تاکید بر ریشه یابی توقف تولیدات علمی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیوست فناوری را برای کشور یک موضوع حیاتی دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه باهمه توان خود به میدان بیایند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه ۸۱ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، عصر دیروز به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد. 

در ابتدای این جلسه تعدادی از اعضا به بیان نظرات خود پیرامون نحوه تصویب "سند پیوست فناوری" پرداختند و خواستار هماهنگی بیشتر بین نهادهای مسئول در این زمینه شدند.

در ادامه مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع پیوست فناوری برای کشور یک موضوع حیاتی است و دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه با همه توان خود به میدان بیایند.

وی دستور نسخه جلسه را به شرح زیر اعلام کرد: 
گزارش رتبه بندی پایگاه " لایدن " پیرامون رشد علمی کشورمان و برخی از کشورهای منطقه از سوی تهرانچی، رییس دانشگاه شهید بهشتی ارائه و با اشاره به حضور ۱۴ دانشگاه کشورمان در میان دانشگاه‌های برتر آسیا اعلام شد. 

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به آمار ۵ ساله اخیر از تولیدات علمی برخی از دانشگاه‌های کشور، ریشه‌یابی علت برخی از توقف‌ها در روند تولید علمی این دانشگاه‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: 
تکیه برخی از کشورهای منطقه بر ظرفیت‌های اتباع سایر کشورها در تولید علم، رصد و پایش فعالیت‌های علمی در برخی کشورهای منطقه، اعتبار سنجی و صحت آزمایی برخی آمارهای ارائه شده در پایگاه علم سنجی، برنامه ریزی برای چگونگی حضور علوم انسانی در رتبه‌بندی‌های بین المللی، در نظر گرفتن آمارهای بین‌المللی در آمایش بخش‌های مختلف آموزش عالی و مطالعه تطبیقی و جمع‌بندی میان گزارش علم‌سنجی در همه پایگاه‌های معتبر جهانی.

پس از سخنان اعضا مخبر دزفولی در سخنانی اظهار کرد: برخی از موارد مطرح شده در این گزارش هشدار برای جریان علمی کشورمان است.

وی افزود: هدف برخی از کشورهای منطقه از دوپینگ علمی و آمارسازی، تضعیف ایران به عنوان پایگاه اسلام عزت بخش ناب محمدی (ص) است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همانگونه که برخی از کشورهای منطقه در عرصه سیاست و ورزش معارضه جدی با جمهوری اسلامی در پیش گرفته اند، در حوزه تولید علم هم با این نگاه پیش می روند.

مخبر دزفولی با تاکید بر توجه به علوم انسانی و نیازمندی این بخش به حرکت جدی تر افزود: در بخش علوم پایه به عنوان ریشه علوم کاربردی حتما برنامه‌ریزی لازم است تا دانشجویان برای تحصیل در این بخش اشتیاق داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار توجه بیشتر سازمان مدیریت و برنامه ریزی به بخش علم و فناوری شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.