مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: تولید هفت رقم بذر در کشت و صنعت مغان با همکاری ترکیه آغاز شده است.

صمد بهزاد گفت: روند تولد سه رقم بذر ذرت، ۲ رقم بذر پنبه، یک رقم بذر سویا و یک رقم بذر بادام زمینی در شرکت کشت و صنعت مغان با همکاری شرکت ترکیه‌ای شروع شده و نخستین بذر تولیدی در این مجتمع کشاورزی امسال به دست زارعان داخلی می‌رسد.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اصالت، استاندارد و سلامت را سه مولفه مدنظر کشت و صنعت مغان در تولید بذر در این مجتمع تولیدی و تحقیقاتی کشور ذکر کرد و افزود: این بذر‌های تولیدی با برند ایرانی مغانه روانه بازار‌های داخلی برای کشت و زرع محصول خواهد شد.
او با اشاره به ایجاد بانک بذر محصولات کشاورزی در این واحد تولیدی برای تامین بخشی از نیاز کشور و خود شرکت به بذر مرغوب و نهاده اصلی تولید، گفت: سالانه بالغ بر پنج هزار و ۲۳۰ تن بذر مرغوب گندم و ذرت در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان تولید می‌شود.
بهزاد حفظ تنوع ژنتیکی در عرصه کشاورزی و تامین بذر مرغوب را برای توسعه کشاورزی علمی و نوین بسیار مهم خواند و افزود: برای همین منظور شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ایجاد بانک بذر را کلید زده و با جدیت این هدف را دنبال می‌کند.
او تولید مشترک بذر محصولات کشاورزی با همکاری شرکت ترکیه را اقدامی در راستای تولید بذر محصولات راهبردی کشور عنوان کرد و گفت: تولید و مصرف بذر مرغوب، یکی از راهکار‌های اساسی افزایش بهره‌وری و ارتقای راندمان تولید در عرصه کشاورزی است.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین از تولید و تکثیر ۲ رقم بذر گندم باسیلو و اوکلید خبر داد و برندسازی به خصوص در حوزه بذر و نیز توجه به زنجیره ارزش و تولید محصولات کشاورزی صادرات‌محور را یکی از برنامه‌های شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ذکر کرد.
او افزود: کشت و صنعت مغان در نظر دارد تا با توجه به توانمندی تولید ارقام گندم در این منطقه و مناطق معتدل و سردسیر استان اردبیل، علاوه بر تامین بذور مورد نیاز خود، منطقه، استان و سایر استان‌های شمال غرب کشور، نسبت به صادرات این ارقام با برند مغانه به کشور‌های خارجی نیز برنامه‌ریزی و اقدام کند.
بهزاد تاکید کرد: خودکفایی در حوزه‌های زراعی و تامین بذر نقش چشمگیری در استقلال کشور دارد و تجربه نیز نشان داده است که تولید بیش از پیش به امنیت غذایی کشور انجامیده و حتی به اقتدار غذایی منجر شده است و بر همین اساس، شرکت کشت و صنعت مغان، تلاش خود را برای تولید بذر به منظور تامین نیاز کشور و حتی صادرات آن متمرکز کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.