فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گفت: بنابر آمار از ابتدای سال تا کنون ۷ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های کشور دچار حریق شده‌اند که بیش از ۹۵ درصد آن مربوط به عوامل انسانی بوده است.

علی اکبر آهنگران فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: منابع طبیعی هر آنچه را که در خصوص آتش سوزی‌ها در  اختیار داشته به کار گرفته است و در اجرای تبصره ذیل ماده ۴۷ تمام نیرو‌های لشگری و کشوری باید به کمک منابع طبیعی بیایند.

او با بیان اینکه از مردم و تشکل‌ها هم در بحث منابع طبیعی استفاده کرده ایم، افزود: بیش از ۴۷۰ هزار نفر همیار طبیعت داریم که ۸۰ هزار نفر  از آنها همیار طبیعت محافظ هستند که جزء تشکل‌های مردمی اند که با شیوه نامه خاصی در اطفای حریق از آنها استفاده کردیم.  

آهنگران ادامه داد: در بحث اطفای حریق به طور کلی ۲ موضوع بکارگیری نیروی انسانی کارآمد و توانمند و دیگر بکارگیری تجهیزات لازم اطفای حریق و پیشگیری را باید مدنظر قرار دهیم. گفتنی است که در بحث پیشگیری ۴۱ جایگاه اطفای حریق جانمایی کردیم که اکنون ۱۰ جایگاه داریم و مابقی به خاطر محدودیت‌های مالی تنها جانمایی شدند و راه اندازی نشدند و از مجموع ۱۰ جایگاه فعال اطفای حریق، ۲ تا ۳ جایگاه فاقد استخرآبگیری برای بالگرد‌ها هستند.

 راه اندازی پایگاه های اطفای حریق منطقه ای نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار

به گفته او، راه اندازی هریک از پایگاه اطفای حریق اصلی حدود ۳۰ میلیارد تومان و منطقه‌ای حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین برای تجهیزات انفرادی مثل بیل، آتش کوب اعتباراتی نیاز داریم که متاسفانه سال گذشته اعتباراتی برای تجهیزات  تخصیص ندادند و امسال هم تنها وعده تخصیص اعتبار را داده اند.

فرمانده یگان حفاظت با تاکید بر تجهیزات لازم همچون لباس و کفش ضدحریق افزود:  علی رغم تمامی معضلات، مدیریت بحران ۹ فروند بالگرد در اختیار ما گذاشته است، اما وضعیت توپوگرافی برخی مناطقی که دچار حریق می‌شوند، به گونه‌ای است که نمی‌توان از بالگرد استفاده کرد.

بیش از ۹۵ درصد حریق‌ها عامل انسانی دارد

او با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۸ درصد حریق‌ها در استان‌های زاگرس نشین رخ داده است، افزود: با توجه به افزایش پوشش گیاهی نسبت به سال قبل، اکثر آتش سوزی‌ها در این مناطق رخ داده است و طبق آخرین آمار  ۷ هزارهکتار از مراتع و جنگل دچار حریق شدند  که بیش از ۸۵ درصد حریق‌ها سطحی بوده به طوریکه تنها گیاهان خشک شده سوختند و به درختان سطح جنگل‌های زاگرس همچون بلوط و بادام کوهی کمتر آسیب رسیده است.

او با بیان اینکه با تشدید گرمای هوا حریق بیشتری رخ خواهد داد، افزود: بنابر آمار بیش از ۹۵ درصد حریق‌ها عامل انسانی است که ۹۰ درصد  آن سهوی و مربوط به آتش سوزی کاه و کلش توسط کشاورزان است که متاسفانه برخی از بهره برداران بدلیل راهنمایی نامناسب کارشناسان ترویج تصور می‌کنند با آتش زدن کاه و کلش، باکتری‌های خاک از بین می‌رود و  در برخی جا‌ها بصورت عمدی  و اختلافات طایفه‌ای آتش می‌زنند. این درحالی است که طبق قانون هوای پاک آتش زدن کاه و کلش ممنوع است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گفت: در استان لرستان ۲۰ نفر در نتیجه اتفاقات آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها  شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند، از این رو به افراد توصیه می‌شود از انداختن فیلتر سیگار و انداختن بطری‌های شیشه‌ای که نقش ذره بین بازی را می‌کند، در کنار جاده‌ها و مراتع اجتناب کنند و افراد در صورت رویت حریق با شماره تلفن‌های  ۱۵۰۴ و ۱۳۹ تماس بگیرند تا ماموران منابع طبیعی در محل حضور یابند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار