پروژه‌ها روبه رو بوده ایم.

فرخ زاده در پایان با گلایه از مجموعه‌های دولتی تصریح کرد: اخیرا میراث فرهنگی نیز به این چرخه معیوب اضافه شده و بعضاً با سرمایه گذاری در قالب مجتمع‌های گردشگری و واگذاری زمین‌های بالای ۵ هزار متر مخالفت می‌کند و یا به بهانه مطالبه دریافت مسئولیت‌های اجتماعی یا کمک به مجمع خیرین یا بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های وزارتی و یا عدم مشارکت در برگزاری کارگروه‌های تشکیل شده برای سلامت اداری و برخورد سلیقه‌ای برخی کارشناسان، کار‌ها را با تاخیر مواجه می‌کند.

او اظهار داشت: لازم است برای رونق صنعت گردشگری و زیارت همگان پای کار بیایند تا نتایج مثبت و آرامش بخش آن به جامعه تسری یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار