وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت

از جمله اخبار مهم وزارت علوم می‌توان تاسیس اولین مرکز طبی نقشه برداری از مغز وابسته به وزارت علوم و تشکیل کمیته مشترک دانشگاهی بین ایران و ترکیه را نام برد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت علوم فناوری و تحقیقات در این هفته با اخبار بی‌شماری رو به رو بوده است که از جمله آن‌ها می‌توان تاسیس اولین مرکز نقشه برداری مغز وابسته به وزارت علوم در کشور، تشکیل کمیته دانشگاه‌ها بین ایران و ترکیه، زمان ثبت نام و برگزاری آزمون‌های ارشد و.. را بیان کرد. 

برای اولین بار مرکز طبی نقشه برداری مغز در کشور تاسیس می‌شود
دکتر فرهادی وزیر علوم گفت: مرکز طبی نقشه‌برداری مغز یکی از اولین مراکزی است، که در کشور تأسیس می‌شود و وابسته به مرکز علوم است، این مرکز متعلق به یک دانشگاه خاص نیست و تمام دانشگاه‌ها می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند. ساختمان این مرکز در حال اتمام است و تا ۱۵ بهمن فاز اول تجهیزات آن که حدود ۱۵ میلیارد تومان بوده قرار است که تامین شود. برای فازهای بعدی هم تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. 

تشکیل کمیته مشترک دانشگاه‌ها بین ایران و ترکیه
دکتر فرهادی وزیر علوم گفت: مقدمات کمیته‌ای ۶ نفره از ایران و ترکیه برای بررسی و بهبود روابط بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فراهم شده که رییس سه داشنگاه عضو از جانب ایران دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر در امور بین الملل معرفی شده است. 

زمان برگزاری آمون‌های ارشد و دکترا
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: بر اساس آمار اولیه ۶۴ هزار و ۱۸ نفر از داوطلبان در آزمون دور‌ه‌های کار‌شناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور که در تاریخ پنجشنبه ۱۳ اسفند ماه برگزار می‌شود ثبت نام کردند. همچنین آزمون ورودی دوره‌های کار‌شناسی ارشد ناپیوسته در صبح و بعدازظهر پنج‌شنبه ۱۶ و جمعه ۱۷ اردیبهشت ۹۵ در حوزه‌های امتحانی مربوط برگزار خواهد شد، بر اساس آمار اولیه سازمان سنجش در ۱۳۷ کد رشته امتحانی تعداد ۷۰۰ هزار و ۶۹ داوطلب تاکنون نسبت به ثبت‌نام در این آزمون اقدام کردند. 

جزئیات مرحله تکمیل ظرفیت کنکور دکتری ۹۴ اعلام شد
با توجه به اینکه ظرفیت برخی از کدرشته‌ محل‌های تحصیلی آزمون دکتری ۹۴ تکمیل نشده است، مرحله تکمیل ظرفیت برای این آزمون اعلام شد. تمامی داوطلبانی که در آزمون دکتری ۹۴ ثبت‌نام و شرکت کرده و در ردیف پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون که در شهریور ماه اعلام شد، قرار نگرفته‌اند می‌توانند در این مرحله شرکت کنند. 

داوطلبان می‌توانند با مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره ۲) و رشته‌های جدید اعلام شده از سوی سازمان سنجش، تا ۶ دی ماه به پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه و نسبت به انتخاب حداکثر ۱۰ کدرشته ‌محل‌ تحصیلی مطابق رشته امتحانی خود اقدام کنند. 
سقف پذیرش دانشجوی ممتاز برای سال آینده افزایش یافت
مطابق آیین‌نامه پذیرش استعدادهای درخشان، مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال تحصیلی۹۶-۹۵ دانشگاه‌ها می‌توانند تا سقف ۲۰ درصد ظرفیت دوره کار‌شناسی ارشد دوره روزانه را به پذیرش دانشجوی ممتاز اختصاص دهند، متقاضیان پذیرش بدون آزمون (استعدادهای درخشان) مقطع کار‌شناسی ارشد سال ۹۵ باید پس از ۷ نیمسال تحصیلی با گذراندن حداقل ۱۱۵ واحد درسی به لحاظ میانگین کل، جزو ده درصد بر‌تر دانشجویان هم ورودی و هم رشته خود باشند. 

وام‌های تحصیلی و مسکن دانشجویان علوم پزشکی پرداخت شد
مبلغ وام تحصیلی پرداختی به دانشجویان مجرد ماهیانه ۷۵۰ هزار ریال و برای دانشجویان متأهل ماهیانه ۹۸۰ هزار ریال است که به ترتیب نشان دهنده رشد ۱۵ و ۱۱ درصدی نسبت به سال تحصیلی گذشته است. همچنین مبلغ وام مسکن ماهیانه دانشجویان مجرد (با رشد ۷۰ درصدی نسبت به سال تحصیلی گذشته) ۸۵۰ هزار ریال (۸۵ هزار تومان) ریال در ماه و برای دانشجویان متاهل (با رشدی ۴۶ درصدی نسبت به دوره مشابه قبلی) یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال (۱۱۰ هزار تومان) در ماه است. تاکنون به حساب بیش از ۹۰ درصد ازدانشجویان واریز شد. 

آیین نامه کار دانشجویی دانشگاه آزاد ابلاغ شد
دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد از ابلاغ آیین نامه کار دانشجویی به واحدهای دانشگاه آزاد مراکز استان، واحدهای مستقل، مراکز آموزشی و سازمان سما، خبر داد و اظهار داشت: این آیین نامه با هدف بهره گیری پاره وقت از توانمندی و خلاقیت‌های دانشجویان در پیشبرد امور دانشگاه و ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت اجتماعی، تجربه آموزی دانشجویان و مساعدت مالی به آنان در زمینه شهریه تحصیلی، تدوین شده است. 

ابلاغ آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها
محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری در حاشیه مراسم رونمایی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: آیین نامه‌ای در خصوص ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها ابلاغ شده صرفاً داشتن مقاله‌های علمی مطرح نیست بلکه یکی از شاخص‌ها برای ارتقا محسوب می‌شود. بحث فن‌آوری و نوآوری و ثبت اختراع انتشارات مقاله‌ها که در نشریات معتبر به چاپ رسیده‌ باشند و همچنین تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان مد نظر قرار گرفته و این آیین نامه به تازگی ابلاغ شده است. 

وام اعضای هیأت علمی افزایش می‌یابد
 امید معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم عنوان کرد: افزایش وام اعضای هیات علمی از ۳۰میلیون تومان به ۱۰۰میلیون تومان و تسری این وام به اعضای هیات علمی پیمانی و کاهش وثیقه برای دریافت وام را از جمله اقدام‌های وزارت علوم در خصوص امور رفاهی اعضای هیات علمی در یک سال اخیر است. همچنین اعطای کارت اعتباری خرید محصولات داخلی و ویزا کارت جهت استفاده اعضای هیات علمی در کنفرانس بین المللی نیز در حال نهایی شدن است. 

انتشار فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد از ۵ دی
دکتر وحیدی مدیر کل امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از تدوین آیین نامه جدید ماموریت و نقل و انتقال اعضای هیات علمی خبر داد و گفت: این آیین نامه در حال تدوین است و در آن اختیارات بسیار زیادی در خصوص انتقال اعضای هیات علمی به استان‌ها واگذار شده است. 
همچنی وی درباره انتشار فراخوان جذب هیات علمی تصریح کرد: متقاضیان می‌توانند از ۵ دی ماه در سایت ثبت نام کنند، در این فراخوان نیز قصد داریم ۳۵۰۰ نفر را جذب کنیم. 

۴۱میلیارد تومان قرارداد فروش محصولات دانش‌بنیان در هفته پژوهش
محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری گفت: خوشبختانه نسبت به سال قبل در هفته پژوهش که ۲۵ میلیارد تومان قرارداد برای فروش محصولات دانش‌بنیان منعقد کرده بودیم، ۱۷ مورد آن امسال رونمایی شد و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده قرارداد فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۴۱ میلیارد تومان برسد و همین طور انعقاد قرارداد همکاری بین شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایندگانی از فن‌آوران مقیم خارج از کشور سرآغاز خوبی خواهد بود. 

اعطای گرنت پژوهشی ۲۰ میلیون تومانی 
نصرت اله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اظهار کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به ۱۵ نفر از پژوهشگران برتری که در عرصهٔ پژوهش انتخاب و به ما معرفی می‌شوند گرنت پژوهشی با رقم ۲۰ میلیون تومان ارائه خواهد داد. تلاشمان این است که با اطلاع رسانی بیشتر و بهتر پژوهشگران و فناوران کشور از فعالیت‌ها، حمایت‌ها و نحوه و میزان حمایت‌های صندوق مطلع کنیم و این افراد در سامانه مورد نظر ثبت نام کنند. 

عرضه محور بودن آموزش عالی چالش اصلی نظام علمی کشور
دکتر فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید از گفتمان سازی و بهره‌گیری از دیدگاه‌های نخبگان و صاحبنظران و با صبر و حوصله الگویی فاخر مستحکم و ارزشمند تدوین شود. یکی از ۴چالش مهم در نظام عالی کشور این است که آموزش عالی عرضه محور است و در پاسخ به نیازهای توسعه کشور تا حدی ضعیف عمل می‌کند. راهبردهایی برای حل این چالش از جمله لزوم درجه‌بندی و آمایش آموزش عالی پیش بینی و اندیشیده شده است. 

مدیر حقوقی و رسیدگی به شکایات سازمان امور دانشجویان منصوب شد
طی حکمی از طرف دکتر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر حسن نجفی اصل عضو هیات علمی گروه حقوق دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری به سمت مدیر امور حقوقی و رسیدگی به شکایات سازمان امور دانشجویان کشور منصوب شد. 

طرح سنجش و پذیرش بر علیه دانشگاه آزاد طراحی شده است
میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اظهار داشت: برای ما کاملا مشخص است، طرحی که به تازگی در دستور کار مجلس قرار دارد و برخی از مفاد آن نیز در صحن علنی به تصویب رسید، بر علیه این دانشگاه طراحی شده است. با این وجود اگر این طرح به عنوان قانون به ما ابلاغ شود نمی‌توانیم در مقابل آن موضع منفی داشته باشیم اما امیدواریم دولت با تمهیداتی باعث وارد شدن حداقل خسارت به دانشگاه آزاد شود.‌‌ همان گونه که تحریم برای ملت ما فرصتی برای اتکا بیشتر به خویش به شمار می‌رفت ما نیز باید از برنامه‌هایی که علیه دانشگاه آزاد ایجاد شده به چشم یک فرصت نگاه کنیم و مصرانه در پی یافتن راه حل‌هایی برای کاهش وابستگی دانشگاه به شهریه دانشجویان باشیم. 

افزایش بودجه ورزشی دانشگاه آزاد در سال آینده
حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد گفت: نگاه ما به حوزه ورزش نگاهی ملی است بنابراین بودجه ورزشی این دانشگاه در سال آینده افزایش می‌یابد به همین روی در نظر داریم این رقم را برای امور جاری این حوزه به ۱۵۰۰ میلیارد ریال افزایش دهیم. 

تدوین سند ملی موسیقی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آنچه که تحت عنوان «سند ملی موسیقی» ذیل «نقشه مهندسی فرهنگی» در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است، یکی از دقیق‌ترین اسناد در این زمینه است. مهم‌ترین موضوع در این زمینه، اراده و عزم مسئولان بر اجرای مقررات است. گفتنی است زمینه آموزش موسیقی هم در این سند بدون هیچ محدودیتی و ضمن رعایت جوانب شرعی، اصل آموزش و تسلط بر مبانی علمی موسیقی به رسمیت شناخته شده است. 

تربیت کارآفرینان در جهت ارتقاء کیفیت آموزشی
 وحید احمدی معاون پژوهش و فن‌آوری وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری گفت: دانشگاه خوارزمی باید در حوزه منابع انسانی تقویت شود، که منابع انسانی افراد را در زمینه نوآوری، خلاقیت توانمند می‌کند. برای این موضوع باید نهاد‌ها و زیرساخت‌ها اجرایی‌تر عمل کنند. 

 ثبت نام اعزام دانشگاهیان به عتبات تا ۷ دی ماه
حجت‌السلام و المسلمین سید محمدرضا فقیهی رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهی از شرایط جدید برای دختران مجرد در چهاردهمین اعزام دانشجو خبر داد و افزود: ثبت نام این دوره از یک دی ماه تا هفتم دی ماه ادامه خواهد داشت و دانشجویان متأهل و مجرد به صورت گروهی و رؤسای دانشگاه‌ها و اساتید به صورت کاروان‌های جداگانه اعزام می‌شوند. 

وی ادامه داد: در سفر زمینی هزینه ۹۷۰ هزار تومان و هوایی یک میلیون و پانصد هزار تومان در هتل نزدیک نجف و کربلا خواهد بود. در این دوره دانشجویان دختر به صورت هوایی اعزام خواهند شد سفر هوایی ۷ روزه است و داشتن همراه برای دانشجویان دختر در این دوره اجرا نمی‌شود. 

وحدت حوزه و دانشگاه مورد غفلت واقع شده است
حجت‌الاسلام سید وحید معتمدی ریاست دفتر نهاد مقام معظم رهبری بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه مورد غفلت واقع شده است. تحقق وحدت حوزه و دانشگاه می‌تواند دانشگاه‌های کشور را به سمت اسلامی‌ شدن به فضای واقعی پیش ببرد و انگیزه و جهت علم‌آموزی و پیشرفت علم در سمت و سوی اهداف عالیه انسان‌سازی واقعی و اخلاق حرفه‌ای محقق شود. همچنین در وحدت حوزه و دانشگاه می‌توان شاهد به روزرسانی، کارآمدی، نیازسنجی جامعه و هدف‌گیری‌های صحیح حوزه‌ها هم بود و گام مهمی در بومی‌سازی علوم نیز برداشت. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار