مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: مجموع جوجه ریزی ۴ ماه نخست امسال این شهرستان، بیش از ۸۱۰ هزار و ۴۲۰ قطعه بوده است.

حبیب اله فتحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با بیان اینکه شهرستان داراب دارای ۱۷ واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت حدود ۶۴۲ هزار قطعه است، اظهار کرد: مجموع جوجه ریزی ۴ ماه نخست امسال این شهرستان، بیش از ۸۱۰ هزار و ۴۲۰ قطعه بوده است و جوجه ریزی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲۸ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این ۴ ماه، ۱۶ واحد مرغداری اقدام به جوجه ریزی در واحد‌های پرورش مرغ گوشتی شهرستان داراب کردند، افزود: ۴ واحد مرغداری‌ها در این ۴ ماه ۲ بار اقدام به جوجه ریزی کرده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب بیان کرد: صدور مجوز جوجه‌ریزی موقت واحد‌های بدون مجوز، افزایش ظرفیت جوجه‌ریزی واحدها، سهولت و تسریع دسترسی مرغداران به نهاده‌های خریداری شده در سامانه بازارگاه از جمله عوامل موثر در بهبود نرخ جوجه‌ریزی شهرستان داراب است.

برداشت گوجه فرنگی در آباده

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده از شروع عملیات برداشت گوجه فرنگی از سطحی بالغ بر ۳۴۰ هکتار مزارع شهرستان آباده خبر داد.

مهدی امینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده با اشاره به شروع عملیات برداشت گوجه فرنگی از سطحی بالغ بر ۳۴۰ هکتار مزارع شهرستان، اظهار کرد: کار برداشت محصول گوجه فرنگی از مرداد ماه شروع شده است و تا پایان مهر ادامه دارد.

او با اشاره به اینکه متوسط عملکرد تولید این محصول ۸۰ تن در هکتار است، افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۲۰ هزار تن محصول برداشت و روانه میادین تره بار و کارخانجات تبدیلی شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: ۹۵ درصد کشت گوجه فرنگی در این شهرستان به صورت کاشت نشایی و آبیاری قطره‌ای بوده که نسبت به پارسال افزایش ۱۵ درصدی داشته است.

امینی بیان کرد: ارقام کشت شده گوجه فرنگی در شهرستان شامل متین و ۲۰-۸۳ است.

گوجه فرنگی

برداشت ۲۰ هزار تن جو در آباده 

امسال کشاورزان آباده‌ای بیش از ۲۰ هزار تن جو را از زمین‌های خود برداشت کردند.

امینی مدیر جهاد کشاورزی آباده اظهار کرد: کشاورزان آباده‌ای امسال ۴ هزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع خود را به کشت جو اختصاص دادند که از این میزان بیش از ۲۰ هزار تن محصول برداشت کردند.

او افزود: ارقام جو شامل ریحانه، والفجر، ریحان، بهمن و رقم جدید جو مالتین است که از این ارقام، فجر و مهتاب در آباده برداشت شد.

شهرستان آباده در شمال فارس و در فاصله ۲۷۵ کیلومتری شیراز قرار دارد.

برداشت جو

برداشت گل رُز از مزارع شهرستان خفر

برداشت گل رُز از ۲ هکتار مزارع کشاورزی شهرستان خفر آغاز شده است.

یوسفی کارشناس جهاد کشاورزی خفر با بیان اینکه سطح زیرکشت گل رز در این شهرستان بیش از ۲ هکتار است، اظهار کرد: روزانه بیش از هزار شاخه گل رز از این مزارع برداشت می‌شود.

او ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از یک میلیون شاخه گل رز از این مزارع برداشت و روانه بازار شود.

او با بیان اینکه برداشت گل رز در این شهرستان تا اواخر آبان ماه ادامه دارد، تصریح کرد: کم آب بر بودن و سوددهی بالا از جمله مزایای کاشت این گل است.
شهرستان خفر در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.  

گل رز

حفظ نژاد بومی بز با تلقیح مصنوعی در زرین دشت

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت از تلقیح مصنوعی ۲۶۰ راس بز بومی در این شهرستان خبر داد.

مهدی یوسفی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت بیان کرد: حفظ نژاد بومی بز از موارد بسیار مهم و باارزش برای افزایش تولید گوشت، شیر و سایر فرآورده‌های این بز است و در این رابطه طرح تلقیح مصنوعی این نژاد دامی در شهرستان زرین دشت اجرا شد.

او افزود: با توجه به کاهش هزینه‌ها، این طرح بسیار مورد توجه و استقبال واقع شده و از پنجم اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است.

این مقام مسئول گفت: در جامعه آماری تلقیح شده بیش از ۹۵ درصد بز‌ها آبستن هستند که طی دو مرحله در مرداد و مهرماه امسال زایش می‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: پیش‌بینی افزایش دوقلوزایی از نقاط قوت این طرح است که با توجه به استقبال دامداران روند افزایشی خواهد داشت.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرین‌دشت یادآور شد: افزایش بهره‌وری در تولید، اشتغال‌زایی و سودآوری برای دامداران از جمله مزایای اجرای این طرح است.

نژاد بومی بز با تلقیح مصنوعی

۷ دستگاه کشت محصولات کشاورزی به ادوات مکانیزه کازرون افزوده شد 

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: در سال زراعی جاری ۷ دستگاه مکانیزه به ظرفیت ادوات کشت مکانیزه محصولات کشاورزی این شهرستان اضافه شده است.

 پرویزی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون اظهار کرد: در جهت ابلاغ برنامه‌های حمایتی جهش تولید در دیمزار‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ تعداد ۷ دستگاه مکانیزه کشت محصولات کشاورزی با سود تسهیلات ۴ درصد به عنوان سهمیه ابلاغی از محل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) این شهرستان در نظر گرفته شد.

این مقام مسئول افزود: در مجموع یک دستگاه ریزدانه کار و ۶ عمیق کار دیم به ادوات کشت محصولات این شهرستان اضافه شده که تاکنون ۲۰۰ هکتار کنجد توسط دستگاه ریز دانه کار کشت شده است.

 سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون تصریح کرد: استفاده و به کارگیری این ادوات کشاورزی در کشت محصولات علاوه بر افزایش ضریب و درجه مکانیزاسیون، امکان تنظیم دقیق میزان بذر مصرفی در واحد سطح و در نتیجه مصرف بهینه بذر، تنظیم دقیق عمق کاشت و حفظ رطوبت بویژه در کشت با عمیق کار دیم، سهولت کالیبراسیون و کشت محصولات کشاورزی را فراهم می‌کند.

ادوات کشت مکانیزه محصولات کشاورزی

توزیع ۳۱ تن اقلام تنظیم بازار ویژه خانوار و هیات‌های مذهبی در ارسنجان 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از توزیع ۳۱ تن اقلام تنظیم بازار و کالا‌های اساسی ویژه خانوار و هیات‌های مذهبی در این شهرستان خبر داد. 

غلامعباس زارعی فر مدیر جهاد کشاورزی ارسنجان اظهار کرد: ۳۱ تن اقلام تنظیم بازار و کالا‌های اساسی ویژه خانوار و هیات‌های مذهبی در تقارن با مراسم عزاداری ماه محرم در این شهرستان توزیع شد.

او گفت: این اقلام شامل ۴ تن مرغ منجمد، ۷ تن گوشت منجمد گوساله، ۸ برنج هندی و تایلندی و ۱۲ تن شکر با قیمت مصوب و با معرفی عوامل توزیع از شهرستان، دهستان‌های تابعه و عامل توزیع هیات‌های مذهبی بوده است.

 این مقام مسئول، هدف از توزیع اقلام مذکور را تعدیل قیمت کالا‌های اساسی و حمایت از خانوارها، مواکب و هیات‌های مذهبی برای برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دانست.

او تصریح کرد: معرفی عامل برای جذب ۲ تن گوشت گرم گوساله و ۱۰ تن شکر در هفته جاری برنامه ریزی شده است. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان افزود: جذب و توزیع اقلام اساسی تنظیم بازار تا پایان ماه محرم و صفر ادامه خواهد داشت.

تنظیم بازار

افزایش ماده آلی با کود سبز در مزارع اقلید 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید از اجرای طرح ماده آلی خاک در ۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

ارسلان صالحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید با اشاره به اجرای طرح ماده آلی خاک در ۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان، اظهار کرد: ماده آلی خاک‌های کشاورزی شهرستان کمتر از یک درصد است.

او افزود: در این طرح با توسعه کشت گیاهان منداب و ماشک علوفه‌ای و با هدف تغذیه اراضی کشاورزی، افزایش حاصلخیزی و حفظ رطوبت خاک، موجب نفوذ این دانش در پهنه‌های کشاورزی شده است.

 صالحی تصریح کرد: با برگزاری روز مزرعه و بازدید کارشناسان و کشاورزان پیشرو از مزارع و برگرداندن آن به خاک به عنوان کود سبز و مقایسه عملکرد این مزارع در کشت بعدی، با مزارع شاهد و آگاهی بخشی عملکرد مزارع به کشاورزان بازدید کننده سطح کشت نسبت به پارسال افزایش برابری داشته است.

کود سبز

 این مقام مسئول اظهار کرد: گیاه منداب و ماشک در شهرستان اقلید در آبان ماه کشت و در اردیبهشت ماه همزمان با آغاز گلدهی و یا قبل از مرحله رشد فیزیولوژیکی بذر یعنی زمانی که غلاف‌ها سبز رنگ هستند به زمین برگردانده می‌شوند.

 صالحی به هدف گذاری شهرستان برای سال زراعی آینده و اجرای این طرح در سطح ۲۰۰ هکتار و در نهایت افزایش بیش از ۲ هزار هکتاری در ۳ سال آینده اشاره و تصریح کرد: با این کار، افزایش ماده الی خاک، از بین رفتن علف‌های هرز مزارع، تثبیت موادغذایی، کاهش شوری، جلوگیری از روان آب و تشکیل دانه بندی و بهبود ساختمان خاک و نفوذ بهتر آب و هوا، نگهداری رطوبت و افزایش میکروارگانیسم خاک را به دنبال خواهیم داشت.

کشت گوجه‌فرنگی با پوشش پارچه‌ای برای نخستین بار در جهرم 

مدیر جهاد کشاورزی جهرم از کشت گوجه فرنگی با پوشش پارچه‌ای برای نخستین بار در این شهرستان خبر داد.

حسن زمانی مدیر جهاد کشاورزی جهرم با اشاره به کشت گوجه فرنگی با پوشش پارچه‌ای برای نخستین بار در این شهرستان، اظهار کرد: ترویج روش‌های نوین کشاورزی در دستور کار این مدیریت است. 

او بیان کرد: در این طرح ۲۰ هکتار گوجه فرنگی خارج از فصل به روش تونلی با پوشش‌های پارچه‌ای کشت شده است.

این مقام مسئول افزود: این نوع کشت از محصولات صیفی باعث کاهش مصرف آب به یک سوم میزان مصرفی و افزایش کیفیت محصول تولیدی می‌شود.

کشت گوجه‌فرنگی با پوشش پارچه‌ای

زمانی تصریح کرد: کشت صیفی جات خارج از فصل با پوشش‌های پلاستیکی موجب آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود که جایگزینی آن با پوشش‌های پارچه‌ای باعث حذف این عیب بزرگ می‌شود.

او با بیان اینکه ترویج روش‌های نوین کشاورزی در دستور کار این مدیریت است، اضافه کرد: کشاورزان این شهرستان از جمله کشاورزان پیشرو در توسعه روش‌های جدید کشاورزی کشور هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: کشت خارج از فصل محصولات سبزی و صیفی از جمله کشت‌های مورد علاقه کشاورزان هستند، زیرا که بستر‌های لازم اشتغال و بهره‌وری اقتصادی را فراهم می‌آورد از این رو ترویج و توسعه روش‌های جدید کشت باید مدنظر باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار