مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: خشک شدن چهار حلقه آب و ساخت ۴۰ هزار واحد مسکن ملی که منجر به افزایش جمعیت شهر صدرا شده موجبات تنش آبی را فراهم کرده است.

بهمن بهروزی در نشست خبری گفت: اگرچه وظیفه تأمین آب سالم بر عهده شرکت آب و فاضلاب است، اما دیگر دستگاه‌های مرتبط مانند شرکت آب منطقه‌ای فارس هم وظیفه دارند برای تأمین آب مورد نیاز و ایجاد دسترسی برای هر فرد به منابع آبی سالم تلاش کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز ادامه داد: امسال در برخی مناطق با قطعی برق مواجه بودیم و همین مسئله موجبات قطعی آب را نیز فراهم می‌کرد؛ برای برخی این پرسش مطرح است که قطعی آب چه ارتباطی با قطعی برق دارد؟ درصورتیکه صد در صد منابع آب به صنعت برق وابسته است شبکه برق از زیرساخت‌های اصلی در تأمین و توزیع آب محسوب می‌شود.

او اضافه کرد: حدود ۲۰۰ حلقه چاه در شهر شیراز و حدود ۶۳ حلقه چاه در روستا‌های پیرامون این شهرستان هستند که وظیفه تأمین آب را به عهده دارند و شرکت آب و فاضلاب شیراز سالیانه ۲۰۵ میلیون مترمکعب آب برای ۹۶۰ هزار مشترک تأمین و توزیع می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: یک ساعت قطعی برق می‌تواند ما را با چندین ساعت قطعی آب مواجه کند؛ در برخی مناطق مانند شیراز و صدرا که شیب‌دار هستند این مشکل نمود بیشتری دارد، اما تمام تلاش‌مان را به کار گرفته‌ایم تا با اندیشیدن تمهیدات کافی شاهد کاهش معضل قطعی و افت فشار آب باشیم.

بهروزی اضافه کرد: خشک شدن چهار حلقه چاه در صدرا ساکنین این شهر را با بی‌آبی مفرط مواجه کرد که با تدابیر اتخاذ شده این معضل به حداقل رسید اگرچه معتقد هستیم شرایط کنونی منابع و تأسیسات آب پاسخگوی نیاز رو به رشد آن شهر و حتی شهرستان شیراز نیست.

به گفته او برای حل مشکل صدرا با کار جهادی و در سه نوبت کاری عملیات اجرایی ۶ کیلومتر خط آبرسانی ۴۰۰ اینچ طی هشت روز انجام شد و با راه‌اندازی چاه‌های جدید در غرب و شرق صدرا آب این شهر تأمین شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز گفت: خشک شدن چهار حلقه آب و ساخت ۴۰ هزار واحد مسکن ملی که منجر به افزایش جمعیت این شهر شده موجبات تنش آبی را فراهم کرده است؛ در واقع طی یکسال گذشته حداقل ۱۰ هزار خانوار به جمعیت صدرا اضافه شده، اما با انعقاد قرارداد توانستیم تنش آبی در این شهر را کنترل کنیم.

بهروزی بیان کرد: زیرساخت‌های مورد نیاز شهر جدید صدرا، متناسب با رشد سریع جمعیت آن، ارتقا و توسعه نداشته است، این شهر قرار بود در یک افق ۱۰ تا ۱۵ ساله از جمعیتی حدود ۵۲۰ هزار نفر برخوردار شود، اما این افزایش جمعیت زودتر از موعد مقرر اتفاق افتاد و در حال حاضر این شهر حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که با راه‌اندازی مسکن ملی و مهر هم این رقم ۱۵۰ هزار خانوار می‌رسد.

مدیرعامل آبفا شیراز از مجتمع‌های آپارتمانی در صدرا که فاقد مخازن ذخیره آب مورد نیاز هستند انتقاد کرد و گفت: یکی از راهکار‌های مد نظر استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب برای تامین آب مورد نیاز باغ‌شهری‌ها و فضای سبز شهری است که به جد پیگیری می‌شود.

او یکی از تدابیر برای حل این مشکل را راه‌اندازی خط سوم آبرسانی دانست و گفت: امسال کمتر از پنج درصد کل اعتبارات متعلق به آب و فاضلاب شیراز به این شرکت تخصیص یافته؛ این در حالیست که پروژه‌های آبرسانی نیاز به اعتبارات قابل توجهی دارند.

مدیرعامل آبفا شیراز گفت: حدود ۶ حلقه چاه از مجموع ۲۶۳ حلقه چاهی که در شهر شیراز داریم از مدار خارج شده؛ مابقی چاه‌ها هم کاهش آبدهی داشتند؛ این در حالیست که امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ چاه اضافه شده، اما میزان برداشت از سال آبی گذشته کمتر بوده؛ این مسئله نشان می‌دهد که سفره‌های آب زیرزمینی برغم بارندگی خوب، تغذیه مناسبی نداشتند و این می‌تواند شهر شیراز را در آینده با مشکل مواجه کند.

بهروزی سهم پیش‌بینی شده این شهرستان از خط دوم انتقال آب سد درودزن را سه هزار لیتر بر ثانیه دانست و افزود: از مجموع این میزان آب، ۵۰۰ لیتر سهم شهر صدرا، حدود ۱۰۰ لیتر سهم بیضاء و مابقی نیز سهم شیراز است، اما هم‌اکنون حدود نیمی از این میزان به آبفا تحویل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفا شیراز گفت: همان گونه که گفتم بخشی از آب مورد نیاز از حدود ۲۶۰ حلقه چاه تأمین می‌شود تا قبل از خردادماه امسال با ۲ هزار لیتر برثانیه عدم برداشت از این منابع زیرزمینی روبه‌رو شدیم و طی هفته‌های آتی برداشت از ۴۰ تا ۵۰ درصد این منابع، متوقف خواهد شد.

او به برگزاری مزایده برای واگذاری پساب به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: یک سرمایه‌گذار در این مزایده شرکت کرده که در مرحله ارزیابی است و امیدواریم با نهایی شدن کار، آب مورد نیاز متقاضیانی از جمله پالایشگاه شیراز تامین شود.

بهروزی اعلام کرد: از امسال نصب کنتور هوشمند برای مشترکان الزامی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار