مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: برای ۱۵ تا ۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی مازاد باید برنامه‌ریزی انجام شود.

محمدعلی کمالی سروستانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براساس ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی، طی ماه‌های اخیر به طور متوسط  ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزارتن تولید داشتیم که کماکان این رقم از نیاز بازار بیشتر است.

به گفته او، با توجه به حجم تولید از پشتیبانی امور دام انتظار می رود که بخشی از تولید را برای ذخایر استراتژیک جمع‌آوری کند، زمینه صادرات کماکان فراهم است و تنها مبادی جدید صادرات را باید فراهم کردتا محدود به کشور عراق نباشد.

کمالی سروستانی ادامه داد: براساس برآوردهای صورت گرفته با ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی، نیاز کشور تامین می شود که براین اساس بخشی از ۲۰ میلیون جوجه ریزی مازاد باید به بازارهای هدف صادر یا در داخل ذخیره سازی شود تا بازار به تعادل برسد.

ضرورت پایبندی به تعهدات صادراتی بدون در نظرگرفتن به قیمت مرغ در بازار داخل

 او پایبندی به تعهدات را مهم ترین هدف صادرات دانست و گفت: پایداری تولید و صادرات مهم ترین مسئله ای که است در صادرات باید در دستور کار قرار بگیرد، از این رو برای حضور جدی در بازارهای هدف چاره ای جزء قراردادهای یکساله با بازارهای هدف و تامین مرغ آنها تحت هر شرایطی بدون وابستگی به بازار داخل نداریم.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام در این دوران باید  به رسالت خود مبنی بر  تعهدات در قبال خرید مرغ داخل عمل کند دارد تا تولیدکننده بتواند به تولید ادامه دهد چراکه اگر مرغدار به پشتیبانی بفروشد و دریافتی نداشته باشد دیگر به سبب عدم سرمایه امکان جوجه ریزی در دور بعدی را ندارند. از این رو انتظار داریم دیدگاه دولت در بحث بازار مرغ  از تعیین قیمت تکلیفی کنار برود.

کمالی سروستانی گفت: در حال حاضرمتوسط قیمت مرغ زنده در ماه های اخیر کمتر از سال گذشته بوده که این ام  خطر حذف تعدادی از تولیدکنندگان از گردونه های تولید را به همراه دارد که براین اساس لذا باید تدابیری اتخاذ شود تا تولیدکنندگان بتوانند به تولید ادامه دهند.

تولید ماهانه مرغ به بالای ۲۶۰ هزارتن رسید

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه  خرید حمایتی به شکل کنونی راهگشا نیست، افزود: در حال حاضر مرغداران سرنحوه خرید و پرداخت مشکل دارند چراکه پشتیبانی امور دام بدنبال تهاتر با نهاده‌های دامی است و به سبب آنکه قیمت ذرت از بازار آزاد گرانتر تمام می‌شود، با انتقاد مرغداران روبر شده است و از طرفی بخشی از خرید باید وجه نقد بدهند تا مرغدار  بتواند جوجه ریزی دور آینده را انجام دهد.

او با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ طی یکسال گذشته تغییری نداشته است، گفت: واقعیت این هست که قیمت مصوبی نزدیک یکسال برای مرغ و جوجه یکروزه اعلام نشده است، هرچند اعتقادی به قیمت دستوری نداریم. همین الان که قیمت دستوری است هیچ وقت کارکرد نداشته است چرا که در شرایط فعلی که مرغ کمتر از این نرخ عرضه می‌شود، آیا دولت مابه التفاوت پرداخت می‌کند، در غیر این صورت قیمت گذاری دستوری معنا ندارد.

کمالی سروستانی گفت: بنابر آمار نیاز ماهانه کشور حدود ۲۳۰ هزار تن است، درحالیکه اکنون  بالای ۲۶۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار