استاد دانشگاه دمشق گفت: غرب و رژيم صهيونيستي بايد بدانند هرگونه تجاوزي عليه سوريه مي تواند منطقه را شعله ور کند و قطعا اين آتش دامن گیر رژيم صهيونيستي خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، حسين شيخ الاسلام سفير سابق جمهوري اسلامي ايران در سوريه با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته از شبکه دو سيما و ابراهيم زاير استاد دانشگاه دمشق به عنوان مهمان تلفني اين برنامه در پي بررسي پيامدهاي بحران سازي در سوريه به بحث و گفتگو پرداختند.

شيخ الاسلام در پاسخ به اين سوال که آيا تنش ميان ترکيه و سوريه منجر به يک آتش افروزي درمنطقه خواهد شد يا خير گفت: با توجه به برخورد قاطع سوريه در مورد هدف قرار دادن جنگنده هاي ترکيه، اگر چنانچه غرب بخواهد عملياتي را انجام دهد بايد قبل از آن توانايي نظامي سوريه را درنظر بگيرد چرا که عمليات هوايي صورت خواهد گرفت و غرب حاضر نيست نيروهاي انساني خود را در خاک سوريه پياده و کشته ها و تلفات زيادي را داشته باشد و قطعا عمليات به شکل هوايي انجام خواهد شد.

وي ادامه داد: جنگي صورت نخواهد گرفت چرا که اردوغان با پاسخ تند و صريح خود بيان کرد که در آینده سياست خود را تغییر خواهیم داد و اين بدين معناست که قبول کرديم که اشتباهي ازسوي ما صورت گرفته و نتيجه اش را نيز ديديم، درحال حاضر با توجه به ضربه اي که ترکيه خورده است بعيد به نظر مي رسد که مجددا مرتکب اين اشتباهات شود.

شيخ الاسلام تصريح کرد: در واقع ترکيه فريب وعده های اسرائيل و آمريکا را مبني برسرنگوني دولت بشار اسد خورده و براساس اهداف آنها پيشروي مي کند.

ابراهيم زاير در پاسخ به سوالي که آيا ممکن است ناتو در سوريه مداخله داشته باشد يا خير، افزود: حوادثي که در سوريه بسيار سخت و دشوار بوده و شرايط سوريه کاملا با ليبي متفاوت است لذا سناريويي که در ليبي اتفاق افتاد قطعا نمي تواند درسوريه نيز اجرایی شود.

استاد دانشگاه دمشق با اشاره به اينکه ارتش سوريه قدرت بالايي دارد و مي تواند از مرزها و تماميت ارزي خود دفاع کند، خاطرنشان کرد: سوريه داراي دوستان واقعي و همسويي است که در رأس آنها جمهوري اسلامي ايران قرار دارد که همواره در کنار مظلومين بوده و در برابر استکبار و امپرياليسم غربي و در رأس آنها آمريکا ايستادگي کرده است.

ابراهيم زاير در ادامه تصريح کرد: غرب و رژيم صهيونيستي بايد بداند که هرگونه تجاوزي عليه سوريه مي تواند موجب ناامنی منطقه شده و اين آتش دامن گیر رژيم صهيونيستي شود و اين همان موضوعی بوده که غرب را به واهمه انداخته است.

استاد دانشگاه دمشق اظهار داشت: دخالت خارجي آنچه که براساس سناريوي ليبي است هرگز در سوريه اتفاق نخواهد افتاد و ناتو در سوريه هيچ جايي ندارد و برنامه هاي نظامي آمريکا و ناتو نمي تواند در سوريه عملياتی شود.

ابراهيم زاير با اشاره به اينکه کشور روسيه بارها به صراحت بيان داشته که با هرگونه تجاوز به خاک سوريه مخالف است، ادامه داد: بسياري از کشورهاي ديگر نيز اعلام کردند که از تجاوز به خاک سوريه مخالف هستند و آمريکا و رژيم صهيونيستي بخوبي آگاهي دارند که نمي توانند نظام و دولت سوريه را سرنگون کنند چرا که ملت سوريه در برابر توطئه و برنامه هاي آمريکا و رژيم صهيونيستي ايستاده و مقاومت مي کنند.

وي تصريح کرد: غرب بايد بداند که هرگونه برنامه اي  برضد سوريه شکست خواهد خورد و عمق مسئله اين است که چنانچه بدترين اوضاع هم در سوريه به وجود آيد و جنگي هم صورت بگيرد ملت سوريه و ارتش اين دولت آمادگي ايستادگي و مقاومت در برابر حملات دشمنان خود را دارند.

شيخ الاسلام با اشاره به نقش بيداري اسلامي در دولت سوريه بيان داشت: يکي از ويژگي هاي بيداري اسلامي حضور مردم در صحنه بوده  چراکه حضور گسترده مردم در پيروزي انقلاب اسلامي ايران که باعث شد "توپ، تانگ و مسلسل" ديگر اثر نداشته باشد. 

وي ادامه داد: در سوريه از ابتدا معارضينی را مسلح کردند که در رأس همه آنها عربستان، قطر و  ترکيه بودند که به این معارضین آموزش هاي نظامي می دانند.

سفير سابق جمهوري اسلامي ايران در سوريه گفت: بشار اسد چنانچه بخواهد اوضاع را به طور کامل در دست خود بگيرد بايد تلاش کند تا جلوي خشونت را گرفته و اصلاحات را ادامه دهد.

استاد دانشگاه دمشق در پاسخ به اين سوال که چرا کشورهاي عربي در صدد ايجاد زمينه بحراني در سوريه هستند و به معارضين کمک هاي تسليحاتي مي کنند، خاطرنشان کرد: درسوريه مخالفين ومعارضين ملي وجود دارد که مي خواهند به توافقي مشترک برسند و بخشي از معارضين نيز حاضر نشدند به اصلاحاتي که در مورد آن تصميماتي گرفته شده است تن دهند لذا معارضين و مخالفين همان تروريست هايي هستند که بر عليه ملت سوريه قدعلم کرده و رفتارهاي وحشيانه اي را از خودشان نشان مي دهند. 

وي با اشاره به اينکه کشورهاي عربي درحال عملي کردن پروژه هاي غرب هستند، تصريح کرد: متأسفانه کساني که در اين امور دخالت دارند همان کشورهاي عربي بوده که در حال عملي کردن پروژه هاي آمريکا و اسرائيل بر ضد سوريه هستند.

زایر اظهار داشت: بنابراين اين گروه هاي مسلح  تنها قطري ها هستند که بعنوان تروريسم شناخته شده و به دنبال اجرايي کردن عمليات بر ضد سوريه پيش روي مي کنند.

وي با اشاره به اينکه دولت سوريه قطعا نمي تواند با کساني که ملت را قتل عام مي کنند گفتگو کند، خاطرنشان کرد: بشار اسد به وضوح بارها اعلام کرده که انگيزه انتقام نداريم بنابراين هرکس که سلاح خود را زمين بگذارد در امان است و آنها متأسفانه کساني هستند که دستشان به خون آلوده شده است.

شيخ الاسلام در پاسخ به اين سوال که سوريه داراي چه ويژگي بارزي است که تحت چنين فشارهاي سنگيني قرار گرفته تصريح کرد: تمامي کشورها مي دانند که سوريه يک خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است و دولت سوريه نمي خواهد با اهداف غرب پيشروي کند و تن به خواسته هاي مذبوحانه آنان بدهد.

استاد دانشگاه دمشق درپاسخ به اين سوال که ارزيابي شما از نشست کنفرانس ژنو چيست و مردم سوريه چه انتظاري دارند تصريح کرد: اگر چنين کنفرانسي در ژنو برگزار شود بايد تمام کشورهاي تأثيرگذار شرکت کنند و زماني که بخواهند ايران را از مشارکت در اين کنفرانس محروم کنند اين امر نشانگر اين است که برنامه هاي مناسبي را براي دولت سوريه در نظر نگرفته اند.

وي ادامه داد: بايد تمام کشورهايي که از تروريست ها حمایت می کنند نام آنها فاش شود و اين کشورها بايد دست از حمايت اين تروريست ها برداشته و سوريه نيز بايد به ميزباني اين گروه هاي تروريستي پايان دهد و اگر واقعا نمي خواهند طرح کوفي عنان موفق شود بايد به صراحت اعلام کنند که حمايت و ميزباني از گروه هاي تروريستي ممنوع است درغير اين صورت اين نشست هيچ ارزشي نداشته و نمي تواند به اهداف خود دست يابد.

سفير سابق جمهوري اسلامي ايران در سوريه در پايان خاطرنشان کرد: دولت سوريه تا به امروز توانسته انسجام داخلي خود را حفظ کند و سازمان امنيت سوريه و ارتش علي رغم تمام توطئه ها منسجم باقي مانده است./پ2

برچسب ها: سوریه ، ژنو ، اسرائیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار