این استاد دانشگاه اظهار داشت: مشروطه یکی از تاثیرگذار ترین تحولات تاریخی کشور است.

مشروطه تاثیرگذارترین تحول تاریخی ایران استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان  "مصطفی تقوی" در همایش مشروطیت؛ فرازها و فرودها، چشم انداز آینده که امروز عصر در دفتر حزب اراده ملت ایران برگزار شد، اظهارداشت: مشروطه یکی از تاثیرگذارترین تحولات تاریخ تمدن کشور است.

وی با اشاره به اینکه مشروطیت در قالب دو موضع تلقی می‌شود، افزود: مشروطه مترادف مدرنیته غرب است و یا مشروطه را به عنوان محدودکردن حقوق سیاسی برپایه قانون تلقی می‌شود.

تقوی اظهار داشت: در سال 1285 هجری شمسی حادثه‌ای رخ داد و تحول اجتماعی به وجود آمد و ما همانند پدیده‌های دیگر با هر رویه‌ای نگاه کنیم، حقیقت آن ثابت خواهد بود.

تقوی بیان کرد: اگر ما معتقد باشیم مشروطه در جامعه ایرانی به وجود آمد تا مولفه مدرنیته غرب در جامعه تحقق دهد، موضوع دیگری است و اصل آن نیز بعید به نظر می رسد.

وی در ادامه افزود: این اتفاق بعید است که مشروطه بخواهد مدرنیته غرب را برپا کند، چنین مشروطه ای اساسا در جامعه ایران اتفاق نیفتاده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر مشروطه را برای برپایی مدرنیته غرب بپذیریم، بنابراین این تلقی ایجاد می شود که  جامعه در بهمن 57 و استقرار جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه به بی راهه رفته است.

تقوی با اشاره به اینکه در آن مقطع جامعه بافت و ساختار جامعه شناختی تحولاتش را طی کرده است، گفت: تلقی مشروطه مبتنی بر مدرنیته غرب ما را در وضعیت فعلی با چالش مواجه می کند.

وی در پایان تاکید کرد: با این شرایط فرد به سمت رویکردی براندازنه خواهد رفت، اما اگر مشروطه مبتنی بر هویت جامعه ببینیم و مطالبات جامعه ما در پاسخ به چه باید کرد تبیین شود این می تواند مبنی نظری جریان اصلاح طلبی در جامعه باشد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار