دادستان انتظامی سردفتران و دفتریاران سازمان ثبت با تبیین ماده ۶۵ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و با تاکید بر لزوم حفظ حرمت سردفتران، دریافت دفاعیه از سردفتر در بازرسی‌های منجر به تخلف را ضروری دانست.

دادستان انتظامی سردفتران و دفتریاران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دیدار با مسؤلان اداره کل ثبت فارس و کانون سردفتران و دفتریاران این استان حفظ شان و جایگاه سردفتران را مهمترین ملاک برشمرد و گفت: امیدواریم تلاش‌های صورت پذیرفته در ادارات بازرسی استان‌ها بیشتر با هدف پیشگیری از وقوع جرم و کاهش تخلفات باشد و در مراحل ابتدایی بویژه در تخلفات قابل اغماض از ابزار ارشاد و تذکر استفاده شود.

رضا اعظمی سیاست‌های کلان سازمان ثبت در این حوزه را تشریح کرد و با اشاره به جایگاه و وظایف دادسرای انتظامی سردفتران و دفتریاران افزود: با توجه به اهمیت موضوع، توسعه ساختاری دادسرای انتظامی در سطوح سازمانی و استانی را در دستور کار داریم.

او از برنامه‌های در دست اقدام از جمله بازطراحی سامانه دادگاه انتظامی سردفتران و دفتریاران و تعبیه آن در قالب سامانه کاتب، پیشنهاد و تبیین آیین دادرسی دادسرا و دادگاه انتظامی سردفتران و دفتریاران و استقرار یک دادیار به عنوان دادیار اظهار نظر دادسرای انتظامی استان‌ها در کنار دادیاران فعلی، اجرای این برنامه‌ها را ضامن بهبود کمی و کیفی در این حوزه برشمرد.

دادستان انتظامی سردفتران و دفتریاران سازمان ثبت افزود: با توجه به ظرفیت بالای کانون سردفتران و دفتریاران، ابتکار انجام بازرسی به‌صورت رزمایشی با همکاری کانون و استفاده از بازرسی کانون جهت دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق حائز اهمیت است.

اعظمی با تبیین ماده ۶۵ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و با تاکید بر لزوم حفظ حرمت سردفتران، اخذ دفاعیه از سردفتر در بازرسی‌های منجر به تخلف را ضروری دانست. 

او ضمن شنیدن گزارش کارشناس حقوقی کیفری در حوزه پیشگیری و مقابله با جرائم سردفتری و اعضای هیات مدیره کانون موارد مرتبط در این زمینه را بررسی کرد و با تاکید بر لزوم حفظ شان و جایگاه سران دفاتر گفت: سران دفاتر اسناد رسمی حقوقدان، دارای تحصیلات عالیه و اشخاصی با ذکاوت و فرهیخته هستند که پیشبرد برنامه‌های مصوب سازمانی بدون آنها میسر نیست.

دادستان انتظامی سردفتران و دفتریاران سازمان ثبت حفظ شان و جایگاه سردفتران را مهمترین ملاک برشمرد و افزود: امیدواریم تلاش‌های صورت پذیرفته در ادارات بازرسی استان‌ها بیشتر با هدف پیشگیری از وقوع جرم و کاهش تخلفات باشد و در مراحل ابتدایی بویژه در تخلفات قابل اغماض از ابزار ارشاد و تذکر استفاده شود.

غلامرضا کیانی؛ مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس ضمن قدردانی از ارشادات این مجموعه در حل معضلات موجود، با اشاره به نقش حساس دفاتر اسناد رسمی در پیشبرد برنامه‌های سازمانی گفت: در استان فارس بهره گیری از سران دفاتر فرهیخته و کانون سردفتران و دفتریاران توانمند سبب تعامل هر چه مطلوب‌تر در حوزه‌های مرتبط شده است و امیدواریم با استمرار این روند تعاملی نیل به اهداف سازمان ثبت در زمینه‌های مرتبط فراهم شود.

کیانی افزود: کمبود نیروی انسانی در حوزه بازرسی ادارات ثبت ایجاب می‌کند از ظرفیت کانون سردفتران برای بازرسی از دفاتر استفاده شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با تاکید بر لزوم بازنگری در آیین نامه دفاتر اسناد رسمی به خصوص در بخش اداری دادسرا و دادگاه انتظامی، خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی در بخش بازرسی ادارات، تحول در این زمینه و برنامه ریزی برای پر کردن این خلاء در یک بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله ضروری به نظر می‌رسد.

او گفت: تغییر مسئولیت کارگروه مبارزه با جعل از استانداری و اخذ ابتکار عمل در این حوزه توسط این اداره کل و همچنین ابتکار تعیین یک نماینده حقوقی کیفری در اداره کل ثبت اسناد و املاک فارس برای طرح دعوی مربوط به ماده ۱۰۰ قانون ثبت بیانگر توجه ویژه اداره کل ثبت اسناد و املاک فارس به این مقوله است.

در این نشست مقرر شد با توجه به کمبود نیروی انسانی در اداره بازرسی اداره کل ثبت اسناد و املاک فارس و با هدف بهره گیری از ظرفیت موجود در کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی این استان، در بازرسی از دفاتر اسناد رسمی از بازرسان کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی در کنار بازرسان این اداره کل استفاده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار