روند مذاكرات جمهوري اسلامي ايران با 6 كشور اروپايي در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته بررسي شد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران ، در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با حضور هادي محمدي کارشناس مسائل سياسي و حسن عابديني از مسکو به بررسي روند مذاکرات ايران و گروه 1+5 پرداخته شد.

در ابتدا محمدي در بازخواني پرونده هسته اي کشورمان از ابتدا تاکنون گفت: در يک جمع بندي کلي بخصوص در اين چند دور مذاکرات اخير مي توان اذعان داشت که نشست استانبول2 نتيجه 15 ماه توقف در مذاکرات استانبول 1 بود و نشان داد غرب به دنبال آزمودن برخي شيوه هاست.

وي در ادامه افزود: اين آزمون ها از يک سو اعمال سياست هاي يک جانبه تحريم، از سوي ديگر گفتگو و کسب ديدگاه هاي جديد و مولفه سوم که غرب به دنبال آن بوده کاهش تأثيرفضاي هسته‌اي بر مولفه هاي انرژي بوده که وضعيت بحران مالي غرب را به شدت از خود متاثر كده است.

محمدي همچنين تصريح كرد: در مذاکرات استانبول 2 غرب با توجه به مولفه هاي فوق وارد مذاکرات شده بود که با موضع گيري مثبت گروه 1+5 و بحث در مذاکره گام به گام ازسوي هردو طرف و ايجاد طرحي براي مذاکره بعدي توسط معاونين مقام ارشد مذاکره کننده همراه بود.

وي افزود: بعد از استانبول 2 همگان گمان مي کردند که غرب راهبردهاي خود را تغيير داده و تحريمها را تعديل خواهد کرد و با اين فضاي مثبتي که در استانبول 2 تا بغداد سپري شد همگان دريافتند که همچنان غرب به دنبال اهداف خود در قبال ايران است.

اين کارشناس مسائل سياسي تصريح کرد: در اين سه دوره اخير مذاکرات شاهد اين بوده ايم كه غرب سياست اصلي خود را همچنان بر پايه اظهارات مقام هاي رژيم جعلي صهيونيستي قرار داده و کلمات مقامات اين رژيم را که ديکته شده است را تکرار مي کند و منتظرند که همچنان ايران گام نخست را براي اعتماد سازي بردارد در صورتيکه جمهوري اسلامي ايران گام هاي سازنده را برداشته و اکنون منتظر گام هاي گروه 1+5 است.

در ادامه اين برنامه عابديني در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه فضاي مذاکرات مسکو چگونه بوده است، اظهار داشت: در دور نخست ابتداي جلسه بسيار پرتنش بود و جمهوري اسلامي ايران و مقامات مذاکره کننده انتقادات بيساري را نسبت به عدم برگزاري جلسه معاونين داشته و اظهار داشتند که گويا گروه 1+5 مايل به ادامه مذاکرات نيستند.

وي افزود: ماحصل چند دور مذاکره دوجانبه و نشست معاونين نيز مويد ديدگاه کشورمان بود اما پس از برگزاري چند جلسه مقرر شد که درتيرماه معاونين تيم مذاکره کننده در استانبول نشستي کارشناسي برگزار کنند.

عابديني با اشاره به ارائه طرح ايران به گروه 1+5 در مسکو يادآور شد: تيم مذاکره کننده يک طرح 5 مرحله اي را ارائه کرد که به قدري دقيق بود که ديپلماتهاي غربي اعلام کردند که قانع شدند و به دنبال مسائل فني و کارشناسي آن خواهند بود و براي پاسخ دادن به آن نيازمند به زمان بيشتري هستند تا پس از آن که با پايتخت هاي خود رايزني هاي لازم را انجام دهند و پاسخگو باشند.

اين کارشناس رسانه اظهار داشت: طرح ارائه شده از سوي جمهوري اسلامي را مي توان از چند زاويه تحليل کرد؛ اولين مورد بحث روسيه بوده که طي 10 سال اخير مذاکرات در کشوري برگزار مي شود که سياست هاي آن با گروه 1+5 منهاي چين در تعارضاتي قرار گيرد و روسيه در اين مذاکرات سعي داشت گفتگوها به مسير اصلي خود بازگردد.

عابديني ادامه داد: اما در روند مذاکرات رژيم صهيونيستي به عنوان عضو نامرئي 1+5 همچنان سعي داشت درمذاکرات تأثيرگذار باشد که درسخنان مايکل مان سخنگوي اشتون به وضوح مي توان اين اظهارات را ديد.

در ادامه گفتگوي ويژه خبري محمدي با اشاره به طرح ارائه شده ازسوي کشورمان در جريان مذاكرات اظهار داشت: اين طرح فعاليت کشورمان را در اعتماد سازي به اثبات رسانده و مشخص شده که ايران يک عضو موثر در جامعه بين المللي بوده که به قوانين پايبند است و براي اعتماد سازي تمام تلاش خود را انجام مي دهد.

وي افزود: غرب به رهبري آمريکا به دنبال برطرف کردن نگراني هاي خود در قبال برنامه هسته اي کشورمان نيست بلکه به دنبال بهانه جويي است  اما نقطه عطف مذاکرات مسکو ارائه طرح 5 مرحله اي کشورمان بود و توانست به دورغ پردازي ها و تنش زدايي که توسط غرب ايجاد شده بود کمک کند.

در ادامه برنامه عابديني در پاسخ به سوالي مبني بر تشريح فضاي رسانه اي اين دور از مذاکرات افزود: اگر چه در اين دور از مذاکرات تعداد بسياري از رسانه هاي غربي براي پوشش اخبار حضور داشتند اما همچنان دو موضع اساسي ازسوي آنها دراين مذاکرات همچون گذشته به شدت دنبال شده است.

وي خاطرنشان كرد: موضع اوليه همچون گذشته سناريو سازي پيش از مذاکرات، سنگين جلوه دادن فضا پيش از آن، انتشار اخبار کذب، پافشاري غرب بر اعمال بيشتر فشارها و افزايش تحريمها و حمله نظامي قريب الوقوع است.

اين کارشناس مسائل رسانه تصريح کرد: اما در زمان مذاکره نيز اين رسانه ها سعي داشتند تا بر روند مذاکرات نيز تأثيرگذاري خود را نشان داده و فضاي مذاکرات را در حالت سنگين نگه دارند.

همچنين محمدي در پاسخ به سوالي مبني براينکه اين فضاسازي ها چه ميزان مي تواند بر مواضع جمهوري اسلامي ايران تأثيرگذار باشد، افزود: رفتارهاي متکبرانه غرب همانطور که مقام معظم رهبري فرمودند هيچ تأثيري برمواضع جمهوري اسلامي ايران نخواهد داشت چرا كه هرگاه غرب براي ضربه زدن به انقلاب اسلامي در مسيري که به بن بست بر مي خورد به دنبال طرح ادعاهاي واهي بوده و سعي دارد از اين طريق تأثيرگذاري خود را اعمال کند.

/س2

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار