روزنامه وطن امروز در شماره 918 خود در بخش يادداشت ميهمان مطلبي را با عنوان "ديگر جاي گزارش کار نيست" را به قلم وحيد منافي به چاپ رسانده است که در آن برنامه گفتگوي ويژه خبري را مورد بررسي قرار داده است.

به گزارش سرويس وبگردي باشگاه خبرنگاران؛ وطن امروز نوشت: سال‌ها قبل بود كه واحد پخش اخبار سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در راستاي اعتلاي برنامه‌هاي گفت‌وگو محور در سيما اقدام به تهيه برنامه جديدي با نام «گفت‌وگوي ويژه خبري» کرد؛ برنامه‌ای نوپا که در مسيري سخت دست در دست جوان‌هاي آن مقطع گذاشت و رسم راه رفتن را آموخت و قدم برداشت.

مرتضي حيدري، مجري صاحب‌سبک رسانه ملي آن روزها و در عنفوان جواني سکان هدايت اين برنامه را در شرايطي به دست گرفت که شايد اين تفکر وجود داشت که در رسيدن به اهداف سياستگذاري‌شده، «جواني» تابلوي سردر دالان مشکلات است.

مرتضي حيدري متولد سال 1348 در آن زمان شايد تنها حدود 30 سال از سنش مي‌گذشت اما اعتماد به «پتانسيل جواني» پرده‌هاي ابهام را دريد و اين نيروي بالقوه جواني بود که کم‌کم استيلاي خود را بر مشکلات خرد و کلان عيان کرد و راه پيش گرفت.

گفت‌وگوي ويژه ظرف کوتاه زماني در مسير خود قرار گرفت و در تلاقي با اقسام موانع و معضلات، برنامه‌ای شد که شب‌ها ميهمان بي‌دعوت خانه‌هاي بسياري بود. ميزان اقبال مردمي با تکيه بر آمار و ارقام گواهي بر اين مدعاست. سال‌ها گذشت و مخاطبان اين برنامه به آهستگي به 2 بخش تقسيم شدند برخي روند گفت‌وگوي ويژه را مثبت و برخي ديگر (منتقدان سختگير آن) رو به اضمحلال ترسيم مي‌کردند.

در ادامه اين نمودار رو به صعود پس از گذشت چند سال به تعادل گراييد و بنا به اذعان اهل فن و همچنين مخاطبان عامه‌اش اين رويه علي‌السويه نماند و در سال‌هاي واپسين گفت‌وگوي ويژه القاي حس يکنواختي به بيننده را با شاکله اصلي اين برنامه که همان رويدادمحوري و به‌روز بودن بود، تعويض کرد. تجربه‌ای ارزشمند که خود طرح انتزاع تفکر اعتماد به نيروي جوان در مواجهه با سلب آن را کليد زد، بستري که با ممارست مسؤولان وقت و سياستگذاران رسانه ملي در آن برهه تا امروز بنيانگذار بنيه‌ای شد که دوباره دستگير موجي از برنامه‌هاي جدي، تاثيرگذار و تعيين‌کننده از جمله «گفت‌وگوي ويژه خبري» در سيماست.

قصه تکرار مي‌شود؛ تکرار تاريخ در مسيري موازي با تجربه‌ای صحيح، معادله‌ای است که خروجي آن تابع پارامترهاي منطقي است و جواب روشني دارد، باز هم تزريق نيروي جوان در کالبد گفت‌وگوي ويژه خبري فصل ديگري از اقبال به اين برنامه را رقم مي‌زند. حالا اين برنامه هم بلوغ را دارد و هم شعف جواني را. همين چندي پيش بود که رئيس‌ سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به انتقاد برخي مسؤولان گفت: گفت‌وگوي ويژه ديگر جاي گزارش کار دادن نيست... .
برچسب ها: وطن ، امروز ، گفتگوی ، ویژه ، خبری ، حیدری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.