آلبوم‌های موسیقی متعددی همچون «تهران برلین»، «نقره سیاه»، «سرو بی‌خزان»، «تن‌ها و صحرا»، «موسیقی شش مقام تاجیکستان» و «هفت دریا» منتشر شدند.


آلبوم‌های موسیقی متعددی امسال با آهنگسازی هنرمندان پیشکسوت و جوان در گونه‌های مختلف ارکسترال، سنتی و کلاسیک ایرانی، موسیقی دستگاهی، نواحی، مقامی و پاپ منتشر شدند که بیشتر این آثار در حوزه موسیقی بی‌کلام هستند، در این گزارش به معرفی بعضی از آنها می‌پردازیم.

آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام «تهران برلین»، «شهرزاد»، «نقره سیاه» و «سالومه» با آهنگسازی علیرضا مشایخی موسیقیدان و پایه‌گذار موسیقی مدرن در ایران منتشر شدند.

آلبوم «تهران برلین» آنسامبل یونایتد برلین، کوارتت ملی اوکراین، آنسامبل متاایکس با نوازندگی ویولنسل صنم قراچه‌داغی و نوازندگی ویولن علی رییس فرشید شامل دو لوح فشرده هستند.

لوح فشرده یک شامل قطعه‌های «تهران-برلین ۲۰۱۹ برای ارکستر مجلسی، اپوس ۲۹۱»، «کوراتت زهی شماره یک، اپوس ۲۱»، «کوراتت زهی شماره ۲، اپوس ۳۸»، «کوراتت زهی شماره ۴، اپوس ۱۷۶»، «مهسا برای سنتور و قانون، اپوس ۲۲۴»، «سونات شماره ۲ برای ویولنسل، اپوس ۶» و لوح فشرده ۲ شامل «بداهه ۲۰۰۷، برای آنسامبل و کامپیوتر، اپوس ۱۷۷»، «به طرف شرق، اپوس ۹۲ / الکترونیک»، «دشتی شماره ۲، برای ویولن و کامپیوتر، اپوس ۸۷ / الکترونیک»، «سوناتا الکرونیکا شماره یک، برای ویولنسل و کامپیوتر، اپوس ۱۷۸، شماره یک» و «اصوات خوشحال الکترونیک، اپوس ۸۱ / الکترونیک» است.

در توضیح این اثر آمده است: «مسئله «عبور» همواره در تفکر و موسیقی مشایخی نقش خاصی داشته است. تا آنجا که به موضوع اصلی، شرق ـ غرب سمفونی نهم او با عنوان «دنیای من» بدل می‌شود. مشایخی در این اثر و آثار دیگری همچون «۲۰۱۹ برلین، اشاره مستقیمی به مبدأ و مقصد دارد. در قطعه «تهران ـ ۹۲، اپوس به طرف شرق و ۴۵ اپوس اروپایی واقع می‌شوند. دو شهر مورد علاقه او به طور نمادین عرصه گفت وگوی ایرانی ـ آتماتیک در اختیار داریم. در اینجا در این اثر، بافتی از مدالیته ایرانی، تنالیته اروپایی و عبارت‌هایی تماتیک ـ نقش ترومپت یادآور نوای «تعزیه» در کوچه‌های تهران است که آهنگساز از دوران کودکی خود به یاد دارد. ۲۰۱۹ برلین» و به سفارش آنسامبل یونایتد برلین در سال این اثر در چارچوب «فستیوال مسافران تهران ـ میلادی نوشته و در همان سال توسط این آنسامبل ضبط شده است.»

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار