رئیس انجمن خرما گفت: بنابر آمار گردش مالی سالیانه خرما ۱.۵ میلیارد دلار است که مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی نیازمند سالانه ۱۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

محسن رشیدفرخی، رئیس انجمن خرما در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان نسبت به شیوع آفت سوسک سرخرطومی هشدار داد و گفت: با ورود سازمان حفظ نباتات، معاونت باغبانی، انجمن خرما و بخش تحقیقات دانشگاهی تا حدودی این آفت تحت کنترل است که امیدواریم با تخصیص اعتبار به موقع طی ۲ تا ۳ سال مهار شود.

او با بیان اینکه تاکنون اعتباراتی به آفت سوسک سرخرطومی تخصیص داده نشده است، افزود: بنابر آمار گردش مالی  سالانه خرما ۱.۵ میلیارد دلار است که بر این اساس سالانه ۱۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار باید به مهار این آفت تخصیص داده شود چراکه به سبب خاموش بودن این آفت نمی توان برآوردی از میزان خسارت داشت به طوریکه این آفت درخت را از داخل نابود می کند.

تولید خرما به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن می رسد

رشیدفرخی با بیان اینکه مشکلی در تولید خرما نداریم، افزود: با توجه به شرایط جوی پیش بینی می شود که امسال تولید خرما به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برسد.

رئیس انجمن خرما با بیان اینکه قیمت خرما نوسانی ندارد، گفت: در بحث قیمت بارها اعلام کرده ایم که خرما در سبد مصرفی خانوار نوسانی ندارد و اینکه در مراکز عرضه با چه نرخی به فروش می رسد، ارتباطی به ما ندارد و دستگاه های نظارتی باید نظارت کنند.

۷۰ درصد خرمای تولیدی در داخل مصرف می شود

 او ادامه داد: بنابر آمار موجودی خرمای مضافتی در سردخانه ها نسبت به سال قبل ناشی از افت صادرات بدلیل ممنوعیت مقطعی صادرات ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر است.

 رشیدفرخی از کاهش صادرات خرما نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: دستورالعمل ممنوعیت صادرات یک هفته ای منجر به کاهش صادرات و حس بی اعتمادی در بین تجار شد که انتظار می رود تا زمان برداشت موجودی خرما در سردخانه ها به پایان برسد، در غیر این صورت مسئولانی که نسبت به ممنوعیت صادرات اقدام کردند، باید ضرر و زیان پرداخت کنند.

رئیس انجمن خرما با بیان اینکه ۷۰ درصد خرمای تولیدی در کشور مصرف و ۳۰ درصد صادر می شود، افزود: بنابر آمار سالانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن خرمای تولیدی با ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر می شود که طبق آمار تاکنون ۳۰۰ میلیون خرما به بازارهای هدف صادر شده که امیدواریم با اعمال حمایت دستگاه های دولتی تا فصل برداشت به ۴۰۰ میلیون دلار برسد. هر چند به سهولت امکان ارزآوری تا ۵۰۰ میلیون دلار با حمایت دستگاه های دولتی وجود دارد.

 او با بیان اینکه دومین تولیدکننده خرما و سومین صادرکننده هستیم، افزود: برای افزایش صادرات و ارزآوری بدنبال  توسعه سطح زیرکشت نیستیم، بلکه در بحث بسته بندی و جلوگیری از خام فروشی و افزایش بهره باید کار شود و به هیچ عنوان توسعه سطح زیرکشت راهکار مناسبی نیست.گفتنی است که کشورهای مصر و تونس به رغم آنکه هفتمین تولیدکننده هستند، اما در بحث صادرات و ارزآوری از ما به سبب تخصیص یارانه از سوی دولت هایشان جلوتر هستند.

او قیمت کنونی هر کیلو خرمای صادراتی را یک دلار و ۲۰ سنت تا یک دلار و ۳۰ سنت اعلام کرد و گفت: نرخ کنونی هر کیلو خرما مضافتی در بازارهای مبدا ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار