ابعاد وجودي و شخصيتي "مرحوم آيت‌الله‌العظمي آقا مجتبي تهراني" در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با حضور حجت‌الاسلام رشاد و محسن اسماعيلي از شاگردان اين عالم فقيد مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، ابعاد وجودي و شخصيتي "مرحوم آيت‌الله‌العظمي آقا مجتبي تهراني" در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با حضور حجت‌الاسلام رشاد و محسن اسماعيلي از شاگردان اين عالم فقيد مورد بررسي قرار گرفت.

حجت‌الاسلام رشاد در ابتداي برنامه در پاسخ به پرسش مجري درباره خصوصيات بارز اخلاقي و انساني "آيت‌الله مجتبي تهراني" گفت: ايشان به لحاظ علمي و عملي و همچنين به لحاظ مباحث مدني از جامعيت برخوردار بود.

وي بابيان اينکه مرحوم "آيت‌الله تهراني" بازتاب ابعاد وجودي حضرت امام خميني (ره) بودند، افزود: "آيت‌الله مجتبي تهراني" همچون استادش در حوزه فقه و اصول از توان و قدرت علمي فوق‌العاده‌اي برخوردار بود.

رشاد در ادامه با اشاره به توانايي فوق‌العاده ديگر اين معلم اخلاق در مباحث فلسفي و عرفان و همچنين مباحث اخلاق نظري اظهار داشت: ايشان در مقام عمل، التزام مطلق به احکام الهي داشتند و در وجودشان عرفان و اخلاق تحقق پيدا کرده بود.

رشاد "آيت‌الله تهراني" را تجسم و تجسد عرفان اهل بيت و اخلاق الهي توصيف و در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه مبني بر اينکه ايشان تا چه حد از محضر علمايي همچون طالقاني، گلپايگاني و بروجردي تاثير پذيرفته بود، خاطرنشان كرد: هر شاگردي به صورت بحري از استادش تاثير مي‌پذيرد پس آن بزرگوار هم در چارچوب گرايشات فکري، علمي، اخلاقي و معنوي از امام خميني (ره) متاثر بود.


اين شاگرد "آيت‌الله مجتبي تهراني" با بيان اينکه حرکات و سکنات کلامي حضرت استاد به امام راحل بسيار شباهت داشت، گفت: ايشان يک عمر تلاش کردند تا خوشه‌چين سفره معنوي امام باشند.

وي با تاکيد بر اينکه "حضرت آيت‌الله‌العظمي مجتبي تهراني" آيينه تمام نماي وجود معنوي و معرفتي شخصيت امام خميني (ره) بودند، اظهار داشت: ايشان توجه ويژه‌اي به مباحث عرفاني و اخلاقي داشتند به گونه‌اي که با آنها به صورت اجتهادي برخورد مي‌کردند.

حجت الاسلام رشاد خاطر نشان ساخت: ايشان در سطح بندي مباحث از الگوهاي موجود پيروي مي‌کردند اما در مقام القا کاملا اجتهادي عمل مي‌كردند.

وي با اشاره به اينکه "آيت‌الله تهراني" براي تثبيت دين دردل‌هاي مردم از معارف اهل بيت بهره مي‌گرفت، گفت‌: ايشان بهترين شيوه را رجوع به اهل بيت مي‌دانست.

* اسناد فراواني از امام در سينه حاج آقا مجتبي تهراني نهفته است

در ادامه برنامه محسن اسماعيلي عضو شوراي نگهبان و از شاگردان "آيت‌الله مجتبي تهراني" گفت: اسناد فراواني از امام در سينه حاج آقا مجتبي تهراني نهفته است.

وي با بيان اينکه گنجينه‌اي از اسناد عرفاني، اخلاقي، سياسي،‌انقلابي و علمي امام(ره) با ارتحال حضرت استاد به زير خاک رفت و دست ما از دامان ايشان کوتاه ماند، افزود: ايشان با نبوغ و پشتکاري که از خود نشان دادند توانستند از نزديکان و مقربين به حضرت امام(ره) قرار گيرند.

اين شاگرد "آيت‌الله مجتبي تهراني" با اشاره به اينکه ايشان در همين ايام کتاب مکاسب محرمه حضرت امام(ره) و دو جلد رسائل اصولي را تنظيم و منتشر کرده‌اند، اظهار داشت: مقبوليت علمي ايشان نزد استاد خويش به اندازه‌اي بود که امام خميني(ره) به طلبه خويش اجازه داد تا تحريرات و نوشته‌جات درس را جمع آوري کند و به صورت يک اثر مستقل منتشر سازد.

وي اظهار داشت: امام خميني(ره) به "آيت‌الله تهراني" اجازه داده بود تا چه در دوران حيات و چه پس از آن در آثارشان دخل و تصرف داشته باشد به گونه‌اي که گاهي کلمه و جمله‌اي را ايشان تغيير مي‌دادند.

اسماعيلي با اشاره به اينکه اين معلم اخلاق يک روحاني تمام عيار بود، خاطر نشان ساخت: دو خصلت بازر حاج آقا مجتبي تهراني شامل شهرت گريزي و تکليف‌گرا بودن که ايشان را ممتاز جلوه مي‌سازد.

وي گفت: ايشان بسيار مقيد بودند که شناخته نشوند تا بتوانند در اوج ساده زيستي و گمنامي به وظيفه خود عمل کنند.

اسماعيلي بيان کرد: جلسات درس "مرحوم حاج آقا مجتبي تهراني" مملو از طلاب سطوح عالي بود به طوري که اين جلسات آنقدر مفيد و کم نظير بود که بسياري از فضلا را به خود جذب کرده بود.

اين شاگرد "آيت‌الله تهراني" با اشاره به اينکه برخي از جلسات درس حضرت استاد مربوط به فقه اصول و برخي ديگر مرتبط با اخلاق و معارف اسلامي بود، گفت: ايشان مسائل روز را به صورت کاربردي تنظيم مي‌کردند و به همين دليل شاگردان جدي و علاقه‌مندي در کلاس‌هاي درسشان حضور مي‌يافتند.

اسماعيلي، "آيت‌الله مجتبي تهراني" را گوياي اخلاق عرفاني دانست و عنوان کرد: "آيت‌الله مجتبي تهراني" حتي به هنگام کسالت يک بار هم در جلسات درس غيبت نمي‌کرد.

اين شاگرد "آيت‌الله مجتبي تهراني" افزود: تربيت شاگرداني صالح و عالم و همچنين نوشته‌هاي فراوان از جمله ميراث ماندگار حضرت استاد است.

وي با اشاره به وجود آثار صوتي و نوشتاري "آيت‌الله مجتبي تهراني" افزود: گنجينه عظيمي از آموزش‌هاي اخلاقي، تفسيري و فقهي از استاد در دست مانده است.

اسماعيلي در پايان درگذشت "آيت‌الله تهراني" را ضايعه‌اي براي روحانيت و جامعه مذهبي عنوان کرد.
انتهاي پيام/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار