شکل‌گیری الگوی امنیتی جدید در دستور کار نشست سازمان همکاری شانگهای

رئیس‌جمهور قزاقستان که کشورش میزبان نشست آتی سازمان همکاری شانگهای خواهد بود، از شکل‌گیری الگوی امنیتی جدید در دستور کار نشست این سازمان خبر داد.

 «قاسم جومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان در مصاحبه با یک رسانه چینی گفت: نشست سازمان همکاری شانگهای که قرار است این هفته در پایتخت قزاقستان برگزار شود، از جامعه جهانی درخواست گفتمانی صادقانه و صریح و تعیین یک الگوی امنیتی جدید را مطرح خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، توکایف گفت: مشارکت‌کنندگان در نشست آستانه از جامعه جهانی درخواست خواهند کرد که گفتمانی صادقانه و صریح را آغاز کرده، یک الگوی جدید امنیتی و فضای اقتصادی منصفانه ایجاد کرده و تلاش‌های لازم را برای حفاظت از پاکی کره زمین انجام دهند.

رئیس‌جهور قزاقستان افزود که از اصول بنیادین «روحیه شانگهای» می‌توان به دوستی، اعتماد دوجانبه، سودمندی دوجانبه و احترام به منافع دوجانبه اشاره کرد که در تصمیمات نهایی این نشست، تماما منعکس خواهد شد.

وی درباره این نشست گفت: انتظار داریم که تصمیمات راهبردی مهمی در زمینه ارتقای سازمان همکاری شانگهای اتخاذ شود. حوزه‌های اصلی میان مدت برای همکاری تعیین خواهند شد و روی ابتکارات در زمینه پاسخ مناسب و به‌موقع به چالش‌ها و تهدید‌های فعلی نیز کار می‌کنیم.

نشست سازمان همکاری شانگهای از ۳ تا ۴ ژوئیه (۱۳ تا ۱۴ تیر) برگزار خواهد شد که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز در آن شرکت خواهد کرد. انتظار می‌رود که برخی اسناد مهم، از جمله سند توسعه راهبردی این سازمان تا سال ۲۰۳۵ در این نشست امضا شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار