همه ساله همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، خیل عظیمی از زائران راهی زیارت عتبات عالیات می‌شوند که در این سفر معنوی، رعایت اصول سلامتی و نیز تغذیه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همه ساله همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، خیل عظیمی از زائران راهی زیارت عتبات عالیات می‌شوند که در این سفر معنوی، رعایت اصول سلامتی و نیز تغذیه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حین سفر نباید با یک انتخاب ناآگاهانه در غذا خوردن، لذت سفر را با بیماری به کام خود و همراهان مان تلخ کنیم. انتخاب آگاهانه مواد غذایی سالم و بهداشتی می‌تواند یک عامل مهم در سلامت شما و همراهان و کاهش خطرات بیماری‌های قابل انتقال به وسیله مواد غذایی باشد.

در طول سفر باید از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه به ویژه پنیر، کره و شیر محلی به صورت محلی اجتناب و در عوض از لبنیات دارای بسته بندی بهداشتی، استفاده کرد. همچنین باید از مصرف سالاد و سبزی‌های خام و نپخته، خودداری و اگر در کنار غذا سبزی‌های پخته شده مثل سیب زمینی، کدو و هویج بود به منظور پیشگیری از یبوست حتما مصرف کرد. 

خودداری از مصرف کنسرو‌های باد کرده، زنگ زده، سوراخ شده و دارای بوع نامطبوع و مصرف تخم مرغ آبپز و سفت شده بجای نیمرو از اصول تغذیه‌ای است. غذا‌های پخته شده نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری و بیشتر از یکبار گرم شود. از نگهداری غذای پخته شده برای وعده‌های بعدی پرهیز شود و غذای مانده به هیچ عنوان حتی پس از گرم کردن، مصرف نشود. 

میوه‌ها را قبل از مصرف با دقت با آب سالم شستشو دهید و حتما پوست آنها را جدا کنید. به دلیل گرمی هوا و جلوگیری از مسمومیت و گرمازدگی از دوغ‌های پاستوریزه بسته بندی شده استفاده کنید. با خود مقداری نعناع و پونه همراه داشته باشد و با دوغ مخلوط و میل کنید چرا که نعناع و پونه خاصیت ضدعفونی کننده دستگاه کوارش را دارند. 

از ماست کم چرب و پاستوریزه، لیموترش و یا آبلیمو همراه با غذا به منظور پیشگیری از مسمومیت استفاده کنید. برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب ترجیحا آب بسته بندی همراه داشته باشید. بطری‌های آب سالم بسته بندی شده، آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های پاستوریزه می‌تواند بدون خطر باشد. در طول مسیر از آبمیوه‌های باز بجای آب استفاده نکنید. 

به دلیل گرمای هوا بهتر است روزانه تا ۸ لیوان آب بنوشید چراکه به دلیل پیاده روی و تعریق، املاح بدن کاسته می‌شود. از مصرف آب‌های غیر بسته بندی که در مسیر، توزیع می‌شود به دلیل احتمال بالای آلودگی، اجتناب کنید. از آب چشمه، نهر و رودخانه برای آشامیدن استفاده نکنید و آب باقی مانده در بطری‌ها را پشت شیشه و زیر تابش نور خورشید قرار ندهید. 

برای مسواک زدن باید از آب سالم مانند آب بسته بندی شده یا آب جوشیده استفاده کنید. از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شوند، خودداری کنید. از نوشیدن چای و مایعات داغ در لیوان‌های یکبار مصرف شفاف خودداری و سعی کنید یک لیوان شخصی با خود به همراه داشته باشید. 

به منظور پیشگیری از یبوست از نان‌هایی که سبوس بیشتری دارند به جای نان لواش استفاده کنید. مواد غذایی ملین مثل انجیر و آلو را به همراه داشته باشید. در طول مسیر از آجیل مانند نخودچی، کشمش، خرما، توت خشک، انجیر خشک و انواعی از مغز‌هایی که بسته بندی بهداشتی دارند به عنوان تنقلات استفاده کنید و لیموترش به همراه داشته باشید. 

به دلیل گرمای هوا از مصرف غذا‌های حاوی نمک زیاد خودداری کنید چراکه مصرف نمک زیاد باعث افزایش تشنگی و از دست دادن آب بدن می‌شود و می‌تواند شما را مستعد گرمازدگی کند. تا حد امکان از مصرف غذا‌های پرچرب و شور خودداری کنید تا دچار بیماری‌های گوارشی نشوید. برای پیشگیری از گرمازدگی از شربت‌های خاکشیر و تخم شربتی که توسط موکب‌هایی که موازین بهداشتی را رعایت می‌کنند تهیه و میل کنید. 

شستشوی قاشق و چنگال و سایر ظروف مواد غذایی باید به خوبی انجام شود و در صورت امکان افراد حتما از قاشق‌های یکبار مصرف استفاده کنند. غذا‌هایی که زود فاسد می‌شود مثل سالاد الویه، کباب، غذا‌های حاوی کشک مثل کشک بادمجان، ماهی یا سس مایونز را با خود به همراه نداشته باشید. توجه کنید مصرف غذا‌های گرم از سلامت بیشتری نسبت به غذا‌های سرد برخوردار است چراکه حرارت غذا منجر به از بین رفتن میکروب‌های موجود در مواد غذایی شده و احتمال مسمومیت آن را کاهش می‌دهد. 

بهتر است هنگام سفر، شیر مصرف نکنید چراکه علاوه بر فاسد شدن سریع آن، سبب نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود بنابراین بهتر است به جای آن برای تامین نیاز‌های بدن به کلسیم از دوغ، ماست و پنیر بسته بندی استفاده کنید. نمک‌های فله‌ای و نمک دریا مصرف نکنید و از نمک بسته بندی شده استفاده کنید. اگر مبتلا به دیابت هستید در مصرف مواد قندی و شیرینی و اگر مبتلا به فشارخون بالا هستید از خوردن غذا‌های شور و پرنمک خودداری کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار