عرضه محور بودن آموزش عالی چالش اصلی نظام علمی کشور

وزیر علوم ضمن این مطلب که علم عرصه‌ای مهم برای تدوین الگوی فاخر توسعه‌ی کشور است گفت: یکی از چالش‌های اصلی نظام علمی کشور عرضه‌محور بودن آموزش عالی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری در پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (الگوی پایه پیشرفت) که در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد در خصوص گفتگوهای راهبردی گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید از گفتمان سازی و بهره‌گیری از دیدگاه‌های نخبگان و صاحبنظران و با صبر و حوصله الگویی فاخر مستحکم و ارزشمند تدوین شود.

واژه پیشرفت متفاوت از توسعه‌ی پایدار است. چرا که توسعه پایدار جنبه‌های مادی مثل رفاه و امکانات بیشتر را مطرح می‌کند اما پیشرفت تمام بحث‌های رشد و تعالی جامعه، آسایش مردم، محیط زیست و غیره را در بر می‌گیرد. مطالبی که در قالب این مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شکل می‌گیرد و فعالیت‌هایی که توسط این مرکز در قالب پیشرفت ایرانی اسلامی صورت می‌گیرد بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: بحث پیشرفت شامل سه عرصه مهم علم عقلانیت و تفکر و معنویت است که همچنان باید ادامه داشته باشد و دنبال شود. همچنین آسیب‌شناسی‌های لازم در کشور صورت گیرد و با نگاهی آینده‌نگر اقدامات لازم را انجام دهیم. پس نباید از این موارد به سادگی گذر کرد و باید روی آنها کار شود.

وی ادامه داد: امروزه بحث علم در جامعه در اداره جامعه و پیشرفت در زندگی بیش از پیش لازم است و برای به درستی جلو رفتن هر اقدامی باید آنها بر مبنای علم باشند دکتر فرهادی گفت: با این دیدگاه وضعیت موجود علمی را بررسی کرده و در حوزه آموزش عالی علم تحقیقات و فن‌آوری مطالعه‌ی جامه‌ای را داشته‌ایم و چالش‌های موجود را مفصل تعیین نموده‌ایم. از بین این چالش‌ها 4 چالش اصلی نظام علمی کشور را به همراه چهار راهبرد برای آنها مشخص کردیم.

وی در خصوص چالش‌ها بیان کرد یکی از چالش‌های اصلی و مهم در نظام علمی کشور این است که آموزش عالی عرضه محور است و در پاسخ به نیازهای توسعه کشور تا حدی ضعیف عمل می‌کند. چالش بعدی گستره پهناور نظام آموزش در نظامی بسته است و غیره.

در خصوص این چالش‌ها لزوم درجه‌بندی آمایش آموزش عالی و غیره از راهبردهای اصلی می‌باشند. در کل هدف و جمع‌بندی این مطالعه جامع و اساسی ارتقای وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و اساتید است.

وزیر علوم در خصوص نقشه جامع ملی کشور تصریح کرد: آمایش آموزش عالی را در چهارچوب نقشه جامع ملی کشور برای توسعه‌ی آموزش عالی آماده کرده‌ایم و با توجه به اسناد بالا دستی برای چالش‌های اصلی هم مدل مفهومی تدارک دیده‌ایم.

وی در خصوص توصیه‌هایی به این مرکز اظهار داشت: بهتر است برای بیشتر شدن گفتمان سازی از ظرفیت اساتید که در دانشکده‌ها و جامع هستند استفاده کنیم و همانطور که کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند در طی مراسمی این اساتید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مطرح کنند تا به برنامه‌های این مرکز و الگوی هم کمک شود.

نکته دیگر این که بسیاری از عناوینی که به عنوان برنامه کار در این مرکز در قالب پژوهش مطرح شده است می‌تواند به صورت منابعی برای پایان‌نامه‌ها به دانشگاه‌ها ارائه شود و در قالب پایان‌نامه برای رسیدن به جمع‌بندی مطلوب روی آنها کار شود. همچنین در راستای الگوسازی این مرکز می‌تواند برنامه‌های خود را به صورت بخش یا قسمت ابتدا در یک منطقه، شهر یا جامعه نمونه‌ای کوچک اجرا کند و سپس آن را به نحو مطلوب سراسری نماید.

دکتر فرهادی بیان کرد: ساماندهی آموزش عالی بسیار مهم است از این رو بحث‌های رتبه‌بندی، زیرساخت‌ها و اعتبارات بسیار مورد توجه هستند و به دنبال فرمایش مقام معظم رهبری این مورد وجود دارد که قطعاً‌ سال آینده بیش از پیش امکانات و اعتبارات فصل پژوهش و فن‌آوری، زیرساخت‌ها و امکانات تکمیل شود. به خصوص در عرصه‌های جدید در الگوسازی‌ها باید حتماً به این مسئله که مطالعات و پژوهش‌ها بتوانند به جوامع صنعتی کاربردی و حتی غیرصنعتی راه پیدا کنند توجه شود.

دکتر فرهادی در پایان خاطرنشان کرد: یک جامعه قدرتمند برای این که بخواهند قدرت و استقلال کافی داشته باشد نیازمند این است که به بعد علمی توجه کنند. برای آمیختگی علوم مختلف حد و مرزی دیگر وجود دارد و می‌شود گفت که مرز بین علوم مختلف کمرنگ شده است. یک خبر خوش این مسئله است که عزم وزارتخانه تا حد زیادی در شورای عالی برنامه‌ریزی تجمیع و کم کردن زیرتخصص‌ها می‌باشد، که تاکنون این کار برای چند رشته هم صورت گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار