نخبگان اقتصادی در نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول متعهد به به‌کارگیری منابع مالی بیشتر برای رشد اقتصاد جهانی شدند.

تعهد سیاست‌گذاران اقتصاد جهان در نشست سالانه صندوق بین‌المللی پولبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه فاکس نیوز؛ رهبران مالی و وزرای اقتصادی کشورهای مختلف جهان روز شنبه در شهر واشینگتن، پایتخت آمریکا، متعهد شدند با به‌کارگیری منابع مالی بیشتر می‌توان روند تقویت اقتصادی را تسریع کرد و با رشد آهسته اقتصاد جهانی و واکنش‌های شدید در برابر جهانی‌شدن مقابله کرد.

کمیته سیاست‌گذاری صندوق بین‌المللی پول متشکل از 189 کشور اعلام کرد جهانی‌سازی سود سرشاری را برای اقتصاد کشورها ایجاد می‌کند. این در حالی است که نظام حمایت از تولیدات داخلی تهدیدی در این مسیر محسوب می‌شود. این نهاد در بیانیه نهایی نشست متعهد شد نگرانی درباره جهانی‌شدن وجود ندارد و هرکسی می‌تواند از فرصت‌های سودمند و تغییرات تکنولوژیکی این پدیده بهره‌مند شود.

با این حال، صندوق بین‌المللی پول راهکاری برای اقداماتی که کشورهای مختلف مایل به اجرای آن هستند، نپرداخت. اقداماتی همچون محدودیت بودجه، توسعه اشتغال، تقویت شبکه‌های امنیتی و آموزش که در صورت جهانی‌شدن به معضلی بزرگ تبدیل خواهند شد.

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول همزمان با برگزاری نشست سالانه این نهاد گفت: روند رشد اقتصاد جهانی در طولانی‌مدت بسیار آهسته بوده . درنتیجه، زیان اقتصادی غالب شده است. این مسئله‌ایست که مسئولان باید به آن بپردازند.

میشل ساپین، وزیر دارایی فرانسه از رهبران جهانی خواست نسبت به نابرابری و بی‌عدالتی‌های ناشی از جهانی‌شدن هوشیار باشند و تا حد ممکن از فرار مالیاتی شرکت‌های بزرگ اقتصادی و زیانی که درنتیجه جهانی‌شدن به طبقه کارگر وارد می‌شود، پیشگیری کنند.

جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی نیز گفت: مخالفت‌های گسترده‌ای در برابر پدیده جهانی‌شدن وجود دارد. با این حال، مأموریت ما پایان دادن به فقر مفرط در جهان است. وی همچنین حمایت از کشورهایی مانند لبنان و اردن که پناه جویان سوری را می‌پذیرند را موضوعی بااهمیت و قابل‌تأمل دانست.

شعارهای انتخاباتی «دونالد ترامپ،» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، علیه تجارت جهانی و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به مانعی بر سر را یکپارچه‌سازی اقتصادی تبدیل شده است. نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا گفته است میلیون‌ها آمریکایی شغل ندارند و شیوه‌های تجارت ناعادلانه کشورهایی همچون چین و مکزیک، اقتصاد آمریکا را به ورطه رکود نزدیک می‌کند. از سوی دیگر، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در تابستان سال 2016 موجب کاهش 6 درصدی ارزش پوند استرلینگ در برابر دلار شد. این روند نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران اروپایی و تلاطم بازار سهام را به دنبال داشت.

همزمان با برگزاری گردهمایی نخبگان و سیاست‌گذاران اقتصادی جهان، صدها نفر از مخالفان جهانی‌شدن در مقابل مقر برگزاری نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تحصن کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار