به باور دانشمند علوم سیاسی آمریکایی، روسیه با پدافند قدرتمند خود تمام تسلیحاتی که غرب به اوکراین می‌دهد، خنثی می‌کند.

جان مرشایمر، دانشمند علوم سیاسی آمریکایی در مصاحبه‌ای با کانال یوتیوب دیپ دیو متعلق به دانیل دیویس گفت: «تمام تسلیحاتی که غرب به اوکراین می‌دهد توسط ارتش روسیه خنثی می‌شود.»

این کارشناس آمریکایی گفت: «ما (آمریکا) به اوکراین تسلیحات پیشرفته مدرن می‌دهیم و سپس روس‌ها این سلاح را خنثی و نابود می‌کنند.»

به گفته مرشایمر، وضعیت مشابهی در مورد جنگنده‌های F-۱۶ آمریکایی نیز تکرار خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: انتقال این هواپیما‌ها به کی یف به هر مقدار به دلیل نبود خلبانان واجد شرایط و پدافند هوایی قدرتمند ارتش روسیه به هیچ وجه تغییری در وضعیت میدان نبرد ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: «ما در اینجا در مورد قدرتمندترین پدافند هوایی زمینی در جهان صحبت می‌کنیم اگر این جنگنده‌ها به پدافند هوایی روسیه نزدیک شوند تکه تکه می‌شود.»

پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته بود که ایالات متحده و متحدانش تابستان امسال جنگنده‌های F-۱۶ را به اوکراین می‌فرستند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که ایالات متحده و ماهواره‌های ناتو، خطرات درگیری مسلحانه مستقیم با روسیه را به همراه دارند که مملو از پیامد‌های فاجعه بار است. به گفته وی، اینکه کی‌یف دارای جنگنده‌های F-۱۶ با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای است، از سوی روسیه تهدیدی از جانب غرب در حوزه هسته‌ای تلقی خواهد شد.

روسیه معتقد است که ارسال تسلیحات به اوکراین با صلح تداخل دارد، کشور‌های ناتو را مستقیماً در درگیری دخالت می‌دهد و «بازی با آتش» است. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله‌ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد. به گفته وی، ایالات متحده و ناتو مستقیماً در درگیری دخالت دارند، نه تنها با تهیه سلاح، بلکه با آموزش پرسنل در انگلیس، آلمان، ایتالیا و سایر کشورها. کرملین اعلام کرد که پمپاژ اوکراین با تسلیحات غربی کمکی به مذاکرات نمی‌کند و تأثیر منفی خواهد داشت.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار