مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ فرد دارای معلولیت شنوایی و بیش از ۸۰۰ فرد دارای اختلالات گفتاری، تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند.

روح اله خدابنده لو روز دوشنبه در حاشیه برگزاری دوره آموزشی زبان اشاره با بیان اینکه معلولیت ناشنوایی معلولیت پنهان است، گفت: معلولیت، تاثیر گسترده‌ای بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی دارد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت کثیری به رغم داشتن توان تحرک فیزیکی و حضور در اجتماع، با چالش برقراری ارتباط کلامی در تعاملات خود روبه رو هستند، اظهار داشت: یکی از جنبه‌های مناسب و حمایت از افراد ناشنوا استفاده از زبان اشاره در ادارات است که امیدواریم این امر محقق شود.

مدیرکل بهزیستی زنجان با اشاره به اینکه کاهش ذخیره لغات، کاهش حافظه شنیداری، هجی کردن لغات و افت تحصیلی از مشکلات افراد ناشنوا به شمار می‌رود، گفت: ۲ کانون ناشنوایان در شهرستان‌های زنجان و ابهر با هدف خدمت رسانی فرهنگی، ورزشی و توانبخشی به افراد دارای معلولیت شنوایی فعالیت می کنند.

وی به فعالیت مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی اشاره کرد و یادآور شد: خدمات گفتار درمانی، شنوایی شناسی، روانشناسی، مربی آموزشی و هنری و ورزشی برای کودکان بدو تولد تا ۱۰ سال در این مرکز با ظرفیت ۵۰ نفر ارائه می‌شود و برای هر کودک برنامه درمانی اختصاصی تهیه و تدوین شده است که مربی های آموزشی بر اساس آن برنامه ویژه با کودک تمرین می کنند.

خدابنده لو همچنین بر اولویت اقدامات پیشگیرانه و تشخیصی نسبت به درمان اختلالات شنوایی تاکید و خاطرنشان کرد: ضروری است خانواده ها به سلامت شنوایی نوزادان توجه بیشتری نشان دهند چرا که اختلالات شنوایی نوزاد باید قبل از سه ماهگی تشخیص داده همچنین مراحل درمانی تا قبل از رسیدن به ۶ ماهگی انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.