استاد حوزه و دانشگاه گفت: دین مثل روضه امام حسین (ع) است، که شما دوستش داری و حقیقت اسلام انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌اش است.

حجت‌السلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در دانشگاه امام صادق (ع) درباره آسیبی که متحجرین به دین می‌زنند، گفت: دین فقط مجموعه‌ای از دستورات نیست، که به شما بدهند و شما سرتان را در لاک فرو ببرید و کورکورانه دستورات را اجرا کنید. دین یک بازی انعطاف‌پذیر است. دین یک جریان سیالی است، که اگر سیال بودنش را درک نکنی، با دین دچار قساوت می‌شوی. 

حجت‌السلام پناهیان ادامه داد: برداشت‌ها از دین غلط است. در جامعه ما بیشترین دلیل دین‌گریزی و تنفر از دین بخاطر تحجر است. آنقدر که متحجرین حال بقیه را از دین بهم می‌زنند، هیچ‌کس حال بقیه را بهم نمی‌زند. دین خدا زیبا و جذاب است. دین مثل همین روضه امام حسین (ع) است، که شما دوستش داری. پس چرا دین پیش بقیه خوشمزه نیست؟ این تحجر رواج‌یافته بین مومنین است، که حال بقیه را بهم زده است.

این استاد دانشگاه افزود: اسلام یعنی چه؟ حقیقت اسلام انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌اش است. دین‌داری هوش می‌خواهد. البته هر کس وارد فضای دین‌داری شود، به این هوش دست می‌یابد، که ممکن است در قرآن به آن بصیرت یا حکمت بگویند. دو گروه دچار تحجر می‌شود؛ از جمله دین‌داران و اندیشمندان. اگر کسی هم دین‌دار بود هم اندیشمند، دو برابر در معرض تحجر است.

وی با بیان اینکه نقل است که اگر امام زمان (عج) قدرت نداشت، متحجرین وجود حضرت را تکفیر می‌کردند، تصریح کرد: ما در معرض تحجر و جامعه در معرض تنفر از دین است. چهل سال از نظام جمهوری اسلامی گذشته، باید تحجر از دین وجود داشته باشد؟ باور می‌کنید خیلی از جلوه‌هایی که از دین‌داران ساطع می‌شود، جلوه‌های تحجر است؟ در حالی که قرآن کریم لحظه به لحظه تلاش می‌کند تو را از تحجر جدا کند.

به گفته حجت‌السلام پناهیان، تحجر، حضرت اباعبدالله حسین (ع) را به شهادت رساند. وقتی درجه‌ای از تحجر افزایش می‌یابد، فرد دچار نفاق می‌شود. ملعون! تو چطور سرِ امام حسین (ع) را دادی و گفتی بگیر نماز عصرم در حال قضا شدن است. متحجر! این نماز با تو چکار می‌کند؟ تو چطور در نمازت نفهمیدی نباید امام حسین (ع) را بکشی، بلکه باید برایش بمیری. نماز می‌خواند، ولی ازش استشمام نمی‌کند و نمی‌داند نباید حسین (ع) را بکشد. نماز می‌خواند، عبادت دارد، ولی صراط مستقیم ندارد. صراط مستقیم یعنی تو چهار دستور دینی یاد بگیری و بروی؟ 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار