معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از رونمايي نسل جدید شناور جماران در آينده نزديك خبر داد.

به گزارش خبرنگار دفاعي- امنيتي باشگاه خبرنگاران سردار  محمد اسلامی معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با حضور در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته  از آخرین دستاوردهای دفاعی کشور گفت.

وي ضمن تبريک روز صنعت دفاعي کشور، اين روز را روز رقابت صنعتگران داخلي و کسب امتياز براي وارد کردن محصولاتشان به خط توليد کشور دانست و گفت: صنعتگران دفاعي کشور بحمدالله توانسته‌اند بيش از 180 دستاورد را که نتيجه زحمات و تحقيقات آنهاست و فرآِيند تبديل‌شدن به يک محصول در خط توليد است را عرضه کنند كه از اين تعداد 6 نمونه كه از امتياز ويژه‌اي برخوردار شده بودند، امروز با حضور رئيس جمهور محصولات رونمايي شد.

معاون امور صنعتي و تحقيقات وزارت دفاع در ادامه افزود: توليد 180  دستاورد در 360 روز سال به معني توليد يك دستاورد جديد به طور متوسط در هر دو روز سال است و حکايت از جريان زنده نوآوري و تلاش در اين مسير علمي کشور دارد.

وي در تبيين دستاوردهاي صنعت دفاعي کشور به توليد نسل چهارم موشک فاتح 110 اشاره کرد و افزود: موشک فاتح به عنوان موشکي با سوخت جامد مرکب يکي از افتخارات صنعت دفاع کشور است که در حقيقت با طي‌کردن مسير پيشرفت از نسل‌هاي پيش از آن توانسته به برد مطلوب 25 کيلومتر رسيده و امروز در اين رونمايي قابليت هدايت و کنترل و آشيانه‌يابي آن در سطح بسيار بالايي اثبات شد؛ چرا که موشک‌هاي بالستيک اساسا قابليت هدايتي را دارا نيستند در واقع اين وجه تمايز سيستم‌هاي هوشمند نسل چهارم موشکهاي فاتح است که مي‌توانند هدف معين را نشانه بگيرند.

اسلامي در ادامه از تحت تاثير قرار دادن دشمن در شرايط هواپيماهاي مختلف به وسيله اين موشک خبر داد و افزود: دشمن هميشه در شرايط آفتابي و مساعد حمله نمي‌کند و ممکن است در شب يا شرايط نامساعد آب و هوايي حمله کند که اين موشک قادر است در هر شرايطي حتي با نبود ديد مناسب به هدف خود دقيقا حمله کرده و به مقصد خود دست يابد.

معاون امور صنعتي و تحقيقاتي وزارت دفاع در تبيين جايگاه ايران در حوزه موشکي، جايگاه ايران را در سطح 5 کشور مطرح دنيا دانست و افزود: ايران به لحاظ تکنولو‍ژي و افزايش نرخ سوزش و قدرت سوخت موشکي در درجه بالايي است که تلاش براي بالا رسيدن به سطح کشورهاي سطح اول منطقه همواره در دستور کار قرار دارد و مطمئنا نسل جديد ورودي‌هاي موشکي از قدرت و کارايي بالاتري برخوردار است.

اسلامي همچنين از صادرات دستاوردهاي صنعت دفاعي کشور به 56 کشور جهان خبر داد و افزود: پروژه‌هاي بسياري وجود دارند که کشورهاي مختلف به واسطه ايمان، اعتقاد و صداقتي که از ايران در نظر دارند از ما مطالبه مي‌کنند هر چند ما به دليل الزامات راهبردي و امنيتي نمي‌توان اين محصولات را به تمام كشورهاي متقاضي ارائه كنيم.

معاون امور تحقيقاتي و صنعتي وزارت دفاع، صنعت دفاعي کشور را زاييده شرايط تحريم‌ دانست و افزود: صنعت دفاعي کشور وابسته به دستاوردها و فن‌آوري‌هاي روز است؛ چرا که ماهيت صنعت دفاعي بر مبناي تحقيقات است بنابراين مسير خود را از طريق طراحي ، تحقيقات نتيجه‌محور و به‌کارگيري ظرفيت هاي علمي موجود ادامه خواهد داد.

وي در ادامه اضافه کرد: هميشه حمايت از يک پروژه به معناي دفاع از اقتصاد کشور نيست اما در وزارت دفاع، حمايت از پروژه‌هاي علمي به قدرت خلق محصول منجر مي‌شود که موشک فاتح نيز ساخت دانشمندان جوان ايراني و محصول بومي‌سازي و توليد ملي است.

وي در ادامه اظهار داشت: هم‌افزايي دانشگاه و صنعت دفاعي كشور به جريان در هم تنيده‌اي ميان اين دو تبديل شده است كه صورت مسئله آن مشخص است و منجر به توليددستاوردهايي مي‌شود كه وزارت دفاع در اختيار نيروهاي مسلح قرار مي‌دهد.

اسلامي به تبيين ويژگي موتور جنگي ساخه‌شده در كشور براي ناوهاي جنگي گفت: اين موتور ساخت طراحان داخلي است كه در گذشته از موتورسازان مطرح دنيا دريافت مي‌شد كه با وجود تحريم‌ها موفق به انجام اين كار شده و بحمدالله خودمان به خودكفايي در اين امر رسيده‌ايم.

وي در ادامه اضافه كرد: نسل بعدي شناور جماران، "شناور ولايت" است كه گونه‌هاي بعدي آن 40 درصد پيشرفت خواهند داشت.

اسلامي در تبيين خودكفايي ايران به توليد سكوي پرواز بعد از آمريكا و روسيه گفت: خداي متعال عنايت كرد تا دانشمندان صنعت هوايي كشورمان بعد از تحريم‌ها بتوانند در مسير دستيابي به عمق ساخت كه از فناوري‌هاي گسترده‌اي بهره مي‌برد و نيازمند آزمايش‌هاي فراواني است سكوي پرواز را خود توليد كنند چرا كه مهمترين امر در صنعت هوايي كشور ايجاد اطمينان است كه اين اطمينان بايد در پرواز اثبات شود، اكنون با احداث آزمايشگاه آرميتا به راحتي مي‌توانيم آزمايشات پروازي صندلي جنگنده را انجام دهيم و در واقع اين آزمايشگاه واحدي است كه دائم در حال پرواز است و در حال پرواز مي‌تواند آزمايشات مختلفي را انجام دهد.

معاون امور صنعتي و تحقيقات وزارت دفاع، هدف دشمن را مبارزه با پيشرفت ايران دانست و افزود: به دليل اينكه ايران از مدل‌هاي آنها تبعيت نمي‌كند و سعي در حفظ استقلال خود دارد، دشمن سعي مي‌كند با تحريم‌ها راه پيشرفت ايران را سد كرده و با مانع‌تراشي در مسير پيشرفت ايران آن را ناتوان جلوه دهد؛ دشمن فعاليت خود را به تحريم اقتصادي محدود نكرده و با ايجاد جريان مافيايي سعي در زير سوال بردن مقبوليت كشور و نظام در سطح منطقه و جهان دارد تا محصولات مورد نياز را از طريق جريان‌هاي مافيايي به مردم برسانند كه هدف اصلي آنان ايجاد فساد در كشور است كه مهمترين هدفي است كه آنان پيش گرفته‌اند.

وي همچنين خاطرنشان كرد: وزارت دفاع به جاي راه حلهاي تداركاتي از راههاي علمي و مهندسي استفاده كرده كه اين راهكار قطعا مي‌تواند دستاوردهاي برجسته‌اي را در زماني كوتاه براي كشور به ارمغان آورد.

اسلامي با اشاره به استفاده از هواپيماي توپولف 1354 گفت: در طراحي سيستم‌هاي ناوبري و سيستم‌هاي مخابراتي احتياج به هواپيمايي داريم که تيم متخصص بتواند در شرايط مختلف سيستم آن را تست کند که به اين منظور از هواپيماي توپولف 1354 استفاده کرديم که در 4000 پا حرکت کرده و سرعتي نزديک به سرعت صوت دارد و بهترين گزينه براي آزمايش پروازي است.

معاون امور صنعتي و تحقيقات وزارت دفاع، خلاقيت و نوآوري را يکي از نکات مهم در اين عرصه دانست و افزود: بسيار مهم است که جريان خلاقيت و نوآوري بر جريان طراحي مستقر شده که در غير اين صورت منجر به نتايج زود هنگامي مي‌شود که قابل بهره برداري نيست از سويي بايد ارتباط فن‌آوري با صنعت و صنعت با نياز مردم در طراحي ساخت به کار گرفته شود تا بتواند مثمر ثمر باشد.

وي در ادامه با اشاره به خلاقيت‌هاي صورت‌گرفته در فن‌آوري خودرو سازي تاکتيکي ارس اظهار داشت: اين گونه خودرو نوعي از خودرو است که به زودي هم در بخش نظامي و هم غير نظامي از آن استفاده خواهيم کرد؛ هر چند موفقيت ما وابسته به افزايش توليد انبوه است که در غير اين صورت منجر به نتيجه مطلوب نخواهد شد و اميدواريم بتوانيم در شرايط کنوني اين محصول را به نيروهاي مسلح عرضه کنيم.

وي سبک‌بودن، قابليت تحرک، اثربخشي و قدرت تخريب بالا را از جمله اهداف محصولات وزارت دفاع دانست و افزود: براي مثال براي جابه‌جايي يک توپخانه سنگين، ما اين 4 مولفه را در محصولات خود لحاظ کرده‌ايم به طوري‌که برد مطلوب يک موشک معمولي 10 کيلومتر و برد مهمات موشکي 20 کيلومتر است که در تراز کشورهاي پيشرفته قرار گرفته است.

وي  صنعت تدافعي کشور را مرتبط با 45 رشته صنعتي دانست و افزود: در برخي از اين رشته‌ها در سطح 5 کشور اول دنيا و در ساير آنها در سطح 10 کشور اول دنيا هستيم و اين امر که به اين جايگاه خود قانع نيستيم امر مهمي است که ان‌شاءالله اهداف عاليه خود را محقق خواهيم کرد.

معاون امور صنعتي و تحقيقاتي وزارت دفاع در پايان اظهار داشت: سالانه هزار آزمايش در وزارت دفاع انجام مي‌شود و اکنون يکي از مشکلاتي که با آن روبه رو هستيم نوبت‌دادن به پژوهشگران براي استفاده از ميدان براي آزمايش محصولاتشان است که نتيجه آن، خود را در رونمايي از 180 محصول نشان مي‌دهد و پيش‌بيني ما اين است که حداقل در 30 محور به کشور خدمات دهيم.

انتهاي پيام/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار