نماينده مجلس عراق با اشاره به اينکه بعثي‌ها و تکفيري‌ها آتش فتنه اخير عراق را روشن کردند گفت: گفتگو با شرکاي سياسي مورد تاکيد است زيرا اگر گفتگوها به حل مشکلات منجر نشود گام دوم روي آوردن به راي ملت و انتخابات پارلماني است.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، ريشه ناآرامي‌ها در عراق، شب گذشته در گفتگوي ويژه خبري با حضور عباس البياتي نماينده مجلس عراق و رضا اميري مقدم کارشناس ارشد مسائل خاورميانه مورد بررسي قرار گرفت.

"عباس البياتي" در ارتباط زنده تلويزيوني از بغداد اظهار داشت: با هرگونه تظاهرات مشروع و مسالمت‌آميز موافقم اما در تظاهرات اخير عراق سه گروه در تلاش هستند تا در اوضاع مسلط شوند.

وي گروه اول را ميانه‌روها دانست و عنوان کرد: اين گروه براي آزادي بازداشت‌شدگان  و خدمت‌رساني بهتر در تظاهرات حضور دارند در حالي که گروه دوم تندروهايي هستند که پرچم رژيم صدام و عکس‌هاي مقامات غير عراقي را به دست گرفتند و به شکل طايفه‌اي و بر ضد شيعيان عمل مي‌کنند.

نماينده مجلس عراق در خصوص گروه سوم اظهار داشت: اين گروه افراد سياسي و برخي از نخبگان از موسل و سامرا هستند و سعي مي‌کنند در انتخابات آينده براي خود راي جمع و موج سواري کنند.

"عباس البياتي" در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اينكه دولتي که براساس راي مردم روي کار آمده پس چگونه عده‌اي مخالف خواهان سرنگوني دولت با طرح شعارهايي همچون «الشعب»، «يوريت»، «اسقاط» نظام هستند، گفت: اين شعار تندروها و برخي از افراد افراطي است.

*بهار عربي در عراق از طريق صندوق راي به وجود مي‌آيد

وي با بيان اينکه در عراق امکان ندارد بهار عربي به وجود آيد، اظهار کرد: مردم عراق از طريق صندوق‌هاي راي بهار عربي و تغييراتي را که مي‌خواهند به وجود مي‌آورند.

نماينده مجلس عراق با اشاره به اينکه دولت عراق نظام ديکتاتوري است، خاطر نشان ساخت: کساني که تلاش مي‌کنند تجربه مصر و تونس در عراق تکرار شود عده معدودي هستند که بيش از ده درصد به شمار نمي‌آيند.

"عباس البياتي" با بيان اينکه دولت عراق در حال دادن پاسخ مثبت به خواسته‌هاي مشروع تظاهرکنندگان است، بيان کرد: کساني که شعار «الشعب»، «يوريت»، «اسقاط» نظام را سر مي‌دهند اگر نظام سقوط کند چطور خواسته‌هاي آنها تامين خواهد شد.

*عراق داراي پشتوانه مردمي است

وي با اشاره به اينکه عراق دولت مردمي است و براساس پشتوانه مردم و آراي آنها تشکيل شده است، اضافه کرد: تقسيم قدرت در عراق به شکلي است که کردها، شيعيان و سني‌ها در آن مشارکت دارند.

"البياتي" درباره اينكه آيا تظاهرکنندگان مي‌خواهند دولتي تک حزبي مانند صدام روي کار آيد، افزود: کساني که شعار «اسقاط» سر مي‌دهند در توهم به سر مي‌برند و اين شعار قابليت اجرايي ندارد بنابراين بايد گفت که اين شعار غيرقابل تحقق و اجرايي شدن است.

*گروه‌هاي القاعده و تندروها عامل اصلي انفجارهاي تروريستي عراق هستند

نماينده مجلس عراق در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه دليل انفجارهاي اخير در برخي از شهرهاي عراق چيست و اينکه چه کسي پشت سر اين انفجارها قرار دارد، گفت: عامل اصلي انفجارهاي تروريستي اخير شهرهاي کرکوک، خرماکو، بغداد، سلاح‌الدين گروه‌هاي القاعده و افراد تندرو و بقاياي بعثي‌ها هستند.

"البياتي" با اشاره به اينکه گروه‌هاي القاعده تندروها و بقاياي بعثي‌ها نمي‌خواهند توافقنامه ميان دولت بغداد و اقليم کردستان در جهت حل بحران کرکوک اجرايي شود، افزود: اين گروه‌هاي مي‌خواهند بحران در مناطق کرکوک و تونس ادامه يابد و ناامني ايجاد شود.

وي تحرکات اخير دولت عراق در پاسخ به مطالبات مشروع تظاهرکنندگان را موجب کاهش تعداد تظاهرکنندگان و همکاري مردم با دولت مي‌داند، اظهار داشت: بنا به درخواست آ‌يت‌الله سيستاني مرجع بزرگ شيعيان در عراق کميته‌اي پنج نفره به رياست ابراهيم الجعفري تشکيل شده است تا تمام جريانات سياسي در اين اجماع و گفتگو شرکت کنند تا به نتيجه برسند به گونه‌اي که بتوانند با بررسي درخواست‌هاي تظاهر کنندگان خواسته‌هاي مشروع آنها را اجابت کند.

نماينده مجلس عراق گفت: اين کميته پنج نفره به رياست ابراهيم الجعفري با عضويت نماينده کردها، سني‌ها، نماينده ائتلاف ملي، الشيخ خالد الاکيه و شيخ هادي آمري وزير حمل و نقل فعاليت خود را آغاز کرده است اين در حالي است که گروه‌هاي تروريستي موفقيت اين کميته را نمي‌خواهند.

*آزادي تمامي زندانيان غير ممکن است

"البياتي" در پاسخ به پرسش ديگر مبني بر اينكه آيا براي دولت مالکي خواسته تظاهر کنندگان مبني بر آزادي تمامي زندانيان ميسر است يا نه؟ خاطر نشان ساخت: غيرممکن است که تمامي زندانيان و بازداشت‌شدگان آزاد شوند چرا که در ميان اين زندانيان تروريست‌ها و قاتلان زائران حضرت اباعبدالله الحسين (ع) وجود دارد.

وي ادامه داد: آزادي زندانيان کار دشواري است زيرا از 300 هزار بازداشتي و زنداني در عراق تقريبا 12 هزار نفر اتهام تروريستي از قبيل ترور و قتل مردم و زائران را دارند که نمي‌شود پرونده آنها را بازنگري کرد.

نماينده مجلس عراق با بيان اينکه پرونده بازداشت‌شدگان را که جرم مهمي ندارند مي‌‌توان بررسي کرد، افزود: کميته هفت نفره متشکل از وزراي عراق به رياست حسين شهرستاني معاون نسخت وزير تشکيل شده است و آنها گفتگوهايي را با وزارت کشور وزارت دادگستري شروع کرده‌اند تا درپرونده بازداشت‌شدگان بازنگري کنند.

*‌گفتگو با شرکای سیاسی مورد تاکید است

"عباس البياتي" در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه گفته شده است که پارلمان عراق منحل و انتخابت زودرس برگزار خواهد شد پس اين روند چه تاثيري ممکن است بر روي آرايش سياسي عراق بگذارد، اضافه کرد: پيوسته به گفتگو با شرکاي سياسي تاکيد مي‌کنيم بنابراين اگر گفتگوها به حل مشکلات منجر نشود گام دوم روي آوردن به راي ملت و انتخابات پارلماني است.

*انحلال پارلمان گزینه آخر است

وی با بیان اینکه مالکی با مطرح کردن موضوع انحلال پارلمان نشان داد که قدرت‌طلب نیست، بیان کرد: مشکل کنونی عراق مالکی نیست بلکه کسانی هستند که فتنه‌انگیزی می‌کنند زیرا مالکی اولین کسی بود که گفت اگر از وضعیت سیاسی راضی نیستید به ملت رجوع کنید تا انتخابات زود هنگام و جدید برگزار شود.

"البیاتی" افزود: انحلال پارلمان گزینه آخر است بنابراین اگر در گفتگوها شکست بخوریم به سوی انتخابات جدید خواهیم رفت.

نماینده مجلس عراق با بیان اینکه انتخابات شورای استان‌ها سه ماه دیگر برگزار می‌شود، گفت: اگر انتخابات نمایندگان برگزار شود این انتخابات همزمان انتخابات شوراها خواهد بود.

*دشمنان عراق درصدد سو استفاده از بیداری اسلامی هستند

"رضا امیری‌مقدم" کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه در ادامه این گفتگو  گفت: تلاش دشمنان عراقی این است که با سوءاستفاده ا ز بیداری اسلامی موضوعی را که در سوریه پیاده و ایجاد ناامنی کرده است به عراق منتقل کنند. این در حالیست که طراحان این مسئله فکر می‌کردند که دولت سوریه در چند ماه اول سقوط خواهد کرد بنابراین آنها این کار را در عراق تکرار کردند.

وی با بیان اینکه عراق متفاوت از دنیای عرب است افزود: اگر در دنیای عرب یک حکومت دموکراتیک و با انتخابات روی کار آمده باشد فقط عراق است.

*داستان عراق از کشورهای دیگر متفاوت است

این کارشناس ارشد خاورمیانه با بیان اینکه مالکی نماد مردم و گروه اکثریت عراق است خاطر نشان کرد: داستان عراق از کشورهای دیگر متفاوت است.

"امیری‌مقدم" اضافه کرد: 65 درصد عراق از شیعیان و 18 درصد از کردهایی هستند که از گروه‌های بعثی و تروریستی بیزارند.

وی با اشاره به اینکه 75 درصد از مردن عراق با این حرکت همراه نیستند و از 25 درصد باقی‌مانده، بسیاری در حکومت حضور دارند، افزود: عده‌ای معدود مانند کردها و تک سیری‌ها به حمایت برخی از دولت‌های منطقه سعی دارند تحرکاتی انجام دهند و در روند روبرو رشد عراق فتنه ایجاد کنند اما مطمئن باشند آنچه که در سوریه و مصر اتفاق افتاده در عراق صورت نخواهد گرفت.

این کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه گفت: عراق خشن‌ترین دیکتاتوری عرب در گذشته بود این در حالی است که امروزه به دموکراتیک‌ترین نظام تبدیل شده است.

*بعثی‌ها و تکفیری‌ها آتش فتنه را روشن کردند

"امیری‌مقدم" در ادامه گفت: همه کسانی که در تظاهرات اخیر عراق شرکت دارند گروه‌های بعثی و تکفیری نیستند بلکه برخی از آنها مردم همان مناطق هستند که مطالبات واقعی مانند انتقال زنان زندانی از بغداد به شهرهای خود دارند بنابراین بعثی‌ها و تکفیری‌ها آتش فتنه را روشن کردند.

وی با اشاره به اینکه دولت مطالبات بر حق را رسیدگی خواهد کرد افزود: تا کنون حدود 200 زن زندانی و 300 نفر که جرم طبیعی داشتند از زندان‌های عراق آزاد شدند.

این کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه با اشاره به اینکه از سقوط صدام، بعثی‌ها و تکفیری‌ها دست در دست هم داشتند و ملت عراق را مورد تعرض قرار دادند، اظهار داشت: در 10 ماه اول سال 1390 حدود 1000 نفر از مردم بیگناه عراق توسط بعثی‌ها و تکفیری‌ها کشته و 2800 نفر نیز مجروح شدند.

*بعثی‌ها و تکفیری‌ها به دنبال جنگ طایفه‌ای هستند


"امیری‌مقدم" خاطر نشان کرد: بعثی‌ها و تکفیری‌ها به دنبال جنگ طایفه‌ای هستند، آنان مطمئن هستند در این جنگ طایفه‌ای بازنده‌اند زیرا کسانی که این توطئه را بوجود آورده‌اند از کشورهای عربی و منطقه‌ای هستند و بجای اینکه به منافع عراق بیاندیشند به فکر منافع خود هستند.

این کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سهم کشورهایی همچون ترکیه، عربستان و قطر در ماجرای اخیر عراق چقدر است، گفت: این کشورها دشمن عراق است و در پشت سر ناآرامی‌های امروز عراق قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه زمانی که در اولین تظاهرات در شهر الانبار عکس‌های اردوغان در دست‌های تظاهرکنندگان بود، گفت: این موضوع نشانه وابستگی این گروه‌ها به کشورهای ترکیه،‌ قطر و عربستان است به همین دلیل مردم عراق آنها را ترک خواهند کرد.

"امیری‌مقدم" با اشاره به اینکه این کشورها می‌خواستند تا تمرکز از سوریه به عراق برگردد، افزود: عراق تنها کشوری بود که بر خلاف اتحادیه عرب و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد ما طعم تلخ تحریم‌های اقتصادی را در زمان صدام کشیده‌ایم و در تحریم‌های سوریه شرکت نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه عراق تنها کشوری است که در دنیای عرب سیاست مستقلانه را اتخاذ کرد، گفت: این سه کشور با این راهکار به عراق برای ناامنی آمده‌اند تا بتوانند فشار بر سوریه را افزایش دهد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: ناآرامی ، عراق ، نماینده ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار