کارشناس سیاست‌گذاری مسکن گفت: توسعه افقی شهرها در دولت چهاردهم منجر به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن می‌شود.

الحاق اراضی یکی از اصلی ترین نیازهای پروژه های نهضت ملی مسکن است که باید این موضوع را هم دولت چهاردهم دنبال کند در حالی که توسعه افقی شهرها در سال های گذشته زمینه ساز کاهش مدت زمان خرید مسکن شده است. طبق آمارها ساخت مسکن، شهرک سازی  و توسعه افقی شهرها و همچنین بازگشت به پروژه های ویلایی سازی انگیزه را برای بسیاری متقاضیان افزایش داده است.

طبق آمارها تا به امروز برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن چندین هزار هکتار به شهرها ملحق شده و همین اقدام باعث طول شهرها و کاهش تراکم در بخش های مختلف شده است.

در همین رابطه فرشید ایلاتی کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه متأسفانه در طی سال های گذشته در بحث متراکم سازی اصول شهرسازی را رعایت نکرده‌ایم و فاصله ساختمان‌ها از یکدیگر، فاصله معابر، کوچه‌ها، خیابان‌ها و سرانه‌ها، هیچ کدام لحاظ نشده‌اند گفت: این اقدامات باعث شده  بود که  در شهرها همزمان فشرده سازی و متراکم سازی را داشته‌ایم.

وی  با  بیان  اینکه در طرح مسکن مهر تعداد زیادی از مردم صاحب‌خانه شدند، تراکم بالا به واسطه بلندمرتبه سازی باعث شد کیفیت این واحدها از نظر تأمین آرامش و آسایش ساکنان آن‌ها افت کند گفت: به ویژه اینکه واحدهای مسکن مهر عموماً در حاشیه شهرهای بزرگ یا در شهرهای کوچک احداث شده‌اند که متقاضیان آن‌ها کمتر با شلوغی و پیامدهای آن سازگاری دارند.

ایلاتی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن قرار است رویکرد عمودی‌سازی شهرها جای خود را به شهرسازی افقی بدهد و در مناطقی که زمین به اندازه کافی وجود دارد، مسکن ویلایی و یک طبقه ساخته شود اظهار کرد: این رویکرد باعث می‌شود مهم‌ترین ایراد طرح مسکن مهر برطرف شود و واحدهای ساخته شده با فرهنگ ساکنان آن سازگاری بیشتری پیدا کند.

کارشناس مسکن اظهار کرد: طبق مصوبه چهارمین جلسه شورای عالی مسکن نیز اولویت دولت، احداث خانه‌های یک طبقه عنوان شده است که باید در نتیجه آن زمینه تراکم مطلوب ۶۰ نفر در هکتار فراهم شود.

وی افزود: در حال حاضر دولت چهاردهم باید هرچه سریعتر زمینه را برای توسعه افقی شهرها فراهم کند تا بازار مسکن رونق گیرد‌ و رونق هم در شرایط کنونی تنها از طریق افزایش تولید مسکن فراهم می شود .

او گفت: توسعه افقی شهرها خود زمینه ساز کاهش بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن خواهد شد بنابراین باید این سیاست موفق که در طول سه سال گذشته اجرا شده زمینه ساز موفقیت های دیگر شود.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار