شهر صدرا چند روزی است آب ندارد و شهروندان آن برای تامین آب با مشکلاتی روبرو شده اند.

تابستان است و اوج گرما، و همین امر موجب مشکلات و دردسر‌های زیادی از جمله قطع و افت فشار آب برای بسیاری از نقاط استان فارس و شیراز همچون شهر صدرا شده است. شهر صدرا در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد و طی چند روز اخیر ساکنان این شهر گلایه‌هایی از نبود آب داشته اند.

یکی از ساکنان شهر صدرا با گلایه از افت فشار آب و قطعی شبانه، گفت: قرار بود با بهره برداری از خط دوم درودزن شیراز، امسال مشکل آبرسانی نداشته باشیم.

یکی دیگر از شهروندان صدرا هم بیان کرد: مردم صدرا از بی آبی کلافه شده اند.

 برخی نیز می‌گویند برای رسیدگی به این مشکل باید از نمایندگان مجلس مطالبه‌گری کرد که چرا اعتبارات عمرانی فارس و شیراز در حد و اندازه استان نیست و دستگاه‌های خدمات رسان در انجام وظایف محوله با مشکل مواجه می‌شوند؛ آن‌ها قطعی آب صدرا را آخرین حلقه از نشانه‌های کم کاری نمایندگان در ادوار مختلف می‌دانند و بر این باور هستند که در وهله نخست اعتبارات اختصاص یافته به فارس در اندازه این استان پهناور نیست و در برخی موارد نیز اعتبارات تخصیصی وصول هم نمی‌شود.

یکی از ساکنان هم گفت: صدرا آب ندارد و زمانی هم که آب وصل می‌شود گل آلود است.

یکی از شهروندان هم با انتقاد از اقدامات بی نتیجه برای تامین آب آشامیدنی در روز‌های اخیر، گفت: توضیحات و تکرار مکررات مگر آب می‌شود؟ مگر مخزن تعادلی راه‌اندازی و وارد مدار نشده بود؟ بیش از ۲ هفته است که بسیاری از مردم آب ندارند، شرکت آبفا اعلام می‌کند باید مخازن در ساختمان‌ها را افزایش حجم بدهند، چرا تا سال گذشته این مشکل نبود؟ چطور می‌شود که با دانش امروز، چاهی در معرض خشکی باشد و یک سیستم مدیریتی متوجه نشود؟

او افزود: بسیاری از شهروندان ساکن صدرا مجبور شده‌اند به خانه فامیل خود کوچ کنند شما مسئولان می‌توانید برای یک روز بدون آب سر کنید؟

این شهروند تصریح کرد: بخش زیادی از این اقدامات مورد ادعا، باید ماه‌ها قبل اجرا می‌شد تا امروز شاهد نارضایتی مردم نباشیم.

پاسخ آبفا شیراز برای گذر از تنش آبی در شهر صدرا

بهمن بهروزی مدیر عامل آبفا شیراز با تأکید بر برنامه‌های فوری جهت تأمین آب در شهر صدرا، اظهار کرد: علی‌رغم پیش‌بینی‌ها با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا و افزایش میزان مصرف آب، ۴ حلقه چاه آب آهکی در شهر صدرا خشک‌شده و سایر چاه‌های در شرق صدرا نیز کاهش دبی داشتند که در این رابطه اقدامات قابل‌توجهی برای جلوگیری از بحران انجام شده است.

اجرای خط انتقال چاه یاس صدرا

او افزود: با اتمام اجرای خط انتقال ۶۰۰ میلی‌متر فلزی از پمپاژ مخزن تعادلی تا خط ۶۰۰ میلی‌متر موجود به طول ۱۲۰ متر، فاز دوم شهر صدرا با افزایش ۱۰۰ لیتر در ثانیه کامل پوشش داده می‌شود.

بهروزی اضافه کرد: همچنین راه اندازی ۲ حلقه چاه جدید و بهره‌برداری از ۲ چاه بخش خصوصی در اولویت اقدامات قرار گرفته است.

مدیرعامل آبفا شیراز بیان کرد: اجرای خط انتقال از چاه جنب دانشگاه کشاورزی به طول ۶ کیلومتر در دست اجراست؛ همچنین ادامه خط انتقال مخزن تعادلی به طول ۵ کیلومتر در برنامه قرار دارد.

اجرای فنداسیون چاه شماره ۲۲۶ صدرا

این مقام مسئول به آبرسانی و توزیع آب توسط تانکر در نقاطی که مشکل دارند نیز اشاره داشت.

مدیرعامل آبفا شیراز تصریح کرد: با توجه به گرمای بی سابقه و افزایش میزان مصرف، مخازن ذخیره پاسخگوی تعداد واحد‌های مسکونی در این چند روز اخیر نیست؛ لذا باید ساختمان‌ها افزایش حجم ذخیره داشته باشند، بخصوص ساختمان‌های جدید باید بر اساس استاندارد‌ها ساخت و ساز شود و برای منازل ویلایی نیز داشتن مخزن ذخیره ضرورت دارد.

او گفت: قرار گرفتن ساختمان‌ها در ارتفاعات و بالادست مخازن تأمین آب، آبرسانی این واحد‌ها را دشوار می‌کند که امیدواریم با همکاری همه شهروندان و رعایت دستورالعمل‌های مدیریت مصرف، از تنش آبی تابستان امسال نیز مانند سال‌های گذشته با تدبیر و موفقیت عبور کنیم.

همچنین شرکت آب و فاضلاب شیراز، با انتشار فیلم‌هایی تلاش‌های کارکنان این شرکت را برای اجرای خط انتقال چاه آب یاس شهر صدرا، اجرای فنداسیون جهت تجهیز چاه آب شماره ۲۲۶ شهر صدرا و اجرای جهادی خط انتقال فاز یک صدرا به صورت شبانه روزی را به تصویر کشیده است. 

 

پیگیری‌های لازم برای آب صدرا در حال انجام است

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس نیز در این رابطه به خبرنگاران گفت: برای حل مشکل آب مردم صدرا پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

او افزود: با پیش‌بینی گرمای هوا که نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است می‌طلبد شهروندان مدیریت مصرف را در دستور کار قرار دهند تا این یک ماه آینده به راحتی عبور کنیم.

مجتبی پارسایی شهردار صدرا هم در حاشیه بازدید مدیر کل دادگستری استان فارس، امام جمعه، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر صدرا از روند اجرای تعدادی از طرح ها، بیان کرد: شهر جدید صدرا هر روز در مسیر پیشرفت در حال حرکت است و این مسیر مستلزم نگاه ویژه مسئولان استانی است، این بازدید‌های میدانی نشان از دغدغه‌مندی مسئولان نسبت به این شهر و پیشرفت آن دارد.

او با اشاره به جایگاه شهر صدرا اضافه کرد: وظیفه همه ما این است که در هر جایگاهی که قرار داریم وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام دهیم تا پیشرفت این شهر هرچه سریع‌تر محقق شود و مسیری که صدرا در طی چند سال اخیر طی کرده کاملاً بیانگر رشد روز افزون آن است.

پارسایی برای حل مشکلات شهر صدرا اظهار امیدواری کرد و افزود: مشکلاتی در این شهر وجود دارد که امیدواریم با مساعدت استاندار فارس، رئیس کل دادگستری و مسئولان استان فارس هرچه زودتر این مشکلات برطرف شوند تا همه بتوانیم در جهت هویت بخشی به این شهر گام‌های موثرتری برداریم.

اقدامات شبانه روزی کارکنان شرکت آب و فاضلاب شیراز برای اجرای خط انتقال چاه آب صدرا

وضعیت آب آشامیدنی در استان فارس

علی شبانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس هم با بیان اینکه کمبود آب آشامیدنی بحثی جدی در اکثر نقاط جهان است، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف را کلید واژه حل بسیاری از مشکلات بخصوص در حوزه انرژی و به شکل ویژه در مبحث آب دانست و اظهار کرد: باید برای کاهش ۲۰ لیتری سرانه مصرف در جامعه تلاش کنیم.

او درخصوص وضعیت آب آشامیدنی در استان فارس، گفت: شرکت آبفا فارس بالغ بر یک میلیون و ۱۵۰ هزار مشترک دارد که با استفاده از نزدیک به هزار و ۲۰۰ حلقه چاه، ۱۲۰ رشته قنات و چشمه و منابع آب سطحی (سدها)، آب مورد نیاز آنان را تامین می‌کند. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس جمعیت تحت پوشش این شرکت را بالغ بر ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برشمرد و افزود: ۸۵ درصد از کل آب آشامیدنی مورد نیاز این جمعیت از محل منابع زیرزمینی و ۱۵ درصد از منابع سطحی تامین می‌شود.

۴۸ درصد از مشترکان بیش از الگو آب مصرف می‌کنند

شبانی با بیان اینکه سرانه مصرف آب در فارس حدود ۲۰۰ لیتر بوده و در مقایسه با میانگین جهانی بسیار بالاتر است، گفت: از کل مشترکان تحت پوشش شرکت آبفای فارس، تقریبا ۴۸ درصد بیش از الگو، آب مصرف می‌کنند و مصرف ۴۷ درصد از آن‌ها در حد الگوی تعیین شده قرار می‌گیرد. البته ۵ درصد از مشترکان هم غیرخانگی هستند.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس با بیان اینکه بالغ بر۳۷۱ میلیون مترمکعب آب در سال از منابع مختلف استحصال می‌شود، گفت: بالغ بر ۴۱ درصد از این آب هدر می‌رود و علیرغم نبود آمار‌های دقیق، بخش مهمی از این هدر رفت، سهم استفاده کنندگان غیرمجاز است.

شبانی با بیان اینکه امکان برخورد قضایی با همه استفاده کنندگان غیرمجاز، به علت گستردگی و تنوع، وجود ندارد، گفت: اولویت اول، فرهنگسازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است؛ باید تعداد انشعاب‌ها یا برداشت‌های غیرمجاز کاهش یابد تا در نهایت به نقطه مواجهه قانونی و قطع انشعاب موارد باقیمانده اندیشید و عمل کرد.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس با بیان اینکه، همواره میزان مصرف آب در نیمه اول سال بیشتر بوده است، گفت: امسال نسبت به پارسال میزان بارندگی در فارس افزایش داشته، اما به لحاظ پراکندگی از توزیع و پراکنش مناسب و متناسبی برخوردار نبوده است.

شبانی در همین رابطه بیان کرد: امسال با توجه به میزان برداشت از منابع آبی، تداوم و تشدید خشکسالی، افزایش جمعیت و رشد تعداد مشترکان، شاهد بروز تنش آبی در ۵۳ شهر و ۶۹۲ روستای استان هستیم.

آب

حدود ۴۸ درصد از کل جمعیت استان فارس با تنش آبی مواجه هستند

او افزود: تنش آبی به این معناست که میزان آب قابل استحصال در یک منطقه بسیار کمتر از میزان آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنان آن منطقه باشد و گفت: حدود ۴۸ درصد از کل جمعیت استان فارس با تنش آبی مواجه هستند.

رئیس هیأت مدیره شرکت آبفای استان فارس، شیوه سیار تأمین آب آشامیدنی و بهداشتی را یکی از راه‌های مقابله با بحران کم آبی بخصوص در ایام گرم سال دانست و تصریح کرد که امسال نیز در مناطقی از این شیوه استفاده می‌شود.

شبانی با تأکید بر این نکته که توسعه فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط با آگاه سازی و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در همه ابعاد یک نیاز مداوم و مستمر در جامعه محسوب می‌شود، اظهار کرد: باید برای کاهش ۲۰ لیتری سرانه مصرف در جامعه تلاش کنیم.

او با دعوت از رسانه‌های مجازی و حقیقی برای توسعه آگاهی اجتماعی و افزایش حساسیت‌های اجتماعی در این خصوص، اضافه کرد: رسانه، بیشترین میزان تاثیرگذاری را در زمینه اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی دارد.

شبانی با بیان اینکه درست مصرف کردن به معنی ریاضت کشیدن نیست، گفت: امروز سرانه مصرف در ایران حدود ۲۰۰ لیتر مطرح شده، حال آنکه استاندارد جهانی ۱۵۰ لیتر بوده و میزان مصرف در بسیاری از کشورها، پائین‌تر از این عدد است.

بالغ بر ۹۰ درصد از مصرف آب شیرین به بخش کشاورزی اختصاص دارد

مدیرعامل آبفای استان فارس با بیان اینکه باید مصرف در همه حوزه‌ها مدیریت شود و با اشاره به اینکه بالغ بر ۹۰ درصد از مصرف آب شیرین به بخش کشاورزی اختصاص دارد، لزوم اجرای گسترده اقدامات اصلاحی در این بخش برای کاهش حداکثری مصرف آب و افزایش حداکثری بهره وری را متذکر شد.

اگر چه اقدامات شرکت آب و فاضلاب شیراز برای اجرای خط انتقال چاه آب و تجهیز و اجرای فنداسیون جهت تجهیز چاه آب در حال انجام است، اما گلایه‌های شهروندان برای قطع آب نیز همچنان ادامه دارد و شهروندان صدرا معتقدند بخش زیادی از این اقدامات، باید ماه‌ها قبل اجرا می‌شد تا امروز شاهد معضل قطع و افت فشار آب در این شهر نباشیم. از طرفی مردم انتظار دارند تا راهکار‌های موثرتری برای حل مشکل قطع و افت فشار آب درنظر گرفته شود تا در فصل تابستان و اوج گرما شهروندان با مشکلات و دردسر‌های آب روبرو نشوند.

برچسب ها: قطع آب ، شهر صدرا ، تنش آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار