مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از آماده شدن طرح مرمت مدارس تاریخی فرهنگ و زینبیه در مرکز این استان خبر داد.

حسن محمدی ادیب گفت: مدرسه‌های فرهنگ و زینبیه که در یک منطقه قرار دارند، بنا‌های مربوط به دوره پهلوی بوده و در سال ۱۳۹۷ با شماره ۳۲۴۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

او افزود: آماده کردن طرح مرمت و نظارت بر مرمت مطابق ضوابط بر عهده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است و ادارات کل نوسازی و تجهیز مدارس و آموزش و پرورش استان، عملیات مرمت و تعمیر این مدرسه‌های تاریخی را انجام خواهند کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ادامه داد: از مدرسه‌های تاریخی فرهنگ و زینبیه به همراه فرماندار اردبیل و مسئولان سایر دستگاه‌های مرتبط بازدید کردیم و با توجه به نیاز مرمت و تعمیر برخی بخش‌های بنا‌ها مانند سقف و شیروانی، طرح مرمت و جزییات بنا از سوی اداره کل میراث فرهنگی آماده شده است.

محمدی ادیب ثبت ۲۵ اثر در فهرست آثار ملی کشور و مرمت ۳۵ بنا و واگذاری بهره‌برداری چهار بنای تاریخی به بخش خصوصی را از عملکرد‌های شاخص این اداره کل در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در شمال غرب ایران واقع شده و مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بنا‌های باستانی استان، بقعه شیخ‌کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفی‌الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران، خانه ارشادی، حمام ملاهادی، برج شاطر، پل هفت چشمه، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه‌های این استان است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.