کارشناسان گفتگوي ويژه خبري گفتند: بحث دموکراسي خواهي و حقوق بشر در سوريه خيمه شب بازي غرب و ارتجاع عرب براي تضعيف جبهه مقاومت بوده است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با حضور کاظم جلالي نماينده مجلس شوراي اسلامي و خالد عبود نماينده مجلس سوريه به بررسي دور تازه فشارها برضد دولت سوريه پرداخته شد.

در ابتدا جلالي با اشاره به برگزاري کنفرانس هاي اخير دوستان سوريه و انتخاب مقطع زماني کنوني براي برگزاري آن اظهار داشت: برخي کشورها درصدد ناامن جلوه دادن سوريه و بردن به ذيل بند هفت منشور سازمان ملل هستند که نماينده قطر در مجمع عمومي سازمان ملل اين خواسته را در چند روز گذشته به صراحت اعلام کرده است.

وي تصريح کرد: در سوريه اگر اصلاحاتي بايد صورت بپذيرد توسط مردم و دولت بايد انجام گيرد زيرا اين دو بازيگر اصلي در صحنه تحولات اين کشور به شمار مي آيند اگرچه دولت اصلاحات را با موفقيت پشت سر گذاشته و حاضر شده با معارضين گفتگو کند.

نماينده مجلس شوراي اسلامي افزود: برخي کشورها سعي دارند تحولات سوريه را گره بزنند با انقلاب هاي صورت گرفته شده در منطقه اگر چه شاخصه هاي انقلاب هاي منطقه اسلام گرايي و صهيونيست ستيزي و استکبار ستيزي بوده و در سوریه اين شاخصه ها ديده نمي شود و بحث دموکراسي خواهي و حقوق بشر ازسوي کشورهاي غربي- عربي خيمه شب بازي و سناريويي از پيش تعيين شده براي تضعيف جبهه مقاومت بوده است.

خالد عبود در تحليل خود از اتفاقات انجام شده در حمص و حما افزود: آنچه در سوريه در حال رخ دادن بوده مرکب است از کمک هاي نظامي و اقتصادي از سوي خارج و تشويق نيروهاي داخلي براي تضعيف قدرت هاي منطقه يعني سوريه و ايران.

وي افزود: اتفاقات دو هفته اخير براي تروريست جلوه دادن دولت سوريه و پيش نرفتن بحران با يک راه حل منطقي و تحريف افکار عمومي بوده است و جلوه دادن اينکه دولت اقدامات تروريستي برضد مردم خود صورت مي دهد.

کاظم جلالي با اشاره به اظهارات خصمانه مقامات غربي و مسلح کردن مخالفين ادامه داد: غرب در بحران سوريه روند جديدي در روابط بين الملل و حقوق بين الملل ايجاد کرده است و خواستار تغيير حکومت براين کشور شده که نقض آشکار حقوق بين الملل بوده درصورتي که تغييرات در هر کشوري بايد با نظر مردم صورت بپذيرد و سرنوشت به دست خود آنها رقم زده شود.

وي افزود: اکنون بحث دخالت نظامي شوراي امنيت در سوريه برچارچوب بند 7 منشور سازمان ملل به ميان آمده که مغاير با منشور و اصل اساسي سازمان ملل در قبال دخالت در امور داخلي کشورها بوده است.

عضو مجلس شوراي اسلامي ياد آورشد: غرب که با ادعاي دموکراسي و حقوق بشر فشارها را بر سوريه افزايش مي دهد و داعيه مبارزه با تروريسم را دارد آيا توانسته در عراق و افغانستان در اين امر به موفقيت هايي دست يابد و يا اينکه بر مشکلات مردم اين کشورها افزوده است؟

خالد عبود در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا از اپوزيسيون دعوت نشده در انتخابات شرکت کند افزود: در انتخابات برگزار شده از تمام احزاب و مولفه هاي دخيل در سوريه خواسته شده در انتخابات شرکت داشته باشند تا بحران با يک راه حل منطقي پايان بپذيرد.

وي تصريح کرد: ثمره انتخابات برگزار شده در درجه اول نوشتن قانون اساسي جديد و شکل گيري ده حزب بوده است و هر گاه از گروه هاي معارض خواسته شد در انتخابات شرکت داشته باشند آن را رد کردند و به دستاوردهاي شکل گرفته شده هيچ گونه توجهي نداشته اند.

نماينده مجلس سوريه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا در 15 ماه گذشته يک چرخش سياسي در بين سران سعودي در قبال سوريه داشته اند نيز ياد آور شد: برخي کشورهاي خليج فارس و عربستان فاقد استراتژي هاي مشخص در سياست هاي خود بوده اند وشيخ نشين هاي حاشيه خليج فارس بيشتر سعي دارند خدمتگذار غرب بوده و خواسته هاي آنها را انجام دهند.

وي تصريح کرد: از سال 2005 غرب سعي کرده با اشغال عراق جبهه مقاومت را تحت تأثير قرار دهد که با موفقيت بزرگي روبرو نبوده و بعد از آن مسئله ترور رفيق حريري را مطرح کرده براي فشار بيشتر در سوريه که آن هم با شکست مواجه شده است.

خالد عبود افزود: اکنون استراتژي عربستان سعودي و برخي کشورهاي عربي مرتجع اجراي خواسته هاي رژيم جعلي صهيونيستي بوده که بيشتر براي تحريف افکار عمومي در قضيه فلسطين بوده است.

جلالي در پاسخ به سوالي مبني براينکه چرا رژيم صهيونيستي سعي دارد معادلات منطقه اي را برهم زده و سوريه که طي 50 سال هيچ سازشي با اين رژيم جعلي نداشته را تحت فشار قرار دهد افزود: دولت و ملت سوريه تنها تقاص مقاومت در قبال رژيم صهيونيستي را پرداخت مي کنند و تهديدات عليه اين کشور براي به چالش کشيدن و سازش پذير کردن اين کشور و تضعيف  جبهه مقاومت بوده است.

وي ادامه داد براي تضعيف محور مقاومت شکل گرفته شده ابتدا روش سياسي پيش گرفته شد و قطع نامه اي در قبال خلع سلاح حزب الله در لبنان صادر شد و حربه دوم راهکار نظامي که جنگ 33 روزه در لبنان بوده و سومين حربه در نوار غزه و تحت فشار گذاشتن مردم بي دفاع غزه بوده است.

عضو خانه ملت يادآورشد: اگر چه غرب سعي دارد براي ايجاد موازنه پس از برکناري برخي ديکتاتورهاي دست نشانده منطقه با فشار درسوريه يک موازنه جديد در منطقه به نفع خود ايجادکند اما اصل تضعيف مقاومت اشتباه است زيرا درميان استکبار ستيزي در منطقه شکل گرفته و براي اصلاحات بايد خواسته هاي مردم يک کشور در نظر گرفته شود.

خالد عبود در پاسخ به سوالي مبني براينکه چرا ترکيه در اين مقطع زماني به کشورهاي ارتجاع عرب پيوسته، کشورهايي که سابقه هيچ گونه دموکراسي و انتخابات نداشته اند، افزود: دموکراسي و حقوق بشر برابري که از فقدان آن در سوريه ياد مي شود توسط کشورهايي که بر طبل آن ها کوبيده مي شود هيچگاه ديده نشده است و بيشتر براي فشار وارد کردن بر مردم سوريه اين تبليغات صورت مي گيرد.

وي تصريح کرد: برخي کشورهاي منطقه از انقلاب اسلامي ايراني که نمونه درحال پيشرفت است هراس داشته و سعي دارند از الگو قرار گرفتن اين انقلاب براي سايرين جلوگيري کنند از اين رو سعي دارند با فشار بر سوريه، ايران را وادار به دادن امتياز کنند.

نماينده مجلس سوريه يادآور شد: اما بايد بين مردم و دولت ترکيه تفکيک قائل شد زيرا مردم دوست و برادر ترکيه همواره در کنار ملت سوريه قرار داشته و اين دو با يکديگر هيچگونه مشکلي نخواهند داشت.

درپايان جلالي در تحليلي از آينده اوضاع در سوريه خاطرنشان کرد: آينده به وضوح مشخص است به دليل اينکه جريان مقاومت و بيداري اسلامي در منطقه جايگاه خود را بازيافته و ملت هاي منطقه بيدار شده اند اگرچه سعي شده با تبليغات سوء عليه دولت سوريه جبهه مقاومت را تضعيف کنند اما اکنون سوريه خط مقدم گرفتن انتقام از جريان مقاومت توسط غرب و رژيم صهيونيستي شده است.

انتهاي پيام/

تنظيم از مژگان شکري
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار