با توجه به در پیش بودن جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، اما اصلاح‌طلبان همچنان از فهرست کابینه پیشنهادی پزشکیان ناراحت هستند.

کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته میزبان ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم به‌منظور بررسی کارنامه و برنامه‌های آنها بودند.

تمامی وزرا برای بررسی برنامه‌هایشان در تمامی کمیسیون‌های مجلس حضور یافتند امری که برای اولین‌بار اتفاق افتاد، چون در گذشته وزرای پیشنهادی فقط در کمیسیون مربوطه حاضر می‌شدند، اما در این دوره تمامی وزرا در تمامی کمیسیون‌ها حضور یافتند تا هر کمیسیون بنابر تخصص خود برنامه‌های وزرای پیشنهادی را بسنجد.

معرفی وزرا به مجلس حاشیه‌هایی را در برداشت مثل استعفای محمدجواد ظریف معاون راهبری دولت که شائبه‌هایی درباره اینکه نظر این شورا در معرفی وزرا اعمال نشده را مطرح کرد که بعد از آن برخی دیگر گفتند ظریف به‌دلیل تابعیت آمریکایی فرزندانش مجبور به استعفا شده است.

ناراحتی اصلاح‌طلبان

البته اظهارات برخی اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که از کابینه پیشنهادی پزشکیان راضی نیستند. 

آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات در پیامی نوشت: به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌کنم تا تعیین وزرایی که نماد دولت وفاق ملی برای کابینه دولت چهاردهم باشند، برای این وزارتخانه‌ها سرپرست تعیین کند. 

آذر منصوری

قرار است این کابینه نماد تغییر باشد، نه تداوم وضع موجود.

این دولت فرصتی برای حکمرانی نیز هست که گسست‌های بین خود و جامعه ایران را ترمیم کند.

جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات هم در زمانی که قرار بود فهرست وزرا منتشر شود در توییتر نوشت: در آستانه معرفی کابینه دولت چهاردهم به مجلس، اخبار نگران‌کننده‌ای درباره برخی اسامی به‌گوش می‌رسد.

جواد امام

برخی از آنها نه نسبتی با اصلاحات دارند و نه حتی به رویکرد اعتدالی نزدیک هستند. برخی دیگر هم اساساً به ضدیت با هر تغییر و اصلاحی شهره هستند.

اگر قرار بر ادامه سکانداری نظامیان و شبه‌نظامیان بر سیاست و عدم تغییر رویکرد‌های امنیتی نسبت به فعالین سیاسی داخل نظام بود، چه ضرورتی به برگزاری انتخابات و تحمیل این همه هزینه به کشور و بازی با روح و روان مردم و به‌ویژه جوانان بود؟

جناب دکتر پزشکیان

‌در نهایت، شخص رئیس‌جمهور مسئول کابینه است و هیچ لابی‌گر و عنصر تحمیل‌گری حاضر نخواهد شد، مسئولیت دولت را بپذیرد. پس تا زمان هست، تجدیدنظر فرمایید.

این اظهارنظرهای تند نسبت به پزشکیان که تنها نماینده اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بود نشان از عصبانیت اصلاح‌طلبان از فهرست وزرای پیشنهادی به مجلس را دارد.

رضایت اصولگرایان

در مقابل جریانهای معتدل حامی پزشکیان از فهرست وی اعلام رضایت کرده‌اند به‌طور مثال حزب اعتدال و توسعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دکتر مسعود پزشکیان به عنوان منتخب شایسته ملت ایران، دست یاری و دوستی خود را صمیمانه به سوی همه جناح‌های فکری، احزاب و اقشار مختلف مردم دراز نمود تا برای استقلال، امنیت و سرافرازی «ایران» همه یکصدا بپا خیزند و تلاش نمود در مسیر «تکثرگرایی» و «شایسته سالاری» گام بردارد.

حزب اعتدال و توسعه
 در آستانه تشکیل کابینه و در جریان انتخاب و معرفی وزرای دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی برای کسب رأی اعتماد، متاسفانه برخورد‌های تند و غیر منصفانه‌ای از سوی برخی اشخاص، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی آمیخته با سهم خواهی درعرصه رسانه‌ای کشور بروز نمود که دور از انتظار بود. 

تمامی کسانی که با ساختار و لایه‌های قدرت در کشور آشنائی دارند به خوبی می‌دانند که رئیس جمهور نمی‌تواند بدون توجه به دیدگاه‌های نهاد‌های ذیربط، مقامات عالی نظام و نمایندگان مجلس شورای اسلامی کابینه‌ای منسجم و مورد قبول تشکیل دهد و همه دولت‌های گذشته نیز در بهره گیری از مدیران ارشد کشور دچار نقاط قوت و ضعف بوده اند. 

اکنون که رئیس جمهورمحترم با رعایت ملاحظات یاد شده و مشورت‌های فشرده، گزینه‌های نهایی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است، بر همگان تکلیف است که منتخب ملت را با تمام توان حمایت کنند تا دولت بتواند بر انبوه مشکلات بازمانده از گذشته فائق آید.

حزب اعتدال و توسعه که از آغاز نامزدی دکتر پزشکیان با تمامی توان و امکانات خود از فرزند شایسته ملت حمایت و پشتیبانی نمود، ضمن ارائه پیشنهادات و انتقادات سازنده، حمایت کامل خود را از رئیس جهور و کابینه دولت چهاردهم اعلام می‌دارد.

محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: آقای پزشکیان هم در جلسه‌ای نقل کرده بود بنده فکر نمی‌کردم رئیس‌جمهور بشوم، اینکه بخواهیم بگوییم آقای پزشکیان از قبل تیمی داشته و تشکیلاتی داشته این‌گونه نبوده است و ایشان قریباً کمتر از یک ماه فرصت داشته که از بین این همه آدمی که معرفی شده‌اند به او چندین نفر را انتخاب بکند.

محمدرضا باهنر

وی ادامه داد: از آن ۲۰ سفری که برای هر پست معرفی شده بود یک نفر هم که بخواهد معرفی بشود خب به صورت طبیعی ۱۹ نفر دیگر به نوعی ناراحت می‌شوند، ولی مجموعاً با این فرصتی که ایشان داشت به نظر بنده فکر می‌کنم کابینه خوبی را ایشان معرفی کردند.

البته کشمکش حامیان پزشکیان بر سر سهم‌خواهی از کابینه از همان روز‌های اولیه پیروزی پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشهود بود و اصولگرایان معتدل می‌گفتند که نباید در کابینه دولت چهاردهم انحصار ایجاد شود، اما اصلاح‌طلبان که دلیل پیروزی پزشکیان را حمایت خود از وی می‌دانستند با این رویکرد موافق نبودند.

ناراحتی اصلاح‌طلبان از کابینه پیشنهادی دولت شاید به‌دلیل حضور سه وزیر دولت شهید رئیسی یعنی عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری و حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات و احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان که در ایام انتخابات عکسی از رای خود در انتخابات به قالیباف را منتشر کرده بود و نوشته بود (نه به دولت مرعوب، نه به دولت مسدود) باشد چراکه آنها انتظار داشتند به‌غیر از خودشان کسی برای وزارت انتخاب نشود امری که با شعار دولت وفاق ملی که مسعود پزشکیان بر روی دولت خود گذاشته منافات دارد.

احمد دنیامالی

پزشکیان که نامزد جناح اصلاح‌طلب در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود و در دولت اصلاحات به‌عنوان وزیر بهداشت فعالیت کرده خود را متعلق به هیچ حزبی نمی‌داند. وی در جلسه هیئت‌دولت که در ۲۴ مرداد برگزار شد دولت وفاق ملی را عنوانی صحیح و هدفمند برای دولت چهارهم دانست و با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای بهره‌گیری از ظرفیت افراد توانمند همه گروه‌ها در دولت به عنوان یک راهبرد، تصریح کرد: نه فقط درباره وزرا بلکه در به کارگیری همه مدیران دولتی نیز باید امکانی فراهم شود تا هر فردی که توانمندی بهبود وضعیت و رفع مشکلات را دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

احتمال رای اعتماد نگرفتن برخی از وزرا

رویکردی که با رویکرد اصلاح‌طلبان در تضاد است و زمینه برخی ناراحتی‌ها را ایجاد کرده است. در هر صورت امروز مسعود پزشکیان برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود به مجلس می‌رود و دو ساعت و نیم فرصت دارد از وزرای پیشنهادی‌اش دفاع کند.

تاکنون به‌غیر از سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کمیسیون فرهنگی و محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت از کمیسیون انرژی نتوانسته‌اند نظر موافق کمیسیون‌های تخصصی را کسب کنند، اما بقیه وزرای پیشنهادی موافقت کمیسیون تخصصی خود را به‌دست آورده‌اند البته در این بین وزرای پیشنهادی دیگری بودند که نتوانستند از کمیسون‌های دیگر مجلس نظر موافق را به‌دست بیاورند لذا احتمال می‌رود برخی از وزرا نتوانند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

محمد امیر عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: احتمالا برخی از وزرای پیشنهادی رای اعتماد نگیرند، چون مجلس بر روی برخی از افراد حساس است البته باید ببینیم که آنها توانسته‌اند نمایندگان مجلس را قانع کنند یا خیر لذا وزرای پیشنهادی در برنامه‌هایشان نباید سوگیری جریانی داشته باشند و همه برای خدمت به مردم بیایند همچنین فرد نباید سوگیری حزبی و جناحی در انتصاباتش داشته باشد. 

محمد امیر

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون اصل نود مجلس هم در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: احتمال می‌دهم بیشتر از ۱۰ تا از وزرای پیشنهادی در مجلس رای بیاورند و فکر می‌کنم ۶ تا از وزرا یا رای نمی‌آورند یا رای کمی می‌آورند.

حاجی دلیگانی

خبرنگار: محمد امیرحسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
اکنون جمعیت اهل سنت کم نیست ولی وزیر اهل سنت نداریم.
هرچند همه ایرانی هستیم و هم دل ولی چه فرقی داره یکیشون اهل سنت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
چون اهداف انگلیس در آن پیاده سازی نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
چون همشون خائنن
آخرین اخبار