رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرچهان از تیمار و بازپروری یک عقاب طلایی آسیب دیده خبر داد و گفت: این گونه کمیاب حیات وحش آماده بازگشت به طبیعت است.

محمدرضا میرسلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرچهان با اشاره به تیمار و بازپروری یک عقاب طلایی آسیب دیده دراین شهرستان، اظهار کرد: اکنون بعد از ۹ ماه مراقبت و بازپروری این گونه کمیاب حیات وحش آماده بازگشت به طبیعت شده است.

او افزود: یک عقاب طلایی از گونه‌های کمیاب حیات وحش حدود ۹ماه پیش با وضعیتی که شاهپرهایش را چیده بودند تحویل اداره محیط زیست سرچهان دادند، این گونه حیات وحش تحت مراقبت یکی از دوستداران محیط زیست قرار گرفت و مراحل تیمار و بازپروری را گذراند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرچهان ادامه داد: این عقاب طلایی که ۹ ماه پیش با تفنگ ساچمه‌ای مورد آسیب قرار گرفته بود، با انجام اقدامات درمانی مشخص شد ۱۱ ساچمه آهنی در بدنش قرار دارد، نتایج اسکن‌های پزشکی تائید کرد که ساچمه‌ها در اعضای حیاتی عقاب قرار ندارد و به آن آسیب نزده است.

میرسلیمانی با تقدیر از جراحان و دامپزشکانی که در خارج کردن ساچمه‌ها و درمان عقاب طلایی مشارکت داشتند، تصریح کرد: مراحل باز پروری و انگل زدایی بدن این گونه حیات وحش و همچنین آنتی بیوتیک تراپی نیز با موفقیت ادامه یافت و، چون سطح بدن پرنده زخم‌های زیادی داشت، التیام این زخم‌ها قدری زمانبر شد و تقریبا بیش از ۸ ماه طول کشید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرچهان با بیان اینکه سیستم طبیعی بدن عقاب طلایی به گونه‌ای است که در هر سال در طبیعت فقط یک جفت شاهپر جدید می‌سازد، گفت: یک دوره کامل پرریزی برای عقاب طلایی بیش از ۱۰ سال زمان نیاز دارد، اما این پرنده تحت نظر متخصص پرندگان بود و به صورت مصنوعی با خوردن داروی خاص و زمانی کمتر از یک دهم زمان طبیعی شاهپر‌های چیده شده را ریخت و شاهپر‌های نو در آورد.

میرسلیمانی اضافه کرد: در طول این چند ماه عقاب طلایی بهترین تغذیه را داشته و همراه با مصرف انواع مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌هایی که دامپزشک تجویز می‌کرد اکنون آماده بازگشت به طبیعت است.

دستگیری متخلفان زنده گیری کبک وحشی در سرچهان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرچهان از دستگیری متخلفان زنده گیری کبک وحشی در مرز مشترک بین شهرستان سرچهان فارس و خاتم استان یزد خبر داد.

محمد رضا میرسلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرچهان با اشاره به دستگیری ۲ متخلف زنده گیری کبک وحشی در مرز مشترک بین شهرستان سرچهان و شهرستان خاتم استان یزد، اظهار کرد: با هماهنگی و همکاری مشترک ماموران ۲ شهرستان، این متخلفان به دام افتادند. 

او اضافه کرد: این متخلفان که شب را در کوه حضور داشتند بعد از رصد شبانه با همکاری ماموران محیط زیست شهرستان خاتم استان یزد دستگیر شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرچهان گفت: از این متخلفان ۲ کبک زنده، پرژکتور و موتورسکلت کشف و ضبط شد که پس از هماهنگی با مقام قضایی شهرستان سرچهان و گرفتن جریمه شکار صید جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

میرسلیمانی تصریح کرد: این دومین مورد زنده گیری کبک در یک هفته اخیر در شهرستان سرچهان است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرچهان ادامه داد: مقداری تجهیزات قفس و تله زنده گیری کبک هم از متخلفان کشف شده است.

او، مناطق طبیعی از شهرستان را مورد طمع و سودجویی متخلفان شکار و صید دانست و گفت: ماموران محیط زیست چشم بینای حفاظت از انفال الهی هستند و در عرصه‌های تحت مدیریت محیط زیست حضور دائم دارند و اجازه نمی‌دهند دست زیاده خواهان و سودجویان به این مواهب طبیعی و حیات وحش برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.