بنابر اعلام مسئولان بانک مرکزی از ۷ مرداد فروش ارز اربعین آغاز خواهد شد و دریافت این ارز منافاتی با ارز مسافرتی برای زائران ندارد.

از تاریخ ۷ مرداد تا ۳ شهریور ماه امسال عملیات فروش ارز زیارتی به زائران  آغاز خواهد شد و  بانک‌های ملی، سپه، ملت، تجارت، صادرات، پارسیان و پست بانک ۷ بانک عاملی هستند که زائران می‌توانند از طریق آنها اقدام به خرید و دریافت ارز مورد نیاز کنند و همچنین ۶ سکوی فعال هم اقدام به ارائه خدمات برخط می‌کنند.

گفتنی است، فروش ارز (اسکناس) به زائران متقاضی اربعین حسینی، حداکثر به مبلغ ۲۰۰، ۰۰۰ دینار عراق، به هر زائر به نرخ فروش اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران (ETS) خواهد بود و دریافت هرگونه کارمزد و یا هزینه از متقاضی به جزء معادل ریالی ارز مورد تقاضا (بر اساس نرخ مرکز مبادله)، ممنوع است.

پیش از این هم کامیار چگینی، کارشناس اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی گفته بود: ارز اربعین به افراد بالای ۵ سال تعلق می‌گیرد و برای دریافت ارز باید مدارک و پاسپورت همراه زائران باشد و افراد بالای ۱۸ سال هم باید یک سیم کارت داشته باشند. اما برای دریافت ارز متقاضیان باید حتماً در ابتدا سامانه سماح ثبت نام کنند و ثبت نام آنها باید حتماً با موفقیت انجام شده باشد.

پیگیری ها از بانک مرکزی هم حاکی از آن است که دریافت ارز اربعین منافاتی با ارز مسافرتی برای زائرانی که قصد سفر هوایی دارند ندارد.

همچنین چگینی در رسانه ملی اظهار کرده بود: برای خرید حضوری ارز زائران باید به شعب منتخب مراجعه کرده، اما امسال ضرورتی به افتتاح حساب برای دریافت ارز نیست. در بحث اینترنتی هم بعد از احراز هویت می‌کنند متقاضیان مبلغ ریالی ارز را واریز کرده و با مراجعه به شعبه در همان روز ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند و همچنین این نکته را باید اعلام کرد که دریافت ارز اربعین منافاتی با ارز مسافرتی برای زائرانی که قصد سفر هوایی دارند ندارد و زائران می‌توانند همزمان ارز مسافرتی را دریافت کنند.

در نهایت گفتی است بنابر اعلام قبلی بانک مرکزی بازخرید ارز فروخته شده در سرفصل مزبور(ارز اربیعن) صرفاً توسط بانک اولیه عامل فروش مجاز است.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار