مدیر دفتر نظارت و کنترل لوازم اندازه‌گیری شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت: بازرسان این شرکت با همکاری دستگاه قضایی و پلیس و با بهره‌مندی از روش‌های نوین از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون موفق به کشف ۳۱مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز شامل ۲۴۲ دستگاه (ماینر) در محدوده شهرستان شیراز شدند.

محمد حضرتی گفت: یکی از عوامل مهم بروز اختلال در تأمین برق مطمئن و پایدار مشترکان به ویژه در ایام گرم سال و پرباری شبکه، نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های استخراج غیر مجاز رمزارز بود، این در حالی است که حتی مراکز مجاز استخراج رمزارز هم در تابستان محدود می‌شود.

مدیر دفتر نظارت و کنترل لوازم اندازه‌گیری شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت: در فصل تابستان، بازرسی و نظارت نیرو‌های دفاتر بازرسی شرکت‌های توزیع برق، تشدید می‌شود، بر همین اساس در روز‌های اخیر و پس از بررسی کارشناسان این شرکت در معیت پلیس امنیت اقتصادی، چهار انشعاب غیرمجاز برق سه فاز در حاشیه شهرستان شیراز شناسایی شد.

حضرتی افزود: با توجه به اینکه با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین هیچ مصرف غیر مجاز از دید بازرسان مغفول نمی‌ماند؛ در چند روز اخیر در انشعاب‌های غیرمجاز در سه کارگاه متروکه تعداد ۶۴ دستگاه ماینرغیرمجاز فعال و ۱۰۰ ماینر غیرفعال کشف شد.

او اضافه کرد: با شناسایی و ضبط این تعداد ماینر حدود ۶میلیون کیلووات ساعت انرژی برق احصا شده که ارزش آن معادل ۱۶۰ میلیارد ریال محاسبه می‌شود.

حضرتی درباره تصمیمات وزارت نیرو و شرکت توانیر برای مقابله با رمز ارز‌های غیرمجاز گفت: استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمز ارز باید بهای برق مورد استفاده برای استخراج رمز ارز را با بالاترین قیمت که همان نرخ صادراتی است، پرداخت کنند.

مدیر دفتر بازرسی شرکت توزیع برق شیراز افزود: این هزینه در ماه‌های گرم ۲برابر است، همچنین هزینه‌های کشف، دستکاری لوازم اندازه‌گیری و خسارت به شبکه نیز محاسبه و دریافت و در صورت تکرار، انشعاب مشترک نیز جمع آوری می‌شود.

او با بیان اینکه استفاده از دستگاه‌های استخراج رمز ارز باعث بروز نوسان و واردآمدن آسیب به تجهیزات شبکه و لوازم برقی شهروندان و در نهایت قطع برق می‌شود، گفت: با دارندگان غیرمجاز این دستگاه‌ها براساس قانون برخورد قاطع خواهد شد و دستگاه‌های آنها پس از شناسایی و کشف به مقام‌های قضایی جهت امحاء تحویل می‌شود.

حضرتی افزود: اطلاعات هویتی و مشخصات گزارش‌دهندگان کاملاً محرمانه حفظ می‌شود و شهروندان می‌توانند از طریق شماره ۱۱۳ ستاد خبری وزارت اطلاعات، شماره ۱۱۴ ستاد خبری اطلاعات سپاه، سامانه «سمات» شرکت توانیر به آدرس www.tavanir.org.ir/samaat و یا ثبت گزارش از طریق اپلیکیشن «برق من»، استخراج کنندگان غیرقانونی رمز ارز‌ها را معرفی کنند و مطابق با دستورالعمل وزارت نیرو از این پاداش بهره‌مند شوند.

دستگاه ماینر به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که برای استخراج ارز‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار