مجری طرح گیاهان دارویی گفت: امسال از مجموع ۲۹۵ هزار هکتار، ۴۹۹ هزار و ۷۶۴ تن گیاهان دارویی تولید شده است.

حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنابر آمار سال گذشته سطح زیرکشت گیاهان دارویی حدود ۱۳۷ هزار و ۹۱۵ هکتار بود که از این سطح هزار و ۵۴۲ تن عملکرد گیاهان دارویی بود.

به گفته او، امسال برای نخستسن بار واریته های اصلاح شده داخلی همچون آویشن، گل محمدی، رازیانه و ماریتیغال وارد بحث گیاهان دارویی شدند و همواره بدنبال آن هستیم که گیاهان دیگری از جمله زیره سبز به جمع ارقام اصلاح شده اضافه شوند.

زینلی ادامه داد: با استفاده از مکانیزاسیون و تولید نشاء و نهال در زمین های مناسب با فاصله مناسب بدنبال آن هستیم که گیاهانی تولید کنیم که زحمات بخش کارگری کاهش یابد و خوشبختانه تاکنون موفق به اجرای مکانیزه در کل زنجیره شدیم، اما در حدی است که خیلی از مشکلات را مرتفع کرده است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد با بیان اینکه مبارزه با آفات و علف های هرز در افزایش بهره وری تاثیر بسزایی دارد، افزود: موضوع ارزش افزوده بسیار حائز اهمیت است، از این رو با مبارزه به موقع آفات می توان ارزآوری را گسترش داد.

او با اشاره به حضور شرکت های تعاونی برای خرید انواع محصولات گیاهان دارویی گفت: شرکت های تعاونی زیرمجموعه تعاون روستایی با قیمت توافقی باید اقدام به خرید گیاهان دارویی کنند تا آسیبی به کشاورزان وارد نشود، همچنین بخش خصوصی با استفاده از امکانات دولتی باید بتواند محصول به اندازه کافی خریداری و صادر کند، ما یک نوع مشارکت می گذاریم که کشاورز تمام محصول به دلالان عرضه نکند و همواره پس از فرآوری در بازار بورس به فروش برساند، چنانچه این کار با موفقیت انجام شود، دست دلالان کوتاه می شود.

مجری طرح گیاهان دارویی با بیان اینکه با آموزش بهره برداران بدنبال ارتقای سطح دانش کشاورزی و توسعه کشاورزی هستیم، افزود: با توجه به آموزش کشاورزان بدنبال افزایش بهره وری و ارزآوری هستیم.

او گفت: امسال سطح زیرکشت گیاهان دارویی به حدود ۲۹۵ هزار هکتار رسیده که از این سطح ۴۹۹ هزار و ۷۶۴ تن محصول تولید شده است. همچنین سطح زیرکشت زعفران به ۱۲۷ هزار هکتار افزایش یافته که از این سطح ۲۳۸ تن محصول تولید شده است و در حوزه گل محمدی از ۳۰ هزار هکتار سطح زیرکشت ۶۲ هزار تن تولید داشتیم‌.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار