دو سازمان بین‌المللی رسما اعلام کردند که منطقه دارفور در غرب کشور سودان دچار وضعیت قحطی شده است.

دو سازمان ناظر بر گرسنگی در جهان اعلام کردند که در منطقه «دارفور» سودان رسما قحطی آغاز شده است؛ جایی که صد‌ها هزار نفر از مردم به دلیل جنگ ۱۵ ماهه داخلی خانه‌های خود را ترک کرده و آواره شده‌اند.

به گزارش نیویورک تایمز به نقل از این دو آژانس، افرادی که به اردوگاهی به نام «زمزم» در نزدیکی شهر «الفاشر» در شمال «دارفور» گریخته‌اند، از ماه ژوئن با قحطی مواجه بوده و هیچ کمک غذایی به آنها نمی‌رسد. همین امر موجب اعلام رسمی این خبر شده است. جمعیت اردوگاه زمزم اخیراً رشد کرده و اکنون حدود نیم میلیون نفر را در خود جای داده است.

اعلام رسمی قحطی در یک منطقه امری نادر است، اما برای جلب توجه جهانی و افزایش کمک‌ها ممکن است رخ دهد. «کمیته بررسی قحطی» که یک گروه مستقل از کارشناسان امنیت غذایی است و «شبکه سیستم‌های هشدار اولیه قحطی» که یک گروه تحقیقاتی است، می‌گویند با وجود جنگ طولانی مدت در سودان، میزان کمک‌های غذایی و مالی به این منطقه بسیار کم بوده است.

کارشناسان از یک روش سختگیرانه برای اعلام رسمی قحطی استفاده می‌کنند. در واقع قحطی زمانی اعلام می‌شود که در یک منطقه، از هر ۵ نفر ۱ نفر با کمبود شدید غذا مواجه شود؛ افزون بر این اگر ۳۰ درصد کودکان به سوء تغذیه حاد مبتلا باشند یا اینکه ۲ بزرگسال به ازای هر ۱۰ هزار نفر هر روز بر اثر سوء تغذیه یا گرسنگی جان خود را از دست بدهند نشان دهنده قحطی در یک منطقه است.

جنگ بین جناح‌های نظامی رقیب در سودان بزرگترین بحران گرسنگی دنیا را در کشوری ایجاد کرده که زمانی سبد نان جهانی محسوب می‌شد. بر اساس آمار ارائه شده از سوی برنامه جهانی غذا، بیش از نیمی از جمعیت ۴۸ میلیونی سودان با سطح بحرانی از گرسنگی روبرو هستند. این کشور همچنین دارای بدترین بحران آوارگی در جهان است، به طوری که بیش از ۱۰ میلیون نفر در داخل کشور آواره شده یا مجبور به فرار به کشور‌های همسایه شده‌اند.

مترجم: زهرا نجفی

برچسب ها: سودان ، قحطی ، جنگ سودان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار