کارخانه سبلان پارچه اردبیل به عنوان یکی از پنج بنگاه بزرگ اقتصادی استان اردبیل پس از سال‌ها افت و خیز و رکود، حدود چهار سال پیش احیا شد.

مجتمع کارخانه‌ای سبلان پارچه شامل هفت کارخانه تولیدی پوشاک زنجیره‌ای در سال ۸۶ راه اندازی شده و دارای چرخه کامل تبدیل پنبه به نخ و نخ به انواع منسوجات و پارچه‌ها می‌باشد و با ظرفیت ایجاد اشتغال برای حدود پنج هزار نفر راه‌اندازی شد اما پس از مدت بسیار کوتاه تعطیل شده و تا مرز ورشکستگی پیش رفت.

این کارخانه که پس از ۲ سال فعالیت اولیه، تا سال ۹۹ در حالت رکود بود، با حمایت‌های دولت سیزدهم و قوه قضاییه و با نظارت و پیگیری شهید آیت الله رئیسی دوباره فعال شده و این روزها چرخ دستگاه‌ها و تولید در این واحد صنعتی می چرخد و مدیران و کارگران در جریان بازدید خبرنگاران از این مجتمع تولیدی، حال کنونی این واحد صنعتی را «خوش» توصیف کردند.

کارخانه نساجی سبلان یا سبلان پارچه که در اواخر دهه ۸۰ راه اندازی شده بود، در طول یک دهه فعالیت خود به علت نوسانات اقتصادی و ضعف مدیریت و فراهم نشدن امکان تامین مالی و صادرات همواره جزو بنگاههای بزرگ دارای مشکل بوده و فعالیت آن هیچگاه به حد مطلوب نرسید.

تولید سالانه بالغ بر ۳۵ میلیون قطعه پوشاک که با قابلیت صادرات ۴۰ درصد از محصولات تولیدی و اشتغال دست کم پنج هزار نفر از جمله افق راه اندازی این مجتمع بود ولی کارخانه سبلان پارچه اردبیل به رغم طلوع باشکوه و تایید کیفیت منسوجات و پوشاک تولیدی آن در بازارهای داخلی و خارجی شاهد غروب زودهنگام و غم انگیز شد.

این واحد صنعتی که در زمینی به وسعت ۲۰۰ هزار متر مربع و ۱۲۰ هزار متر زیربنا در مدت سه سال با احداث تسهیلات مالی بانک تجارت شده بود، پس از چند صباحی فعالیت موفق، دچار مشکلات عدیده‌ای شد که هنوز به صورت کامل شفاف‌سازی نشده است.

برخی‌ها سوء‌مدیریت و ناتوانی اداره این مجتمع بزرگ تولیدی را دلیل به مشکل خوردن کارخانه ذکر کرده و برخی نیز آن را قربانی سیستم معیوب بانکی کشور ذکر کرده و بانک تجارت تامین کننده حدود ۸۰ درصد سرمایه کارخانه سبلان پارچه را در توقف فعالیت طولانی آن مسئول می‌دانند.

این واحد تولیدی حدود ۲ سال بعد از آغاز فعالیت و بروز مشکلات عدیده‌ کارگری و مالی، به کنترل و مدیریت بانک تجارت درآمد و در نهایت با بررسی پرونده آن در اداره تسویه امور ورشکستگی قوه قضاییه، حکم ورشکستگی آن صادر شد.

در اواخر دهه ۹۰ این بنگاه تولیدی دچار مشکل جدی و ورشکستگی شده و از سوی بانک سرمایه گذار و ارائه کننده تسهیلات، توقیف شده و روند تولید آن به تعطیلی کشیده شد.

اقدام شایسته شهید رئیسی برای احیای سبلان پارچه اردبیل

آیت الله شهید سیدابراهیم رئیسی، رییس وقت قوه قضاییه در سوم مهر ۱۳۹۹ در جریان هفدهمین سفر استانی خود با حضور در شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل از بخشهای مختلف این واحد تولیدی کشور به طور سرزده بازدید کرد و در جریان آن دستور داد تا پرونده ورشکستگی و تملک این واحد صنعتی توسط بانک دوباره بررسی شود.

شهید آیت‌الله رئیسی در این بازدید، پای حرف‌ها و درددل‌های مدیران و کارگران این کارخانه نشست که به دلیل پایبند نبودن بانک خریدار به تعهدات خود به حالت نیمه تعطیل درآمده بود و در جریان مشکلات و نیازهای این واحد تولیدی برای بازگشت به چرخه تولید قرار گرفت.

شهید آیت‌الله رئیسی در این بازدید با ابراز امیدواری نسبت به احیا و رونق گرفتن این واحد نساجی گفت: رکود کارخانه نساجی سبلان که ظرفیت اشتغالزایی برای ۶ هزار نفر را دارد و به علت مشکلات مربوط به بخش خصوصی و بانک، بخشی از فعالیت آن تعطیل شده، برای ما رنج آور است.

آن شهید والامقام با ابراز تأسف از گزارش مدیریت کارخانه نساجی سبلان و فعالیت ۶۰۰ نفر در این واحد صنعتی که ظرفیت اشتغال ۶ هزار نفر را دارد، افزود: این که ببینیم بخشی از یک واحد تولیدی عظیم که می‌تواند هزاران نفر را مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار کند، ۹ سال خاک می‌خورد، واقعاً انسان را غصه‌دار می‌کند و فعالیت با ۱۰ درصد ظرفیت کارخانه بزرگی که می‌تواند صادر کننده پارچه باشد، قابل پذیرش نیست.

شهید آیت‌الله رئیسی در این بازدید خطاب به استاندار و رئیس دادگستری استان اردبیل تأکید کرد که مدیریت این کارخانه را در رفع موانع و مشکلات فعالسازی کامل یاری دهند تا همه بخش‌های این واحد عظیم صنعتی با تمام ظرفیت به چرخه تولید بازگشته و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با جذب نیروی کار مورد نیاز خود، رونق دوباره پیدا کند.

کارخانه سبلان پارچه در سال ۸۸ به نوعی دچار رکود شد اما در ۱۰ سال منتهی به سفر رییس وقت قوه قضاییه و آغاز روند احیا، به طور کامل تعطیل نبوده و با اجاره به اشخاص و برخی موسسه‌ها به صورت محدود فعال بوده است.

برخی از مسئولان استانی مدعی هستند که کیفیت اجناس تولیدی این کارخانه حتی در سال‌های بحرانی در حدی بوده که سفارشاتی از خارج داشته و تولیدات این واحد با برند برخی کشورهای خارجی در بازارهای جهانی عرضه شده است.

توقف فعالیت این واحد تولیدی در سال‌های دهه ۹۰ زیان هنگفتی متوجه آن کرده و به گفته مدیرکل امور ورشکستگی قوه قضاییه واگذاری‌ها و اجاره پی در پی و نامناسب این واحد صنعتی بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال خسارت به مجموعه تحمیل کرده و در این سال‌ها هر از گاهی این مجموعه شاهد مشکلات و مسایل کارگری بوده است.

تولید در کارخانه سبلان پارچه، دوباره جان گرفته است

تداوم رکود کارخانه سبلان پارچه در یک بازه زمانی نسبتا طولانی در حالی بوده که در این سال‌ها مسوولان دولتی، نمایندگان مجلس و دستگاه قضایی پیگیر رفع مشکلات پیچیده این واحد تولیدی بوده است و در این میان تلاش‌های دولت دوازدهم و دولت سیزدهم و با پیگیری جدی شهید رئیسی، امید احیای آن اکنون به ثمر نشسته است.

مدیرعامل شرکت تجارت دوخت برتر سبلان در جریان بازدید خبرنگاران از این مجتمع تولیدی با اشاره به صرف ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای راه اندازی و احیای دوباره این واحد تولیدی از سوی بانک تجارت گفت: این میزان سرمایه گذاری صرف روزآمد کردن دستگاه‌ها و تجهیزات، اقدامات ابنیه‌‎ای، تعمیرات و نوسازی این واحد تولیدی شده است.

اکبر خدامی افزود: این واحد صنعتی بعد از چندین سال رکود، هم اینک با ۹۴۲ نفر نیروی شاغل فعالیت خود را از سر گرفته و در مسیر جهش تولید و اشتغال‌زایی قرار گرفته است و مصمم هستیم که آن را به یکی از کارخانه‌های نساجی برتر کشور تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه برند «سبلان پارچه» ایران در دنیا شناخته شده است و تولیدات این واحد صنعتی ضمن تامین بازارهای داخلی به کشورهای خارجی هم صادر می‌شود، اضافه کرد: با راه‌اندازی فازهای توسعه‌ای، میزان اشتغال‌زایی این کارخانه به سه هزار نفر افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت تجارت دوخت برتر سبلان اردبیل، بازده تولیدی این کارخانه در وضعیت کنونی را حدود ۳۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: این واحد تولیدی با کیفیت ترین محصولات پارچه ای و پوشاک جین را تولید می کند و مشتریان جدی داخلی و خارجی دارد ولی ادامه تولید آن نیازمند نوسازی مجتمع است چرا که ماشین‌آلات این کارخانه مستهلک و فرسوده شده و نیاز به تعویض و نوسازی دارد.

وی اضافه کرد: هم اکنون از ۸۶ دستگاه ماشین آلات تولید پارچه موجود در این کارخانه، ۶ دستگاه فعال است و بقیه نیاز به تعمیر و بازسازی دارد چرا که این کارخانه در سال های گذشته با مشکلات مالی و فنی مواجه بوده و تولید در آن از رونق افتاده و خط چاپ پارچه کار نمی‌کرد و مدیریت کارخانه توان پرداخت بدهی برخی مطالبات را نداشت اما بعد از تملیک توسط بانک تجارت، بدهی‌های افراد حقیقی و حقوقی به مبلغ ۲۰۳ میلیارد ریال پرداخت شد و ۲ هزار ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش نیز در اختیار کارخانه قرار گرفت.

خدامی اظهار کرد: تا چند سال قبل این کارخانه در آستانه رکود کامل و ناتوانی در پرداخت بدهی‌های خود قرار گرفته بود اما در دولت سیزدهم، حیاتی دوباره یافته و به چرخه تولید و رونق بازگشته است بعد از احیای کارخانه ، صنعتگران و کارشناسانی از ۲۴ واحد صنعتی استان آذربایجان شرقی و نقاط دیگر از شرکت تجارت دوخت برتر سبلان بازدید و به حیات مجدد آن اذعان کردند و خوشبختانه امکان صادرات به ترکیه فراهم شده و میزان تولید پارچه در این مجتمع نیز هر ماه به حدود ۵۸۵ هزار متر افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت تجارت دوخت برتر سبلان همچنین گفت: در دوره‌های گذشته فعالیت نیمه رمق این شرکت، حرف و حدیث‌هایی از آلاینده بودن پساب و آلودگی رودخانه قره‌سو بر سر زبان‌ها افتاده بود اما اکنون با اقدامات فنی و مهندسی، پساب کارخانه با استانداردهای قانونی و زیست محیطی تطابق دارد و تهدیدی از ناحیه کارخانه بر محیط زیست و طبیعت اطراف وجود ندارد.

وی اضافه کرد: این مجموعه تولیدی با هفت کارخانه و سالن بسیار بزرگ و ۸۲ دستگاه یا ماشین مایر و ۶۲ دستگاه اشتول آلمانی شامل ورودی پنبه و حلاجی و ریسندگی، پارچه جین، پارچه لی سبز، رنگرزی، طرح و چاپ، پلیوریافی، دوزندگی و نظایر آن است و قابلیت تولید انواع البسه و پارچه را دارد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.