مدیر مرکز مطالعات «المسار» در تحلیل اصابت موشک به مجدل شمس تاکید کرد ارتش اسرائیل برای ماجراجویی در لبنان در شرایط ضعیفی قرار دارد. 

نهاد ابوغوش، مدیر مرکز مطالعات «المسار» در بررسی و تحلیل اصابت موشک به یک ورزشگاه فوتبال در مجدل شمس در جولان اشغالی تاکید کرد: صهیونیست‌ها به دلایل مختلف به دنبال عملیات حزب الله لبنان هستند، اما ارتش این رژیم برای ماجراجویی در لبنان در شرایط ضعیفی قرار دارد. 

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین درباره این حادثه با توجه به پیشینه اسرائیل گفت: روایت جعلی اسرائیل درباره این حادثه می‌تواند چند دلیل داشته باشد. یکی از این دلایل، تلاش برای فتنه انگیزی بین نیرو‌های مردمی مبارز علیه اشغالگران در جولان اشغالی، مناطق اشغالی سال ۱۹۴۸، ملت فلسطین، مقاومت لبنان و دیگر طرف‌های جبهه مقاومت است. 

ابوغوش افزود: هدف دوم، فرار از بن بست سیاسی است که جنگ مستمر در نوار غزه بدون تحقق اهداف، برای اسرائیل به وجود آورده است. فشار‌ها برای متوقف کردن این جنگ و دستیابی به توافقی برای تبادل اسیران و آتش بس پایدار، ادامه دارد. نتانیاهو از چنین چیزی راضی نیست و او برای ادامه تنش تلاش می‌کند. 

وی گفت: در اینجا نتانیاهو با مشکل پیچیده‌ای روبروست. زیرا تنش آفرینی در جبهه لبنان، تفریح نخواهد بود و او نخواهد توانست سطح تنش را کنترل کند و با این حرف که عملیات محدود انجام می‌دهد، نخواهد توانست مانع از پاسخ حزب الله شود؛ بنابراین چنین کاری برای نتانیاهو ماجراجویی خواهد بود که البته از او بعید نیست. زیرا می‌تواند راهی برای فرار او از بن بست در غزه باشد و همچنین ممکن است بتواند همدردی و همراهی آمریکا را فراهم کند. دولت بایدن با اینکه انتقادات علنی از اسرائیل مطرح می‌کند، اما در عمل این رژیم را در شرایط بحرانی تنها نمی‌گذارد و به حمایت از آن ادامه می‌دهد. 

مدیر مرکز مطالعات «المسار» تاکید کرد: مسئله دیگر آن است که اسرائیلی‌ها خواهان ضربه زدن به حزب الله و مقاومت در لبنان صرف نظر از تحولات در غزه هستند و آن را پیش دستانه و کوبنده توصیف می‌کنند و توجهی به خطرات چنین تنش آفرینی ندارند. زیرا این باور در اسرائیل وجود دارد که اگر این ضربه را امروز نزنند، در آینده چنین کاری دشوارتر و خطرناکتر خواهد بود. 

وی خاطر نشان کرد: آنها می‌دانند که حزب الله هر روز خود را قویتر می‌کند و توانایی‌های آن بیشتر می‌شود. همانطور که شرایط فعلی حزب الله با شرایط جنگ سال ۲۰۰۶ قابل مقایسه نیست. اما این مشکل جدی وجود دارد که ارتش اسرائیل برای چنین کاری آماده نیست. اسرائیلی‌ها به دنبال نوعی استراحت هستند که بتوانند با آن، ارتش خود را ترمیم و بازسازی کنند و نواقص ایجاد شده در آن در پی جنگ غزه را از بین ببرند. احتمالا اسرائیلی‌ها به دولت ترامپ امید دارند که به آنها در این ماجراجویی کمک خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار