روند جذب دانشجو بر سطح علمی کشور تاثیرگذار است

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل از میزبانی دانشگاه‌های مختلف دنیا از 50 کرسی زبان فارسی و همچنین پایین بودن میانگین جذب دانشجو در ایران (0.74 درصد) خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم در ششمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، موسسات تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری گفت: یک سری چالش‌های اساسی در همکاری‌های بین‌المللی داریم که باید مولفه‌های آن را سر و سامان دهیم از جمله نظام آموزش عالی که نظامی بسته است با توجه به پتانسیل‌های خوبی که دارد اما با چالش‌هایی در این حوزه در زمینه‌های بین‌المللی روبه رو هستیم که باید محیط‌های دانشگاهی ما ظرفیت خود را برای استفاده از پتانسیل‌ها افزایش دهند زیرا در روند علمی کشور بسیار تاثیر گذار است.

وی در خصوص گزارش آیینه فعالیت‌های بین المللی وزارت علوم عنوان کرد: برای تقویت پایه‌های دیپلماسی علمی و فناوری 3 اصل را باید در نظر بگیریم توسعه کرسی‌های زبان فارسی، ایران‌شناسی و اسلام شناسی،‌ بهره گیری از توانمندی ایرانیان نخبه خارج از کشور و همکاری مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری در عرصه‌های بین‌المللی از جمله این اصول هستند. 

سالار آملی بیان کرد: تعداد کرسی‌های زبان فارسی وزارت علوم در دانشگاه‌های مختلف دنیا 50 کرسی است که حدود 3 هزار و 100 دانشجو در تمام مقاطع را شامل می‌‌شود.

وی در خصوص ارزیابی فعالیت‌های بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز فناوری و پژوهشگاهها گفت: در ارزیابی‌های صورت گرفته 32 دانشگاه بزرگ، 10 پژوهشگاه بزرگ و پارکهای علم و فناوری با همکاری مرکز مطالعات علمی و همکاری‌های بین‌المللی بررسی شدند و 32 دانشگاه تحت پوشش و حدود یک میلیون و 500 هزار دانشجو و 13 هزار اعضای هیئت علمی در این ارزیابی‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. نسبت دانشجویان خارجی به کل دانشجویان به طور میانیگن در 28 دانشگاه 0.74 درصد اعلام می‌شود که دانشگاه امام خمینی با هزار و 577 دانشجو دانشگاهی با بیشترین تعداد دانشجویان خارجی است. همچنین نسبت پروژه‌های مشترک با محققان خارج از کشور به کل اعضای هیئت علمی 1.33 درصد است که دانشگاه تهران با 232 پروژه دانشگاهی با بیشترین تعداد پروژه مشترک است. 

وی در خصوص پارک‌های علم و فناوری در این ارزیابی اظهار داشت: تعداد 18 پارک علم و فناوری در این ارزیابی شرکت کرده‌اند که صادرات کل محصولات دانش بنیان آنها 44 میلیون دلار است. 

وی در ادامه بیان کرد: هر چند که دانشگاه‌های آمریکا و انگلستان همچون سالهای گذشته بهترین جایگاه‌های جدول رتبه بندی را به خود اختصاص داده‌اند و می‌شود گفت که 85 درصد نخبگان ایرانی در کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و کانادا هستند. اما رتبه جهانی کشور ایران به لحاظ تعداد دانشگاه برتر در رتبه بندی سال 2016 ، 23 است. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: گفتنی است فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌های کشور کمترین امتیازات را کسب نموده‌اند که لازم است در این خصوص برنامه ریزی لازم صورت گیرد. همچنین امیدواریم چالش سیاسی قانون ویزا و اثر آن در پیشرفت علم و فناوری کشور به طور کامل پیگیری شود. (طبق قانون ویزا به شهروندان 28 کشور که بیش از این با ایالت متحده تفاهم نامه نقض روادید داشتند اگر به ایران، عراق، سودان و سوریه سفر کنند تا 5 سال نمی‌توانند بدون ویزا وارد آمریکا شوند.) 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار