پرهام نویسنده نمایش «پوده‌خواران» گفت: «پوده‌خواران» درباره دو خانم مرده شور است که داستان در دهه چهل می‌گذرد اما ما این داستان را به دهه شصت آورده‌ایم.

بابک پرهام نویسنده نمایش «پوده‌خواران» بیان کرد: نمایش «پوده‌خواران» را از از داستان «پیراهن زرشکی» نوشته صادق چوبک، حدود یکی دو سال پیش کار کردم. زمانی که این متن را کار کردم دیدم فضا دراماتیک است، از همین رو به امیر شفیعی پیشنهاد دادم این متن را اجرا ببریم. این متن تقریبا دراماتیک آقای چوبک و تبدیل آن به نمایشنامه حدود دو هفته زمان برد و در نتیجه در زمستان سال گذشته متن را نوشتم. سپس به آقای شفیعی پیشنهاد دادم. 

وی ادامه داد: داستان نمایش «پوده‌خواران» درباره دو خانم مرده شور است و داستان در دهه چهل می‌گذرد که ما این داستان را به دهه شصت آورده‌ایم. انتخاب دهه شصت به جای دهه چهل، به دلیل این بود که دهه چهل و فضایی که در آن زمان وجود داشت، برای مثال نوع زبان آن موقع شاید برای مردم امروزی مستهجن، دارای فحاشی و دور از ذهن بود؛ لذا برای اینکه من نوجوان آن دهه بودم و فضا را می‌شناختم تصمیم گرفتم فضایی را انتخاب کنم که تسلط بیشتری بر روی آن داشته باشم؛ در نتیجه فضای دهه چهل را به شصت تغییر دادیم.

وی درباره سختی برگرفتی پرده خواران از نمایش داستان پیراهن زرشکی گفت: به هرحال بازنویسی و دراماتیک کردن یک متن داستانی خیلی کار سختی نیست، البته حداقل برای بنده که از ابتدا بخواهم کار را بسازم و اینکه نمایشنامه نیاز به فضا سازی، تخیل و دیگر موارد دیگر داشته باشد. فضای داستان «پوده‌خواران» ر خیلی گفت‌وگو محور بود برای همین فضا ساخته شد و نیاز به خلق کاراکتر داشت.

پرهام نویسنده نمایش «پوده‌خواران» افزود: در نمایش «پوده‌خواران» دوبازیگر به نام سمن قناد و یسنا عقبایی داریم که تمرینات بسیار فشرده داشتند. خانم عقبایی توانست پنج شخصیت و خانم قناد توانست دو شخصیت را خلق کند تا جای ممکن همه شخصیت‌ها از یک کاراکتر برنامه ریزی شده باشد. کارهایی که پشت پرده داشتیم سخت بود اما خداراشکر بازیگرانمان توانستند فضای بسیار خوبی ایجاد و مخاطب را راضی نگهدارند.

نمایش «پوده‌خواران» به نویسندگی بابک پرهام و کارگردانی امیر شفیعی از روز ۲۹ خرداد تا ۲۲ تیر ساعت ۱۸:۴۵ روی صحنه  سالن سایه مجموعه تئاترشهر درحال نمایش است.

در خلاصه داستان نمایش «پوده‌خواران» آمده است که؛ ماترک فردی برای دیگران باعث فریب و استثمار می‌شود. نمایش در مرده‌شور خانه‌ای می‌گذرد که دو همکار زن با هم درباره مسائل زندگی‌شان صحبت می‌کنند. آنان از رنج‌ها، بدبیاری و شرایط دشواری که در آن بسر می‌برند، می‌گویند. پای هر فرد دیگری که در حرف‌هایشان به میان می‌آید، نقشش را بازی می‌کنند، یعنی هر بازیگر ایفاگر چند کاراکتر است. بازیگران در بخش‌هایی از نمایش از تکنیک سایه بهره می‌برد و با حرکات دست و بدن و ایجاد سایه به نقل داستان می‌پردازند. طراحی صحنه از چند پرده سفید آویزان و قالیچه‌های در صحنه تشکیل شده است.

یسا عقبایی و سمن قناد بازیگران این نمایش هستند و دیگر عوامل عبارتند از؛ مشاور کارگردان: بابک پرهام، طراح صحنه و لباس: فیروزه قاسم‌پور، دستیار کارگردان: نریمان ماهد، منشی صحنه: نیوشا عقبایی، گریم: رها رحمانی، طراح نور: اصغر فرخی، ساخت تیزر: مهدی خان‌احمدی، مدیر صحنه: علی فراهانی، دستیار صحنه: آرش مرادفر، روابط‌عمومی: گروه هنری رعنا (روابط عمومی نمایش ایران)، ساخت دکور: استودیو ‌ساخت ‌دکور ‌لوتکا و مجری طرح: موسسه ‌فرهنگی ‌و ‌هنری ‌بهار ‌امید

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار