امام جمعه شیراز با اشاره به نقش جامعه پردازی و تمدن سازی براساس گام دوم انقلاب با ایجاد گفتمان واحد، بر نقش مسجد و محله اسلامی در خودسازی تاکید کرد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در جلسه قرارگاه مسجد محوری و تحول محله اسلامی ضمن قدردانی از تلاش‌های بسیار خوب در این زمینه توسط مجموعه‌های مختلف، گفت: انشاالله این تلاش‌ها منتهی به نتایجی شود که رضایت خاطر حضرت ولی عصر و نائب بر حق ایشان مقام معظم رهبری را در پی داشته باشد.

او افزود: اصل کار شریف و مبارک است و نیازی به توضیح و تبیین اصل موضوع ندارد الا اینکه باید ببینیم حرکت مسجد محور و محله اسلامی را در راستای چه کاری در نظام جمهوری اسلامی انجام می‌دهیم؟ در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری فرموده‌اند که ما بعد از چهل سالگی انقلاب پیش روی خود یک حرکت طولانی داریم ناظر به سه محور خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی. مسجد جای هر سه این کار‌ها است و در راس مسائلی که ما مدنظرمان هست انشاالله باید بحث خودسازی باشد.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: بنده در تجربه سالیان پس از انقلاب دقیقا به یاد دارم که گاهی حتی با انگیزه به نظر مقدسی جلو آمده‌ایم، اما اینکه بخواهیم بگوییم من یا تو نتیجه این شده که مردم از هر دو مایوس شده‌اند در حالیکه اگر مجال دهیم کار خوب انجام شود و حمایت کنیم نتیجه کار برای همه ما است و هیچ کسی از این حرکت خِیر بی بهره نخواهد ماند و این خودسازی می‌خواهد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهارکرد: به نظر بنده می‌رسد که در بحث کار این قرارگاه یعنی مسجد محوری و تحول محله اسلامی اگر هر فردی نقشی به عهده گرفت اولین وظیفه‌اش این است که ذره‌بین روی رفتار خود انداخته و رفتاری که باعث دلسردی دیگران شود انجام ندهد.

او ادامه داد: امروز ما نیاز به انسجام ملی و نشاط برای فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و دینی داریم و اگر یک حالت خودمحوری و خودخواهی در هر کدام از ارکان اطراف قضیه ایجاد شود مطمئنا باعث شکست حرکت خواهد شد و این خواهش را بنده از تک تک عزیزان دارم که به یکدیگر یادآور شویم که کار را برای خدا بدون ذره‌ای شائبه خودخواهی در آن انجام دهیم.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری افزود: گاهی انسان خودپرست می‌شود و نمی‌تواند خدا را به یاد دیگران آورد، امام خمینی (ره) این بیت را از مثنوی خواندند که "مادر بت‌ها بت نفس شماست" و ما باید اول این بت را بشکنیم تا بتوانیم مسجد داشته باشیم وگرنه تبدیل به بت خانه می‌شود؛ لذا در نگاه جامعه پردازانه باید هماهنگ شویم و یک گفتمان واحد داشته باشیم، این مسائل مهمی است که در گام دوم باید انجام دهیم.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: گاهی می‌خواهیم فقط جلو رویم که امروز این کار را کرده‌ایم و لب دریای مدیترانه هستیم، هر غلطی نتانیاهو کند و در این مسیر از ما شهید هم می‌گیرند، اما جبهه مقاومت محدود به ایران نیست و چند هزار کیلومتر آن طرف‌تر رفتیم و این اولین قدم است، اما مراحل بعدی ظرافت دارد.

او اظهارکرد: در بحث محله اسلامی و مسجد محوری این ظرافت‌ها مهم است، وقتی می‌خواهیم یک کار جامعه پردازانه انجام دهیم مثلا چندین مجموعه دلسوزانه کار را شروع کرده‌اند، چون سازمان و ساختار نداشته، اما حالا باید چه کار کنیم؟ اگر کسی ناامید شد دیگر کنار می‌رود، ما می‌خواهیم دست یکدیگر را بگیریم و همه پای کار آمده و حرکت عظیمی را شروع و در جامعه جریان سازی کنیم.

امام جمعه شیراز خطاب به مسئولان گفت: مراقب باشیم که هماهنگ سازی عمدتا کار علما است و دقیقا باید بدانند در نقشه کار تمام مجموعه‌ها چه خبر است و نقاط اشتراک را پیدا کرده تا هماهنگ کار کنیم و اگر در جایی اختلاف دیدگاه وجود دارد ترجیح دیدگاه برتر را بدهد و این نقش علما است و نمی‌شود نسبت به مجموعه فعالیت‌هایی که در جامعه می‌شود ما ناآگاه باشیم.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: اگر بنا است در طول پنج سال آینده طبق قانون برنامه هفتم توسعه جلو رویم و اگر در راستای قانون دلسوزانه حرکاتی انجام دادیم و دچار چندگانگی شدیم باید سریع هماهنگی ایجاد کنیم تا کار بزرگ تری را ارائه دهیم و از این جهت خودسازی قبلی به کمک ما می‌آید تا انگیزه غیر الهی را در کار نیاوریم و کار برای خدا که باشد همه همراهی می‌کنند.
 
او در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بحث سوم تمدن سازی است، تمدن رقیب ما یک الگو و مدل برای اقدام محله‌ای ارائه کرده است که نشان دهد موفق بوده و ما نیز با توجه به امکانات موجود کشور باید نشان دهیم که در بین ۲۰۰ کشور دنیا موفق‌تر عمل کرده ایم و در این راستا باید خیلی هماهنگ باشیم.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: حرکت ما، یک حرکت تمدن سازانه است و در عرصه فرهنگی باید نشان دهیم که روش ما بهتر است وگرنه مردم همراهی نمی‌کنند و باید برتری خود را نشان دهیم، بنابراین بحث محله محوری و مسجد محوری در بحث رقابت بین تمدنی جایگاه ویژه‌ای دارد که اگر توجه نکنیم ضرر خواهیم کرد.

او تصریح کرد: مسجد اگر معنویت و اخلاق نداشته باشد بقیه مسائل آن به حاشیه می‌روند، ما خیلی وقت‌ها خدمات ارائه می‌کنیم، اما، چون معنویت نیست و مسائل دنیوی است دیگر به نتیجه‌ای که می‌خواهیم نمی‌رسیم. کانون مسجد کانون ذکر، معنویت و یاد خدا است و از این نباید غافل شد. در گزارش‌های خود بحث معنویت را محور اصلی بدانیم، چون مسجد جای معنویت است که اگر نداشته باشیم تمام کار‌های ما ضایع می‌شود.

آیت‌الله در پایان اظهارکرد: ما هزینه‌ها را برای معنویت می‌کنیم و این تفاوت را در مرام سند ۲۰۳۰ و مرام مسجد باید خیلی جلوه کنیم و شاخص این است. در هر مسجدی عکس شهدای محله و مسجد وجود دارد، آیا این شهدا پول گرفته اند؟ خیر، بلکه آنها با معنویت رفتند. امام با ابزار معنویت حرکت جامعه را سامان داد و ادامه حرکت امام هم با معنویت است. مسجد می‌خواهد تحول معنوی ایجاد کند و اگر این تحول را ایجاد نکند تمام خدماتی که ارائه کرده ایم ضایع شده است پس تلاش شود تا همه خدمات را برای خدا ارائه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری تولیت مقدس حضرت احمد بن موسی (ع) نیز در ادامه اشاره کرد: برخی مواقع باید از خود بگذریم تا چراغ‌های خاموش روشن شود و تا این خودسازی را نکرده باشیم نمی‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار