رئیس هیات پزشکی ورزشی فارس از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تقاضا کرد که در خصوص تهیه و مصرف خودسرانه مکمل‌ها به مردم اطلاع رسانی و آگاهی زیادی دهند چرا که سلامتی جوانان ما در خطر است.

کاوه باشتی در نشست خبری با بیان اینکه هیئت پزشکی ورزشی تلاش کرده تا در مسیر مستقیم شفاف و امانتدار ورزشکاران استان باشد، اظهارداشت: هدف اصلی این هیئت ارائه مراقبت‌ها و خدمات پزشکی سطح بالا به ورزشکاران نخبه جامعه و آحاد جامعه است که در این راستا تلاش وافری را می‌کند.

او با بیان اینکه تمام جامعه ورزش عضوی از خانواده بزرگ پزشکی ورزشی هستند و باید به طور یکسان از تمام خدمات بهره‌مند شوند، افزود: یکی از رکن‌های اصلی در هیئت پزشکی، پیشگیری قبل از درمان است و بایستی شرایطی برای ورزشکاران فراهم شود تا میزان آسیب‌های آنان کاسته شود.

باشتی با اشاره به آموزش عمومی و تخصصی مدون ورزش در زمینه‌های مختلف هیئت پزشکی ورزشی، ادامه داد: این هیئت آمادگی دارد تا با همفکری هیئت‌های استانی نیازسنجی کند و در صورت نیاز کلاس‌های تخصصی برگزار کند تا هم افزایی بین هیئت‌ها ایجاد شود.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان فارس با اعلام اینکه ورزشکاران آماتور بیشتر آسیب می‌بیند تا ورزشکاران حرفه‌ای، و این نشان دهنده آن است که آمادگی جسمانی و فکری بسیار حائز اهمیت است، گفت: ورزشکاران باید قبل از انجام ورزش شرایط بدنی خود را ارزیابی کنند و حتما تحت نظارت متخصصان ورزش باشند.

او با یاداوری به موضوع اهمیت استراحت و ریکاوری در ورزش، گفت: استراحت دادن به ورزشکاران حرفه‌ای از مهمترین مسئله‌ای است که باید مربیان به آن توجه داشته باشند؛ باید ورزشکاران تایم استراحت در طول هفته داشته باشند تا جهش فوق العاده‌ای برای بازی و ورزش داشته باشند در واقع ریکاوری تایم مناسبی داشته باشند. همچنین تغذیه هم به شکل صحیح وجود داشته باشد.

باشتی اظهارکرد: در سال‌های گذشته استفاده نا به جا و بدون خارج از اصول علمی از مکمل‌ها از سیستم اینترنت و عطاری‌ها برای افزایش و یا کاهش وزن فروخته می‌شود و ورزشکاران توجه کنند که مکمل‌های غذایی خود را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

این مقام مسئول در ورزش فارس بیان کرد: امروزه به دلیل ناآشنایی ورزشکاران با علم تغذیه و آماده سازی، آسیب‌زا شده اند و هیات پزشکی ورزشی فارس تلاش می‌کند تا اطلاعات علمی آماده سازی ورزشکاران را به مربیان ارائه دهد تا میزان آسیب دیدگی‌ها کاهش یابد.

او در ادامه از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تقاضا کرد که در خصوص تهیه و مصرف خودسرانه مکمل‌ها به مردم اطلاع رسانی و آگاهی زیادی دهند چرا که سلامتی جوانان ما در خطر است. مصرف دارو‌های لاغری موجب اختلال در سلامتی افراد جامعه می‌شود و اثرات مخرب بر سیستم افراد می‌ذارند.

باشتی با تاکید بر اینکه سرمایه‌های ما جوانان هستند و ضرورت دارد تا خانواده‌ها بر نحوه مصرف غذای جوانان خود نظارت داشته باشند، گفت: وقتی غذای سالم باشد نیاز به مکمل نیست و این مکمل‌های غیرمجاز به کبد و کلیه آسیب می‌زند.

او در ادامه با بیان اینکه مادر تمام ورزش‌ها ورزش بدنسازی است لذا توصیه می‌شود که مربیان باشگاه‌های ورزشی تحصیلات ورزشی داشته باشند، گفت: ورزشکاران در صورت آسیب جزئی بدن بایستی آن را جدی و درمان کنند. مدت استراحت آسیب جزئی حداقل ۳ هفته و مدت زمان آسیب شدیدتر ۳ ماه است و باید سریعا نسبت به درمان آن با کارشناسان پزشکی ورزشی اقدام، رسیدگی و درمان شود.

باشتی با اشاره به فعالیت NGO هیئت پزشکی ورزشی، گفت: در حال حاضر حدود ۲۴۰ هزارنفر ورزشکار سازمان یافته در استان داریم و جایگاه استان فارس طی سال‌های گذشته رتبه یک تا سوم در کشور بوده است.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان فارس با تاکید بر اینکه هر باشگاه ورزشی باید بیمه باشد، افزود: بیمه باشگاه‌ها از آن جهت حائز اهمیت است که ورزشکاران بتوانند به هنگام بروز حوادث ورزشی، از خدمات هیئت پزشکی ورزشی بهره‌مند شوند.

باشتی در پایان با بیان اینکه هیات پزشکی ورزشی در رشد و پیشرفت سایر هیات‌های ورزشی، تاثیرگذار است، گفت: آموزش‌های ارایه شده از سوی این هیات می‌تواند آسیب‌ها را به حداقل برساند و در خصوص تغذیه و چگونگی آماده سازی ورزشکاران برای حضور در مسابقات، برنامه‌های کاملا علمی ارائه دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار